گزارش نشست نقد و بررسی نمایشنامه "دریای واژگون"

فارس باقری نویسنده نمایشنامه دریای واژگون در نشست نقد و بررسی این نمایشنامه با تاکید بر اینکه حضورش در این نشست صرفا برای دریافت نقدها و نظرات وارد بر این نمایشنامه است گفت: به دنبال هیچگونه توجیهی نیستم و نمی خواهم بگویم منظورم این بوده یا نبوده بلکه آماده ام تا نقدها را بشنوم و از آنها استفاده کنم.
به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در این نشست که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه مندان در تالار مشاهیر تئاتر شهر تهران برگزار شد رفیق نصرتی در تحلیل خود از متن دریای واژگون گفت: هر هنر اثری باید دارای شکل پدیدار شناختی باشد که نمایش نامه توانسته این شکل پدیدار شناختی را در من به وجود بیاورد. وی گفت: من این متن را یک بار خواندم و یک بار هم در این جا گوش کردم اما این داستان را نمی فهمم به عبارتی این متن یک جعل است جعل یک فضای ابزورد است. در این داستان، من روابط انسانی را گنگ می دانم و این گنگی هم در نویسنده معلوم و جالب است. ضمن اینکه چنین حسی دارم که انسانها نمی توانند ابعادی پیدا کندد که بتوانیم از طریق این ابعاد ویژگی شخصیت ها را بشناسیم تا دغدغه های آنها را درک کنیم. از همین رو می بایست در هر جایی پیرنگی را پیدا کنیم که این پیرنگ ها نیز در سه شاخه خود را نمایان می سازند یکی پیرنگ شخصیت دومی پیرنگ ایده و سوم پیرنگ کنش است که در کنار این پیرنگ ها می توانیم برخی از ایده ها را بشناسیم و از همین رو احساس می کنم این نمایش نامه تخت و وهم آلود است.
این گزارش می افزاید: طرح مباحثی مانند فرم و محتوا، پنهانی موضع در داستان، وجود فضایی به نام موضع گیری درفضای تعاملی اینگونه از جمله محورها و مباحثی بود که در نشست نقد و بررسی نمایشنامه دریای واژگون از سوی منتقد حاضر در نشست و تماشاگران در خصوص بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
اضافه می شود: برنامه های نمایشنامه خوانی نمایشنامه های منتخب سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا روز جمعه 29 آبان ماه ادامه خواهد یافت.