در حال بارگذاری ...
...

گفت وگو با سیامک احصایی کارگردان نمایش "باغ مرگ"

فجر دریچه ای برای ورود به عرصه اجرایی

گفت وگو با سیامک احصایی کارگردان نمایش "باغ مرگ"

فجر دریچه ای برای ورود به عرصه اجرایی

جشنواره تئاترفجر دریچه ای است برای ورود به بخش اجرایی چون شرایطی را فراهم میکند تا عده ای کارهای خود را برای اجرا ارائه داده و مورد ارزیابی قرار گیرند

سیامک احصایی کارگردان نمایش "باغ مرگ" در گفت و گو با سایت جشنواره تئاتر فجرگفت: نمایش "باغ مرگ" نوشته آتیلا پسیانی را به عنوان متفاوت ترین کارم در مقایسه با کارهای گذشتهام در بخش تجربه های نو جشنواره بین المللی تئاتر فجر کار کرده ام و ترجیح میدهم تا زمان اجرای آن در موردش صحبت نکنم.
احصایی در خصوص تأثیر جشنواره بر رشد تئاتر گفت: جشنواره تئاترفجر دریچه ای است برای ورود به بخش اجرایی تئاتر؛ چون شرایطی را بوجود می آورد تا عده ای بتوانند از طریق آن کارهای خود را ارائه دهند . شرکت در جشنواره تئاترفجر راه نزدیک تری ست برای اجرای عمومی از طرفی پیش از اجرای عمومی ، اجرا در کنار سایر کارها باعث می شود تا خود را محک بزنیم و اشکالات و نواقص کار را تا پیش از اجرا رفع کنیم و باز خوردهای کار را درمیان مخاطبان شاهد باشیم.
وی افزود از ویژیگی های برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر این که ما در این جشنواره شاهد اجرای آثاری از سایر کشورهای جهان هستیم که این امر باعث آشنایی ما با تئاتر دیگر کشورها و اتفاقاتی که در آن کشورها می افتد ، می شود و در نهایت نقاط مشترکی را که با آنها داریم پیدا کنیم. و چه بسا این نقاط مشترک باعث تعامل میان ما با آن کشورها شود.
احصایی در خصوص غیر رقابتی بودن جشنواره گفت: گاهی اوقات برخی افراد دوست دارند در بخش رقابتی شرکت کنند، برخی دیگر نه. این قضیه به شرایط موجود بر میگردد و نمی توان در مورد آن مطلق صحبت کرد. در مجموع وجود بخش رقابتی در کنار بخش غیر رقابتی می تواند انگیزه ای باشد برای عده ای که هدفشان دریافت جایزه است.
او در مورد شعار جشنواره این سال ها تئاتر برای همه افزود: "شعار تئاتر برای همه" را به دو شکل می توان بررسی کرد: اول اینکه نمایشی که کار می کنیم را همه دوست داشته باشند و دوم اینکه نمایش های مختلف داشته باشیم که سلایق گوناگون را تحت پوشش قرار دهد. این نکته که ما نمایش های مختلف مانند کلاسیک، مدرن، طنز و ... را در کنار یکدیگر داشته باشیم ، باعث می شود که سلایق افراد را شناسایی کنیم و این برای جامعه تئاتر لازم است که تمامی نیازهای سلیقه ای مخاطبان را برآورده سازیم.
احصایی گفت: ما سال گذشته در جشنواره تئاتر فجر شاهد این بودیم و نمایش های گوناگون با موضوعات مختلف داشتیم که بازدهی خوبی را هم داشت. امسال را نمی توانم پیش داوری کنم ولی امیدوارم امسال مانند سال های گذشته این روند ادامه داشته باشد.
او در پایان اشاره کرد من در حدود سال 78 برای اولین بار در جشنواره تئاترفجر به عنوان طراح صحنه نمایش "شب نشینی در جهنم" نوشته مهرداد رایانی مخصوص و کارگردانی رحمان سیفی آزاد شرکت کردم که نتوانستم جایزه اول طراحی صحنه را از آن خود کنم. از آن سال ها تا کنون جشنواره تئاتر فجر چندان تغییری نکرده است البته من به لحاظ کیفی در این باره صحبت نمی کنم و معتقدم که جشنواره در هر زمانی بنا به شرایط موجود برگزار شده است و مسائل اجتماعی هر زمان قعطاً در برگزاری جشنواره ها موثر بوده است و مسائل اجتماعی در کارهای ارائه شده در جشنواره نمود پیدا می کند.