نشست نقد و بررسی نمایشنامه دو خط قرمز نوشته پانته آ منصوری

نهمین نشست نقد و بررسی نمایشنامه های بخش نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در روز پنجم این برنامه ها به نمایشنامه دو خط قرمز نوشته پانته آ منصوری با حضور نویسنده ,بهزاد صدیقی مدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره،روزبه حسینی منتقد وجمعی از دانشجویان و علاقمندان درتالار مشاهیر مجموعه تاتر شهر تهران برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تاتر فجر در این نشست بهزاد صدیقی در سخنانی گفت: این نمایش نامه یک اثر کاملا زنانه ای بود که به دغدغه های فکری و اندیشه های منصوری به عنوان نمایشنامه نویس باز می گشت. ضمن اینکه در سال های اخیر آنچه که در نمایشنامه ها بسیار به چشم می خورد درهم تنیده شدن خیال و واقعیت است و اینکه نویسنده خیلی وابسته به دنیای خیال می شود و طبیعتا این نوشته ها که از به فکر و تجربه نویسنده در طول زندگی و یا محیط اطراف وی تاثیر گرفته شده به صورتی که در نمایشنامه پانته آ منصوری دیدیم متبلور می شود.
پانته آ منصوری نویسنده این نمایش نامه در ادامه نشست با ابراز خوشحالی از اینکه یک نوشته و فضای کاملا زنانه توانسته نظرگروه ارزیابی و انتخاب آثار را جلب کند اظهار داشت نمی خواسته متنی فمینیستی بنویسد و دو خط قرمز صرفا بازگویی یک تجربه زنانه بوده است . وی با اشاره به مساله بارداری که تم اصلی نمایشنامه است گفت: بارداری یک پروسه شیرین و ترسناک است زمانی که یک زن باردار است با احساسات و تجربه های زیادی روبرو می شود تجربه ای که با یک موجود دیگر در بطن فرد صورت می گیرد و باعث بروز مشکلات و محدودیتهای فراوان برای فرد میشود در حالی که شما عاشق این موجود خواهید شد. وی تصریح کرد: یک زن ادامه حیات خود را دراین مساله می بیند و میل به جاودانگی که زن ها دارند اینگونه متبلور می شود.
منصوری در ادامه گفت این متن اولین نوشته من به عنوان نویسنده است که پنج سال پیش نوشته شده و اثر توسط همسرم و با اصرار وی به جشنواره ارسال شده است
گزارش روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حاکیست: روزبه حسینی در ادامه نشست در سخنانی اظهار داشت این متن را چند بار خوانده ولی چیزی متوجه نشده و با شنیدن توضیحات نویسنده، تازه متوجه اصل داستان شده است. وی دلیل اینکه مرد ها نمی توانند به این داستان راه پیدا کنند را در این مساله دانست که نویسنده در کل اثر خود نتوانسته به این نکته برسد که چه راهی را برای ورود مردها به این داستان بگشاید. وی با تایید بحث جاودانگی توسط نویسنده گفت: هر کسی در زندگی دنبال جاودانگی است و این یک رویای دست نیافتنی است و البته وآنچه که باعث جاودانگی می شود وراثت نیست بلکه راههایی هست که فرد در پی گرفته است. این منتقد تاکید کرد: در نمایش نامه نویسی و آثار هنری دو مفهوم داریم که لازم و ملزوم هستند: یکی تلفیق و دیگری گنگی و ابهام .که تلفیق یک عنصر داینامیک است که باعث حریص شدن مخاطب و به عبارتی نقطه گشایش در اثر میشود و دیگری گنگی که عنصری است که باعث ایجاد پرسش محاطب می شود که این پرسش ها نیز پرسش های نویسنده نیست .
وی اضهار داشت:این اثر فمنیستی نیست بلکه به دورانی باز می گردد که نویسنده آن را تجربه و سپری کرده و این نوشته را روی کاغذ آورده است.
این نشست نیز با گفتمان تعاملی میان نویسنده، منتقد حاضر در نشست و حاضران در جلسه ادامه و پایان یافت.