در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با مهدی مکاری، کارگردان نمایش «شرق غزل»

هنرمندان باید به حقوق تماشاگران احترام بگذراند

گفت و گو با مهدی مکاری، کارگردان نمایش «شرق غزل»

هنرمندان باید به حقوق تماشاگران احترام بگذراند

اصلی ترین عنصر تئاتر، تماشاگر است و اگر این عنصر حذف شود تئاتر معنی خود را از دست می دهد. از همین رو هنرمندان باید سلایق و علایق مخاطبان را در نظر بگیرند و به حقوق تماشاگران احترام بگذراند.

مهدی مکاری کارگردان نمایش «شرق غزل»، نوشته میلاد اکبرنژاد شرکت کننده در بخش میهمان جشنواره در گفت و گو با سایت جشنواره تئاتر فجر گفت: از آنجا که در گروه تئاتر «سکوت» تجربه کارگردانی متن های میلاد اکبرنژاد را داشتیم، این متن را با توجه به شناخت زبان با گویش فضا و موقعیت هایی که خلق می کند، کار کنیم.
وی افزود : متن نمایش «شرق غزل» زندگی شهید اول است. شهید اول شخصیتی است که اولین شهید شیعه است که بعد از دادگاه ابتدا به دار آویخته شد و بعد سرش را قطع کردند و سنگسار و در آخر سوزانده شد. زمانی که این فاجعه عظیم را شنیدم، در فضای مرتبط با موضوع نمایش قرار گرفتم و احساس کردم به لحاظ بعد اجتماعی و درام، قابلیت اجرا را دارد. ضمن این که حدود 750 سال پیش این قضیه اتفاق افتاد. این قصه به دو صورت موازی با زمان حال از زاویه دید سینا شخصیت اول نمایش بازگو می شود و شروع قصه توسط نریشنی است که ما شنیدیم، که همان ذهنیت سینا است و به نوعی این نمایش تلفیق زمان معاصر با گذشته است و تلاش شده در زمان حال مسایلی در مورد شخصیت ها به لحاظ شخصیت پردازی نمایش بازگو کند و شخصیت معاصر را به صورت موازی خلق کرد و آن را به گونه ای موازی با قصه جلو ببرد و بیشتر هدف این بود که ما دو زمان را در کنار هم داشته باشیم. این دو زمان به لحاظ نوع اتفاق ها فاصله زمانی زیادی با هم دارند و مقداری به سمت استیلیزه رفتم و در شیوه اجرا ایجاز در شخصیت پردازی و روایت قصه را ایجاد کردم. در طراحی لباس و شخصیت ها شیوه اجرا تلاش شد که این اتفاق بیفتد.
وی در خصوص طراحی صحنه کار گفت: طراحی صحنه کار به صورت نمادین و به شکل مدرن و استیلیزه توسط رضا مهدی زاده طراحی شده است و سعی کردیم موقعیت و زمان خاصی را ایجاد کنیم و به لحاظ زیبایی شناسی از دایره استفاده شده که بحث زمان و دنیا را استنباط می کند.
مکاری در مورد موسیقی کار گفت: آهنگسازی کار توسط محمد امیر استیری صورت گرفته و به دلیل نوع کار، تلفیقی از موسیقی سنتی و مدرن است تا بتوانیم آنها را در راستای فکر و اندیشه کار برای القای مفهوم و شرایط متن به کار بریم و این موقعیت را اجرا کنیم و به نوعی نمایش در فضای سازی و جاهایی که ذهن است را کامل کند و از ذهن شخصیت نمایش بازگو شود و پل ارتباطی این دو زمان و فضا سازی برای مخاطب و ارتباط با اثر ایجاد میکند.
او در ادامه گفت: زمانی که یک گروه اجرایی کاری را انجام و هدفی را دنبال می کند، اندیشه او در پس کارشان وجود دارد و با توجه به این مطلب باید دید آن هدف چیست. البته گروه باید در وهله اول به حقوق تماشاگر احترام بگذارد و سلائق و علایق او را در نظر بگیرد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. عنصر اصلی تئاتر تماشاگر است و اگر این عنصر حذف شود تئاتر معنی خود را از دست می دهد.
او در پایان گفت من برای نخستین بار در سال 66 با نمایشی در ژانر کودک با عنوان «حارث» به نویسندگی و کارگردانی حسن عنایت پور از سبزوار در تالار هنر در جشنواره تئاتر فجر شرکت کردم.