در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با یعقوب صدیق جمالی، کارگردان نمایش "سال کبیسه عیسی"

موضوع و داستان باعث ارتباط تماشاگر با نمایش

موضوع و داستان نمایش در وهله اول باعث ارتباط تماشاگر با نمایش می شود و بعد خلاقیت بصری گروه را افزایش می دهد. کارگردان می تواند یک اثر را برای تماشاگر جذاب کند.

یعقوب صدیق جمالی کارگردان نمایش "سال کبیسه عیسی" نوشته نادر ساعی ور از تبریز در بخش چشم انداز تئاتر ایران در سال 89 جشنواره تئاتر فجر گفت: نمایش "سال کبیسه عیسی"با موضوعیت دفاع مقدس و سال های آغازین جنگ در آبادان است و با توجه به تلفیقی که از نظر موضوعی در متن اتفاق افتاده، یعنی موازی بودن جریانی که در اکنون می گذرد و گذشته ای که در نمایش به آن پرداخته می شود، برای من جذاب بود وتصمیم گرفتم این متن را برای اجرا آماده کنم.
وی افزود: گروه نمایش "کُتل" طی 13 سال گذشته رویکردش به آثاری در زمینه دفاع مقدس بوده است. اما در اکثر این آثار به متن جنگ و آدم های جنگ پرداخته است. نمایش "سال کبیسه عیسی" فرصتی بود برای پرداختن به آدم هایی که بعد از جنگ زندگی شان دچار تغییر، تحول و تاثیر از جنگ شده و دیگر ویژگی مهم، پرداختن به نقش اقلیت های مذهبی - خصوصا ارامنه- در جریان جنگ بوده است.
صدیق جمالی گفت: وقایع این نمایش در یک کلیسا در آبادان اتفاق می افتد که با مهاجرت خانواده ای در جریان حصر آبادان به تبریز در جریان فرهنگی آذربایجان گره می خورد و بر این اساس احساس کردم متن قابل پرداخت است.
یعقوب صدیق جمالی در خصوص کارگردانی نمایش گفت: این کار به شکل تقریبا تلفیقی کار شده است هر چند که در شکل ظاهری اثر و رویه اثر سعی شده به یک رئالیسم وفادار باشد اما با توجه به تنوع زمانی رویدادها در پاره ای از لحظات نمایش از سمبل ها و نشانه ها بهره گرفته و در واقع این نمایش تلفیقی از نمایشی نشانه گرا و رئالیستی است.
وی در خصوص طراحی صحنه کار گفت: به تبع شیوه کارگردانی نمایش، طراحی صحنه کار نیز نشانه گرا است و با اتودهای مختلف به این طراحی صحنه رسیدیم. به دو شکل این نمایش را تمرین کردم: یکی رئالیستی صرف که دو مکان مختلف را در طراحی دیدیم ولی بعد طی تمرین به این نتیجه رسیدیم که از یک مکان که حائز شرایط دو مکان کلیسا و خانه باشد استفاده کنیم و در همین راستا به نشانه گرایی رو آورده و بر اساس سمبل ها و نشانه ها طراحی صحنه انجام شد.
وی در خصوص موسیقی کار افزود: از بخش موسیقی کلیسایی استفاده کردیم که انتخابی است و یک بخش موسیقی توسط غلام رضا میرزازاده ساخته شد.
صدیق جمالی در خصوص جذابیت آثار از دید مخاطب گفت: در وهله اول فکر می کنم موضوع و داشتن به عنوان باید یه عنوان اصل اولیه نمایش در نظر گرفته شود تا تماشاگر با علاقه و مشتاقانه کار را پی گیری کند و در وهله دوم شکل ارایه آن و خلاقیت بصری گروه و کارگردان است که باعث جذب مخاطب می شود و طبیعی است که تمامی عناصر نمایش مانند بازی های برجسته، طراحی صحنه، لباس، نور و... یک کار نمایشی را شکل می دهند.
وی در پایان گفت: برای نخستین بار به عنوان دستیار کارگردان در نمایش "آخرین برف بهاری" به کارگردانی مرحوم منوچهر طهماسبی و نویسندگی حسین راستین در سال 72 یا 73 در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم که این نمایش توانست بازیگری اول خانم را در بخش جشنواره جشنواره ها از آن خود کند.