در حال بارگذاری ...
...

گفت و گو با نیما دهقان، کارگردان "خنکای ختم خاطره"

تماشاگر عنصرمهم و کلیدی

گفت و گو با نیما دهقان، کارگردان "خنکای ختم خاطره"

تماشاگر عنصرمهم و کلیدی

تماشاگر عنصر مهم و کلیدی در تئاتر است و همواره حضور فعالش برای تئاتر و من حائز اهمیت است. از همین رو باید اول از همه باید شعور مخاطب را در نظر گرفت و سپس با او روراست برخورد کرد تا مخاطب با آن اثر بتواند سالم تر ارتباط برقرار کند.

نیما دهقان کارگردان "خنکای ختم خاطره"، نوشته حمیدرضا آذرنگ در گفت و گو با سایت جشنواره تئاتر فجر گفت: نمایش "خنکای ختم خاطره" در واقع نمایشی است که به لحاظ محتوایی در بستر امروز جامعه طرح مساله می کند. مشکلاتی که در خانواده های شهدا و مفقودین وجود دارد را مطرح می کند.
وی افزود: در این نمایش تلاش شده است که به لحاظ شکل، اجرای مدرن داشته باشیم و در فضایی غیر متعارف و انتزاعی آن را اجرا کنیم.
دهقان گفت: دو نکته برای گروه اجرایی "خنکای ختم خاطره" حائز اهمیت بود، اول از همه آن که بتوانند ارتباط صمیمی با تماشاگران برقرار کند و دوم، تمام شاخصه های کلیشه ای که در حوزه تئاتر دفاع مقدس وجود دارد از میان برداشته شود و ساختارهای آن شکسته شود. در مجموع این نمایش فصل و آغاز حرکت نو در آثار حوزه تئاتر دفاع مقدس به وجود می آورد.
نیما دهقان در ادامه گفت: این نمایش را با یک طرح از سوی حمیدرضا آذرنگ آغاز کردیم و این طرح در شکلی کارگاهی به قلم زیبا و توانای حمیدرضا آذرنگ تکمیل شد و ما تعدادی قصه داشتیم که از زوایای مختلف آن را بررسی کردیم و بهترین آن را برای اجرا انتخاب کردیم و اساساً این نمایش به شکل کارگاهی شکل گرفت حتی کارگردانی آن.
نیما دهقان در خصوص طراحی صحنه کار گفت: تلاش بر این بود که در مورد آدم های هشت سال دفاع مقدس یک ذهن خالی داشتیم و همه چیز در شروع سفید بود. طراحی صحنه کار به گونه ای بود که برای پیچ و خم ها و سوال هایی در خصوص این افراد پیش آمد و ما را نسبت به این افراد گرفتار کرد و در بخشی از جامعه امروزی، بی تفاوتی و حتی عدم شناخت به وجود می آید. به همین دلیل طراحی صحنه ها به شکل باز طراحی شد.
وی در خصوص موسیقی نمایش "خنکای ختم خاطره" گفت: به نظر من فرشاد فزونی به عنوان یک کاراکتر و جز بازیگران بود و همیشه در هر لحظه از تمرین ها به صورت بداهه کار می کرد و موسیقی کار هم به شکل کارگاهی شکل گرفت.
نیما دهقان در خصوص آن چه که اثری را برای مخاطب جذاب می کند، افزود: به نظر من تماشاگر عنصر مهم و کلیدی تئاتر است و حضور فعالش برای تئاتر و من مهم است. به همین لحاظ دو نکته باید برای یک اجرا در نظر گرفته شود یکی به هیچ عنوان نباید به شعور مخاطب توهین شود و گروه نباید فرض را بر این بگذارد که بیش از مخاطب می فهمد و دیگر این که به صورت واقعی و رو در رو با مخاطب حرف بزنیم و اگر گروه اجرایی این دو را در نظر داشته باشد از آن کار هم استقبال می شود و هم تماشاگر با آن کار ارتباط سالم و درستی برقرار می کند.
نیما دهقان در پایان گفت: من برای نخستین بار در سن 21 سالگی در نوزدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر با کارگردانی نمایش "کفتر به توان دو"، نوشته مهرداد رایانی مخصوص شرکت کردم که در آن زمان جوان ترین کارگردان شرکت کننده در جشنواره بودم.