در حال بارگذاری ...
...

نشست نقد و بررسی نمایشنامه کاش می شد منم بیام نوشته کامران شهلایی

نشست نقد و بررسی نمایشنامه کاش می شد منم بیام نوشته کامران شهلایی

هزاد صدیقی مدیر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در نشست نقد و بررسی نمایش کاش می شد منم بیام نوشته کامران شهلایی گفت: این نویسنده در نگارش متن هایش با استفاده از سبک نمایشنامه نویسی مدرن، مسائل روز را دستمایه آثارش قرار می دهد. وی گفت: یکی از دغدغه هایی را که می توان در هر نویسنده ای سراغ گرفت تکنیک در نگارش داستان است که شهلایی نیز از تکنیکی استفاده کرده تا با داستانی مواجه شویم که دیالوگ های روانی دارد و هیچ گونه پیچیدگی در بیان و گفت وگوهای بین شخصیت ها به چشم نمی خورد. ضمن اینکه وی از دستوری بودن در متن پرهیز کرده و این امکان را ایجاد می کند تا کارگردانان متعددی بتوانند با دیدگاه وسلیقه خاص خود اجراهای متفاوتی از متون وی داشته باشند و کاش می شد منم بیام نیز دقیقا در همین مسیر نوشته شده است. 
به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در هفتیمن نشست نقد و بررسی سومین روز برنامه نمایشنامه خوانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، کامران شهلایی به چگونگی شکل گیری موضوع و متن و ایده نگارش نمایشنامه کاش می شد منم بیام پرداخت و در ادامه مخاطبان نظرات و دیدگاههای خود را در زمینه نمایشنامه و موضوعات آن از جمله: انفعال هر سه شخصیت داستان ، مبهم بودن زاویه دید نویسنده و مشخص نبودن قهرمان قصه بیان کردند.
در ادامه این نشست روزبه حسینی نمایشنامه نویس که به عنوان منتقد در این بخش حضور داشت با اشاره به دیدگاههای مخاطبان گفت: از نظر من "خواب" شخصیت اصلی داستان است و مادر و سها و صحرا هیچیک شخصیت اصلی نیستند و به بیان دیگر خواب همان قهرمان اصلی قصه است و تصور میکنم قصد و تلاش نویسنده نیز همین بوده که قصد نویسنده نیز سعی کرده است که خواب شخصیت اصلی باشد. چرا که باعث زیر پا گذاشتن همه است و هیچ قاعده ای ندارد و در این داستان به این شیوه اتفاقا کارکرد عملی هم پیدا می کند. 
این گزارش حاکیست: کامران شهلایی نیز در ادامه سخنان روزبه حسینی گفت: خواب هم می تواند تعیین کننده و پیش برنده داستان باشد ودر بخش هایی می بینیم که این قصه در خواب هم می توانسته اتفاق افتاده باشد.
بر پایه این گزارش در ادامه این نشست گفتمان های دیگری از قبیل : وجود یا عدم وجود منطق در چیدمان داستان ، وجود برخی توضیحات مابین دیالوگها از جمله مواردی بود که در ادامه این نشست از طرف منتقد حاضر در جلسه و مخاطبان مطرح و با برخی توضیحات و پاسخ های نویسنده همراه شد.