در حال بارگذاری ...
...

گزارش نشست نقد و بررسی نمایش روز و شب یلدا نوشته سیامک افسایی

گزارش نشست نقد و بررسی نمایش روز و شب یلدا نوشته سیامک افسایی

ششمین نشست نقد و بررسی نمایشنامه های منتخب بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، عصر روز چهارشنبه و در سومین روز از برنامه های نمایشنامه خوانی جشنواره به نمایشنامه روز و شب یلدا نوشته سیامک افسایی با حضور وی، بهزاد صدیقی(مدیر بخش نمایشنامه نویسی جشنواره) و روزبه حسینی (منتقد و نمایشنامه نویسی) برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این نشست سیامک افسایی به بازنویسی چند باره متن روز و شب یلدا اشاره کرد و گفت: بازنویسی چندباره به صورت توامان در حوزه دیالوگها و حتی در حوزه شخصیتها صورت گرفته تا امروز که در این بخش موفق به حضور شده است. وی تاکید کرد که ایده اصلی این متن از مجموعه تجربیات مشترکی بوده که وی از خاطرات دوستانش استخراج کرده. وی سایر فضاهای موجود در متن را نیز بر گرفته از ایده هایی دانست که مربوط به زندگی ، محیط پیرامونی و اتفاقات روزمره ای است که حول زندگی شخصی وی و اطرافیانش شکل گرفته است.
در ادامه این نشست روزبه حسینی در سخنانی گفت: زمانی که بخش اول داستان یعنی روز یلدا را می خوانیم تصورمان بر این پایه استوار می شود که با نویسنده کم سن و سالی مواجه هستیم که دوره آموزشی نمایشنامه نویسی را به پایان رسانه و اکنون دست به قلم شده و تنها کلمات هستند که برایش ارزش ویژه ای دارند اما زمانی که با قسمت دوم اثر که شب یلدا است مواجه می شویم ورق کاملا بر می گردد و آن روی سکه را به چشم می بینیم. روی دیگری که کاملا متفاوت با رویه قبلی بوده و دارای اندیشه و ایده و فکر است و شتابزده هم نیست و به همین دلیل تصور می کنم اگر تنها با بخش شب یلدا در این داستان مواجه بودیم آنگاه می توانستم قاطعانه بگویم که نویسنده متفاوتی اینک در برابر ما قرار گرفته است که البته به هر شکل بخش اول داستان این فضا را کاملا به هم می ریزد.
گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می افزاید: روزبه حسینی در ادامه به یکی از ویژگی های مثبت این نمایشنامه اشاره کرد و گفت: پاسخ ندادن آدمهای قصه به بسیاری از سئوالات ایجاد شده با توجه به فضای داستان در اثر کارکرد و تاثیر مثبتی گذاشته و عنصر سکوت به یکی از بخش های کلیدی این اثر مبدل شده. وی تصریح کرد: تصور میکنم دو قصه روز و شب در دو زمان جداگانه نوشته شده اند چرا که پختگی کلامی و دوری از شتابزدگی و جدا شدن از حس کودکان یا ذوق زدگی ناشی از یک تجربه که در بخش دوم اثر وجود دارد ما را به این نتیجه می رساند. افسایی نیز با تایید سخنان حسینی اضافه کرد: فاصله بین نگارش بخش اول (روز یلدا9 و بخش دوم (شب یلدا) بیش از یک دهه بوده است.
این گزارش حاکیست: بهزاد صدیقی در جمع بندی نهایی این نشست نیز گفت: افسایی نمایش نامه ای که نوشته از لحاظ موضوع و شکل ظاهری در جامعه وجود دارد .و مهم این است که به این موضوعات با چه دیدی نگاه کنیم. وی تاکید کرد: در بخش اول (روز یلدا) بازنویسی های مکرر نیز که نویسنده به ان اشاره کرد سبب روان شدن دیالوگ ها شده است که از نقاط قوت اثر محسوب می شود.رابطه زن و شوهر که می تواند یک رابطه عشقی، خیانت و یا یک مثلث عشقی باشد در دنیای واقعی نیز وجود داشته و در داستانها و نمایش های متعددی نیز مورد استفاده قرار گرفته و می تواند به شکلی نوعی از کلیشه محسوب شود اما نکته مهم در نوع دیدگاه و پرداخت نویسنده به این موضوع است که می تواند از زاویه متفاوت با تحلیل متفاوتی به موضوع بنگرد و اثر موفقی را خلق کند.
بر پایه این گزارش نشست مذکور با گفتمان بین مخاطبان و نویسنده به پایان رسید.