در حال بارگذاری ...
گزارشی از اجرای نمایش های جشنواره تئاتر فجر در شهرستانها

استقبال مخاطبان، جای کمبود امکانات را گرفت

سی‌امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی آغاز شده است که تعدادی از نمایش ها از سوی دبیرخانه این جشنواره برای اجرای عمومی در ۵ استان کشور انتخاب شدند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با اینکه ظاهرا مشکل عدم امکانات کافی و سالن های استاندارد نمایش کماکان در برخی استانها مشکل اصلی در اجرا به شمار میرود اما استقبال غیرقابل انتظار مردم در استان های مختلف به حدی تاثیرات مثبت برای هنرمندان به همراه داشت که تمامی این مسائل در حاشیه قرار گرفت.
آرش عباسی کارگردان نمایش “نویسنده مرده است” درباره اجرای گروه هنری خود در استان گلستان گفت: به نظر من همه چیز به طرز بسیار عالی و شگفت انگیزی خوب بود به نحوی که پس از این اجرا، گروه انرژی مثبت و بسیار خوبی برای اجراهای بعدی به دست آورد.
این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: با اینکه سالن تئاتر فخرالدین اسعد در گرگان کاملا مناسب نوع نمایش ما نبود اما استقبال مردم و ارتباط آنان با نمایش به حدی بود که تمامی این مسائل را تحت الشعاع قرار داد.
وی درباره محتوای نمایش "نویسنده مرده است" گفت: این نمایش یک کار دو نفره است که به مشکلات یک هنرپیشه معروف برای کارگردانی اولین کارش می پردازد به همین خاطر نوع ارتباط بین این دو نفر شکل دهنده نمایش است.
عباسی نوع روایت نمایش را ساده دانست و اظهار داشت: برقراری ارتباط مخاطب با این کار به دلیل روایت خطی و ساده آن بسیار راحت بود و در گرگان با استقبال خوب مخاطبین رو به رو شد هر چند که من معتقدم با توجه به شرایط کنونی کارهای آوانگارد و تجربی نیز می تواند در شهرستان ها مورد توجه قرار گیرد.
اینکه کارها و گروه ها بر چه اساسی در دبیرخانه انتخاب شدند و چرا برخی از گروه ها تنها یک اجرا در شهرستان ها داشتند هنوز معلوم نیست. محمدرضا عطایی فر نویسنده و کارگردان نمایش "سکوتی با سه نقطه" که در سه استان لرستان،کرمانشاه و خراسان شمالی اجرا داشته، در این باره گفت: متاسفانه ما در شهرستان ها سالن های مناسب و استاندارد برای اجرای تئاتر های صحنه ای نداریم. در واقع بیشتر سالن هایی که برای نمایش در اختیار گروه ها قرار می گیرند سالن های چند منظوره ای هستند که از امکانات اصلی چون نورپردازی و مسائل این چنینی بهره ای ندارند. این مساله به خودی خود باعث صدمه خوردن به نوع اجرای تئاترها می شود.
این کارگردان تئاتر در ادامه افزود: البته به شخصه با چنین طرحی مبنی بر اجرای گروه های تئاتر در استان ها موافق هستم چرا که اینگونه برنامه ها و نشست هایی که در حاشیه این جشنواره برگزار می شود علاوه بر ایجاد ارتباطی مناسب بین هنرمندان شهرستان و تهران؛ سبب تبادل فرهنگی و امکان استفاده سایر استان ها از جشنواره می شود.
عطایی فر با اشاره به فعالیت گروه های استانی اظهار داشت: همه می دانیم که گروه های زیادی در استان ها مشغول کار هستند که به دلیل تعداد زیاد و امکانات پایین تنها تعداد کمی از آنها امکان حضور در جشنواره فجر را می یابند به همین خاطر اجرای تئاتر در استان ها می تواند بسیار موثر باشد و به منزله یک حرکت فرهنگی بسیار خوب تلقی شود اما این در صورتی می تواند از مرحله آزمون و خطا به یک خط مشی مناسب منجر شود که امکانات پایه ای برای یک اجرا مهیا شود.
این هنرمند در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر جابه جایی نمایش ها در در شهرهای مختلف گفت: خوشبختانه شهرهای انتخابی در فاصله چندان دوری از هم قرار ندارند اما به دلیل اینکه ما در تهران اجرای صبح نداریم و اصولا گروه عادت به اجرای صبح ندارد در روزهای جشنواره بیشتر با خستگی صبح مجبور به اجرا بودیم ولی به دلیل استقبال خوب مردم و مهمان نوازی هنرمندان سعی کردیم بهترین اجراها را ارائه دهیم.
وی درباره موضوع نمایش "سکوت با سه نقطه" بیان کرد: داستان از سکوت بین شخصیت ها سخن می گوید که در نتیجه عدم فاش شدن اسرار آنهاست و این سکوت به حدی طولانی می شود که باعث بروز برخی اتفاقات غیرقابل انتظار می شود ...
گلبرگ ابوترابیان کارگردان نمایش "مار خورده افعی شده" کلیه امکانات و سالن تئاتر را با وجود استقبال مخاطب، کم اهمیت می داند، وی در این باره گفت: استقبال مردم به حدی عالی بود که من و گروه تئاتر ما کاملا شگفت زده شد. دیدن مردمی که از اقشار مختلف به سالن می آمدند بسیار جالب بود. به خصوص دیدن مردم دور از تئاتر و حضور قشر متفاوتی که همواره در اجراهای تئاتر حضور دارند تجربه بسیار عالی بود.
این کارگردان در ادامه افزود: برای شخص من تنها مخاطب و بیننده مهم است و این مساله می تواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد به همین خاطر درصورت بودن مخاطب معتقدم اجرا کردن در هر شرایطی و حتی در کوه نیز مشکل نیست.
ابوترابیان درباره استقبال مردم چنین گفت: ما انتظار حداکثر ۷۰ تا ۸۰ نفر را در هر سانس داشتیم تماشاگری بالغ بر ۴۰۰ نفر در هر سانس به سالن می آمد. این نمایش به گونه ای است که باید در سالنی با امکانات ارتباطی صورت به صورت اجرا شود اما با اینکه ما نمایش را در این شرایط اجرا نکردیم؛ ارتباط مخاطبین با اثر بسیار عالی بود .
وی طرح اجرای استانی را مثبت خواند و گفت: تئاتر تنها با مخاطب ارزشمند است و حضور در شهرستان ها باعث یافتن دیدگاه های تازه و فضای نو می شود.
این کارگردان درباره سوژه نمایش اظهار داشت: تنها می توانم بگویم که این کار داستانی به معنای رایج آن نیست بلکه شرح زندگی بشری است که لازمان ولامکان روایت می شد. به نوعی که می توان زندگی بشری در جوامع مختلف را در آن دید در واقع داستان از زمان جنینی و شروع یک انسان و نیازمندی وی آغاز می شود تا شروعی که وی قابلیت تصمیم گیری و اراده را می یابد.
ابوترابیان افزود: این کار اقتباسی کاملا آزاد از نمایشنامه نویس بزرگ و معاصر روسی "یوگنی گرشکاوتن" است که من به نوعی افتخار شاگردی ایشان را داشته ام ضمن اینکه اجازه کتبی برای استفاده از آثار این هنرمند و ترجمه و دخل و تصرف در اجرای او را نیز دریافت کرده ام.
وی ضمن اظهار خرسندی از این اقتباس افزود: خوشحالم که در جشنواره حاضر تعدادی از دانش آموختگان و افرادی که با علم روز دنیا آشنا هستند حضور دارند اما مشکل اینجاست که چرا همیشه و به صورت مداوم از حضور این افراد در هنر تئاتر کشور بهره نمی بریم.




نظرات کاربران