تنها صداست که میماند! / گزارش اجرای نمایش رادیویی «دیوار گذر» کار کامیار محبی در نخستین روز جشنواره تئاتر فجر

دکتر اردشیر صالح پور، با حضور در نخستین اجرای بخش رادیو تئاتر جشنواره فجر، تاکید کرد خاصیت صدا، پر نمودن خلاء اکسسوار و صحنه است. برای همین پس از سالها، هنوز صدای جادویی صداپیشگان قصههای شب رادیو در اذهان همه ماندگار است.
محسن فاضلی: نمایش رادیویی «دیوار گذر» در سالن استاد رکنالدین خسروی تماشاخانه سه نقطه، عصر روز چهارشنبه اول بهمن با حضور دکتر اردشیر صالحپور، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و محمدرضا قربانی، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی رادیو به همراه چهرههای سرشناس حوزه تئاتر از جمله استاد خسرو حکیمرابط، حمید منوچهری و ... اجرا شد.
این نمایش که با داوری دانیال حکیمی، محمدامیر یاراحمدی و مسعود فروتن اجرا شد، آغازگر بخش رادیو تئاتر سیوسومین جشنواره تئاتر فجر بود.
در ابتدای این اجرا، دکتر صالحپور، دبیر سیوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، در خصوص بخش نمایشهای رادیویی گفت: «خاصیت صدا، پر نمودن خلاء اکسسوار و صحنه است. همین جا باید یادی بکنم از پیشکسوتان رادیو که در دهههای گذشته با اجرای قصه شب، هنوز صدای جادوییشان در اذهان همه ماندگار است.»
او با اشاره به این که تنها صداست که میماند، از این که در کنار جمع هنرمندان رادیو نمایش قرار گرفته است، ابراز خرسندی کرد.
نمایش رادیویی «دیوار گذر» به نویسندگی و کارگردانی کامیار محبی و بازی محسن بهرامی، آرزو روشناس، محمد شریفی مقدم، محمد سعید سلطانی، معصومه عزیز محمدی، احمد لشینی، شیما جان قربان، اکبر ملایی و محمد رضا قلمبر اجرا شد. دیگر عوامل دیگر این نمایش عبارت بودند از طراح صحنه: نگار میرفخرایی، افکتور: نرگس موسیپور، صدابردار: علی حاج نوروزی، آهنگساز: محمد خسروانی و تهیه کننده: فرشاد آذر نیا.
در «دیوار گذر»، دولیتل، شخصیت اصلی نمایش به یکباره متوجه نیروی مرموزی در وجودش میشود که توانایی عبور از دیوار را دارد. او تصمیم میگیرد از این نیرو برای دزدی از موسسههای مالی استفاده کند. دولیتل پس از آشنایی با دختر جوانی بنام ماری، قصد عبور از دیواری را میکند که در دیوار زندانی میشود. این نمایش بر گرفته از یک داستان کوتاه از نویسنده معاصر فرانسوی بنام مارسل امه است.
«دیوار گذر» نخستین نمایش رادیویی کامیار محبی به عنوان نویسنده و کارگردان است. او توانسته با بازیگران رادیویی، کاری بسیار حرفهای و قابل ارزش را ارائه کند. از حسنهای این کار، بازیهای خوب، بازیگران آن است. در «دیوار گذر»، شاهد تحرک بازیگران در فضای سالن هستیم؛ به گونهای که تماشاگران احساس میکنند با یک نمایش صحنهای روبرو هستند. هرچند کامیار محبی در پایان نمایش طی یک گپ دوستانه، از اجرا در یک سالن آکوستیک اظهار گلهمندی کرد.