در حال بارگذاری ...
...

در روز ماقبل پایانی

روز نهم جشنواره؛ از بوی غذا تا انتخاب پایان نمایش توسط تماشاگر

در روز ماقبل پایانی

روز نهم جشنواره؛ از بوی غذا تا انتخاب پایان نمایش توسط تماشاگر

به گزارش ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در نهمین روز از سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر، علاوه بر اجرای مجدد اپرای عروسکی حافظ در تالار فردوسی و اجرای دوم نمایش ایتالیایی طوفان، در تالار اصلی تئاتر شهر، ۱۲ اثر دیگر نیز به نمایش در آمدند.

در میان آثاری که در این روز به روی صحنه رفتند، نمایش «مثل آب برای شکلات» به کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی که از ابوموسی در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل و تجربه‌های نو حضور دارد، با فضای خاص و بوی غذایی که در تالار چهارسو پیچیده بود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. استقبال از این نمایش در حدی بود که علاوه بر نشستن تعداد زیادی از تماشاگران بر روی زمین، عده زیادی هم پشت در تالار و زیر باران ماندند و نتوانستند راهی به درون سالن نمایش پیدا کنند.
نمایش «مثل آب برای شکلات» بر اساس رمانی به همین نام، نوشته لورا اسکوئیل اجرا شد که دکور آن فضای یک آشپزخانه را نشان می‌داد و در طول نمایش غذا پخته می‌شد؛ غذاهایی که اغلب بومی استان هرمزگان بودند و در کنار آن نان محلی نیز پخته می‌شد. نمایش در واقع با تلفیق فضای آمریکای جنوبی به عنوان محل رویدادهای رمان با فضای جنوب ایران، به بیان داستان خود می‌پرداخت. ابراهیم پشت‌کوهی، کارگردان این نمایش، در ابتدای کار با ذکر خاطره‌ای از حضور نجف دریابندری و همسرش در بندرعباس در سالیان گذشته، این اجرا را به مرحوم فهیمه راستکار تقدیم کرد. رویا نونهالی به عنوان مهمان، گروه تئاتر «تی توک» را در این کار همراهی می‌کرد.
در این روز همچنین نمایش «دره گل زرد» به کارگردانی مهدی حاصل‌پور در تالار هنر به روی صحنه رفت. نمایشنامه این کار که بر اساس کتاب «سه دیدار» اثر مرحوم نادر ابراهیمی نوشته شده است، به مقاطعی از زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) از کودکی تا بزرگسالی می‌پرداخت. در معرفی این اثر آمده بود : «مرکز فرهنگی دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، این نمایش را جهت اجرا در دانشگاه‌های سراسر کشور و آشنایی دانشجویان با تاریخ انقلاب اسلامی ایران و ابعاد شخصیتی بنیانگذار کبیر آن تولید کرده است». قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، تماشاگر ویژه این نمایش بود.
اجرای قابل توجه دیگر روز نهم جشنواره، به نمایش «لامپ» اختصاص داشت که در تالار حافظ به اجرا درآمد. در ابتدای این نمایش به نویسندگی و کارگردانی سیاوش پاکراه، به همراه بروشور کار، یک فندک نیز به تماشاگران داده شد. کار با دو بازیگر اصلی و یک راوی که تا نیمه‌های نمایش تنها صدایش شنیده می‌شد به پایان می‌رسید که راوی از تماشاگران درخواست کرد با روشن کردن یا نکردن فندک‌هایی که به آن‌ها داده شده است، پایان خوش یا تلخ را برای نمایش انتخاب کنند. اغلب تماشاگران نیز با روشن کردن فندک‌های خود، پایان خوش را برگزیدند. این اجرا هر چند آن چنان که به نظر می‌رسید باید باشد، از طنز خوبی برخوردار نبود، اما فضای خاص صحنه، جاذبه‌های بصری و نیز انتخاب پایان کار توسط تماشاگران باعث شد که بینندگان نمایش با رضایت نسبی سالن را ترک کنند.
اجرای دوم نمایش طوفان نیز، در تالار اصلی تئاتر شهر، به نسبت سایر نمایش‌های خارجی جشنواره، با استقبال بهتری رو به رو شد. سفیر ایتالیا از مهمانان ویژه این نمایش بود. ایتالیا علاوه بر این کار، با نمایش 1+1 ، محصول مشترک ایران و ایتالیا در جشنواره حضور داشت. قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی و سید صادق موسوی، رییس مجموعه تئاتر شهر نیز از بازدیدکنندگان این نمایش بودند.
«فولاد هرگز زنگ نمی‌زند»، به کارگردانی رویا کاکاخانی در تالار قشقائی، «تب» به نویسندگی و کارگردانی «حمید شریف‌زاده» در تالار سایه، «آن سم‌ها سرگذشتمان نبشت» به کارگردانی زری آماد و خسرو امیری در کارگاه نمایش، «کشفی برای زنده شدن» به کارگردانی رضا غریب‌زاده در تماشاخانه سنگلج، «من از ارتفاع می‌ترسم» به کارگردانی احسان اکبرنژاد در خانه نمایش، «ابرهای باران‌زا» به کارگردانی مانلی حسین‌پور در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، «نمایش رویاها» به نویسندگی و کارگردانی علی مقتصدی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان و «سیاوش در آتش» به کارگردانی حسن سرچاهی در تماشاخانه مهر، دیگر آثاری بودند که در روز نهم جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفتند.