در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش ناسور:

برای ارتقای کیفی جشنواره، بخش تازه‌های تئاتر، در جشنواره تئاتر فجر نباشد

افسانه زمانی معتقد است: اگر بخواهیم جشنواره تئاتر فجر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهتر است آثارتازه تولید شده نداشته باشیم تا جشنواره با شتابزدگی  رو به رو نشود.
افسانه زمانی که امسال با نمایش «ناسور» از نوشته‌های خیرالله تقیانی پور در جشنواره حضور دارد، در ادامه یادآور شد:بهتر است در جشنواره شاهد اجرای آثاری باشیم که درطول سال به صحنه رفته‌اند. زیرا از آنجا که آثار بخش تازه‌های تئاتر با شتابزدگی در جشنواره اجرا می‌شوند و مهمانان مختلف از کشورهای دیگر هم در این جشنواره برای دیدن آثار حضور دارند ، بهتر است آثاری به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کنند که به پختگی لازم رسیده باشند.
زمانی ادامه داد: به معنای دیگر؛ اگر بخواهیم جشنواره تئاتر فجر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهتر است از آثارتازه تولید شده استفاده نکنیم تا جشنواره با شتابزدگی  روبه رو نشود.
کارگردان نمایش «ملی» با اشاره به اینکه اعتقادی به داوری سلیقه‌ای ندارم، اضافه کرد: هر شخصی بنابر عقیده خودش، سلیقه منحصر به فردی دارد اما زمانیکه همه در یک جشنواره جمع می‌شوند و در آن شرکت می‌کنند، می بایست با اصول همان جشنواره پیش بروند و آثار را تولید کنند و مورد نقد قراردهند اما متاسفانه در داوری‌ آثار، سلیقه‌های شخصی خوشان را هم دخیل می‌کنند که کار ناشایسته‌ای است و نباید صورت بگیرد.
او که با نمایش «ناسور» متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره تئاتر فجر است، درباره جای خالی بسیاری از سبک‌های نمایشی در جشنواره تئاتر فجر گفت: وجود محدودیت‌ها همیشه ناشی از بخش دولتی نیست و ممکن است به دلیل جا نیفتادن سبک‌های متفاوت در فرهنگ‌مان باشد. به طور مثال نمایش‌هایی که دیالوگ‌های کمی دارند و فضایشان پر از سکوت است، حوصله تماشاگران را سر می‌برد  و مخاطب زیادی ندارد اما جشنواره تئاتر فجر می‌تواند بستری برای شناخت این آثار فراهم کند تا هنرمندان، اجرای سبک‌های متفاوت را هم تجربه کنند.
افسانه زمانی در پایان در باره حضور دبیر به صورت مستمر در جشنواره بیان کرد:اتفاق خوبی است که دبیر جشنواره دوره سی و چهارم در این دوره هم حضور دارد چرا که برای اجرایی شدن اهداف جشنواره، زمان بیشتری لازم است. از طرفی  در همه جای دنیا برای برگزاری جشنواره‌ها یک دبیر را برای چند دوره متوالی انتخاب می‌کنند تا بتوانند بازده فعالیتش را مورد ارزیابی درستی قرار دهند.
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی یکم تا دوازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود.




نظرات کاربران