در حال بارگذاری ...

روایتی از تنهایی و پیچیدگی‌ آدم‌های امروز / گزارشی از نمایش «تقدیربازان» به کارگردانی سیما تیرانداز

سیما تیرانداز، خود را برای اجرای نمایش «تقدیربازان» و حضور در بخش تازه‌های تئا‌تر ایرانِ سی‌و ‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر آماده می‌کند.

مهسا مقدم: این روز‌ها، گروه‌های نمایشی در پلاتوهای پراکنده در سطح شهر و به ویژه در اداره تئاتر، مشغول تمرین هستند و یا مراحل بازبینی خود را پشت سر می‌گذارند. هفته گذشته، روزی که می‌خواستم برای تهیه گزارش به اداره تئاتر برویم، سیما تیرانداز به همراه گروهش در پلاتوی 22، بازبینی نمایش «تقدیربازان» را پشت سر می‌گذاشت.
کمی پشت در پلاتو منتظر پایان یافتن بازبینی ماندم؛ بازبینی تمام شد و با وارد شدن به پلاتو، توانستم از چهره اعضای گروه نمایشی، موفقیت آمیز بودن بازبینی را حدس بزنم. ابتدا به سراغ نورا هاشمی یکی از بازیگران کار رفتم که این روز‌ها در کنار تمرین این نمایش، در «مرثیه‌ای برای کتاب‌سوزی» به کارگردانی علی اتحاد در فرهنگسرای نیاوران هم بازی می‌کند.
هاشمی می‌گوید: «نمی‌دانم درباره نقشم چه بگویم، کمی برایم سخت است تا آن را برایتان توضیح دهم، دلم می‌خواهد شما خودتان نمایش را ببینید، اما من نقش آوا را در این نمایش ایفا می‌کنم؛ زنی که در زندگی خود دچار سردرگمی شده و مشکلات امروزی این زن نشات گرفته از بحران‌های زمانی کودکی‌اش است.»
به سراغ بهاره مشیری می‌روم که به گفته خودش نقش قصیده، دختر جوان شهرستانی را در این نمایش ایفا می‌کند و سعی دارد با جامعه جلو برود.
مشیری می‌گوید: «شخصیت قصیده، دچار یک پیچیدگی است؛ این شخصیت، فاصله زیادی با شخصیت خودم دارد، زیرا این کاراکتر به شدت دورن گرا است و فشارهای روحی و روانی خود را به سختی ابراز می‌کند؛ اما من شخصیت برون‌گرایی دارم.»
او ادامه می‌دهد: «این شخصیت در طول داستان دچار تحول می‌شود و در ‌‌نهایت با آمدن یک بچه به زندگی بر می‌گردد.»
فضای پلاتو کمی شلوغ می‌شود و به همراه روزبه حصاری به بیرون پلاتو می‌رویم تا درباره نقش خود بگوید. این بازیگر هم به دور بودن کاراکتر نمایشی‌اش از شخصیت اصلی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «این شخصیت در مقاطع مختلف زمانی با کاراکترهای دیگر در ارتباط است و در یک مثلث رابطه‌ای قرار می‌گیرد و دچار چالش می‌شود. من نقش یک وکیل زبردست را ایفا می‌کنم که عشق، رفاقت و وکالت او با یکدیگر تنیده می‌شود و این تنیده شدن این شخصیت را رو به نابودی می‌برد.»
حصاری در پایان صحبت‌هایش به مقاطع زمانی مختلف نمایش اشاره می‌کند و می‌افزاید: «تفکیک حس‌ها با توجه به داشتن زمان‌های مختلف در نمایش، کار سختی است؛ من در این زمینه خود را به کارگردان سپردم، زیرا تیرانداز کارگردان باتجربه و کاربلدی است.»
سیما تیرانداز پس از کمی استراحت و فراغت یافتن از بازبینی نمایش به پلاتو می‌آید و در گوشه‌ای می‌نشیند تا کمی از نمایش خود بگوید.
او ابتدا از مشکلات مالی می‌گوید و این که توانسته گروهی پر انرژی را در کنار خود داشته باشد. تیرانداز ادامه می‌دهد: «خوشبختانه گروه نمایشی به من انرژی بسیار خوبی را منتقل می‌کند. با این گروه، من از تمامی لحظات خود لذت می‌برم و فکر می‌کنم بهترین گروه را کنار خودم دارم. این مساله به من دلگرمی می‌دهد تا بتوانم با تمام مشکلات کنار بیایم و در مواجه شدن با آن تنها سکوت کنم.»
او که پیش از این تجربه کار کردن با هاله مشتاقی‌نیا، نویسنده این نمایش را داشته است،‌از چگونگی اجرای متن این نمایشنامه می‌گوید: «متن «تقدیربازان» بیشتر به فضای سینما نزدیک بود. خوشبختانه مشتاقی نیا با صبر و حوصله زیاد در تمام طول تمرین همراه گروه بود و ما بر اثر تمرینات متعدد توانستیم متن را به شکل اجرایی در بیاوریم و نمایشنامه به فضای ذهنی دلخواه من نزدیک شد.»
این کارگردان به اجرای عمومی نمایش «تقدیربازان» در سالن چهارسو مجموعه تئا‌تر شهر اشاره می‌کند و می‌گوید که از زمان اجرا بی‌اطلاع است و نمی‌داند باید پس از پایان یافتن جشنواره تئا‌تر فجر چه روالی را طی می‌کند تا بتواند در نوبت اجرا قرار بگیرد.»
وقتی پلاتو از عوامل نمایش خالی شد، با فرناز رهنما تنها ماندم تا درباره حضورش در نمایش بگوید. رهنما، کارگردانی سیما تیرانداز و متن جذاب هاله مشتاقی‌نیا را دلیل حضورش در این نمایش می‌داند و درباره نقش لادن توضیح می‌دهد: «این کاراکتر در جامعه زیاد دیده می‌شود، اما اگر بخواهیم خودمان را جای آن شخصیت بگذاریم، تازه متوجه پیچیدگی‌هایش خواهیم شد. ما در این نمایش زمان کوتاهی داریم و هر شخصیت باید در مدت زمان پنج دقیقه بیوگرافی خود را بگوید.»
او به تمرکز بالایی که این نقش می‌خواهد اشاره و اضافه می‌کند: «در این نمایش نمی‌توان از تکنیک استفاده کرد و بازیگر باید به حس برسد تا بتواند نقش خود را برای مخاطب باورپذیر کند. خوشحالم که تمامی بازیگران به این حس رسیدند و در این مدت زمان توانستیم به کمک سیما تیرانداز بازی‌ها را یک‌دست کنیم.»
نورا هاشمی، بهاره مشیری، هومن کیایی، روزبه حصاری، فرناز رهنما و یمین آتشی، بازیگران نمایش «تقدیربازان» هستند.
سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از یکم تا 12 بهمن به دبیری اردشیر صالح‌پور برگزار می‌شود.

 

 




نظرات کاربران