گفت و گو با تانیا میرمطهری، کارگردان نمایش "حباب شیشه"
عناصر تئاتر باید به موازات هم پیش بروند

در اجرای یک نمایش تمام عناصر باید به موزات هم پیش بروند تا بتوانند به عنصری واحد و یکپارچه رسیده و بتوانند مفهوم رسانی کنند و هیچ عنصری نباید برتر از عنصر دیگر باشد.
تانیا میرمطهری نویسنده و کارگردان نمایش "حباب شیشه" از شیراز شرکت کننده در بخش تجربه های نو در گفت و گو با سایت جشنواره تئاتر فجر گفت: نمایش "حباب شیشه" درباره شاعرۀ آمریکایی سیلویا پلات است که در سال 1963 در سن 30 سالگی خودکشی کرد و دلایل این خودکشی از زوایای مختلف توسط منتقدان بررسی شده است. ولی در این نمایش سعی کردم از زاویه ای به آن نگاه کنم که نخواهم در مورد آن نتیجه گیری شخصی کنم. در نتیجه تمام این نقدها را در حضور تماشاگر در نمایش آوردم تا تماشاگر خود در مورد آن نتیجه گیری کند.
وی افزود: من نمایش "حباب شیشه" را بر اساس زندگینامه، اشعار و رمان "حباب شیشه" نوشته سیلویا پلات و اشعار تت هیوز، ملک الشعرای انگلیسی همسر سیلویا پلات که ازدواج این دو جنجالی ترین اتفاق قرن حاضر بوده است، نوشتم.
میرمطهری در خصوص کارگردانی نمایش "حباب شیشه" گفت: متن به صورت مونولوگ وار و صحنه ها بر اساس سکون و تمرکز پیش می روند و بیشتر فضای ذهنی و درونی سیلویا را مد نظر قرار دادیم و در این خصوص سه گانه ای با عنوان "خواب گرد" که نمایش "حباب شیشه" دومین قسمت از این سه گانه است را دارم. در این کار سعی شد تکنیک خوابگردی و کابوس و اکسپرسیونیستی انسان اخیر را بررسی کنیم و این که از چه تکنیک هایی می توانیم در صحنه استفاده کنیم تا آن را به ایماژ بکشیم.
وی در مورد طراحی صحنه و موسیقی کار گفت: طراحی صحنه کار بر اساس فلسفه ذهنی سیلویا و از خود کلیدهای اصلی متن بیرون کشیده شد و تمهید خاصی به کار بردم تا فضای اکسپرسیونیستی را نشان دهد چون متن این گونه ایجاب می کرد. موسیقی کار هم توسط پوریا میرمطهری و سیروس مهاجری انتخاب و ادیت شد.
تانیا میرمطهری در ادامه گفت: در یک نمایش همه عناصر باید در یک موازات باشند؛ مثلاً بازیگر نباید بهتر از صحنه باشد یا صحنه برتر از نور و باید مجموع اینها یک واحد هماهنگ را ایجاد کنند تا بتوانند مفهوم رسانی کنند و به عنصری واحد و یکپارچه برسند.
وی در پایان گفت: این نمایش اولین حضور من در جشنواره تئاتر فجر است.