در حال بارگذاری ...
...

گزارشی از تمرین نمایش «دیوار» نوشته شهرام کرمی و کار فرهاد شریفی

تئاتر یعنی زندگی

گزارشی از تمرین نمایش «دیوار» نوشته شهرام کرمی و کار فرهاد شریفی

تئاتر یعنی زندگی

رضا آشفته: نمایش دیوار نوشته شهرام کرمی با کارگردانی فرهاد شریفی در بخش چشم انداز تئاتر ۹۰ بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا می شود. رویا افشار، حمیدرضا نعیمی و محسن دوکوشانی بازیگران نمایش دیوار هستند.

طراح صحنه و دکور نمایش «دیوار» را فرهاد شریفی و اجرای آن را نوش آفرین ‌آتشبند به عهده دارند، طراحی لباس و اجرای آن با مهشید اپوبیان است و انتخاب موسیقی را رویا افشاری نسب انجام داده و طراحی نور و عکاس گروه هادی نوید است.
طراح گریم این نمایش محمد عبدالعظیمی، دستیار کارگردان سهیلا تیلاوی، مدیر صحنه علی زمانی، طراح آفیش و بروشور شیده حسامی و روابط عمومی گروه مهدی آگاهی هستند. نمایش دیوار کاری از گروه تئاتر راشا و چهارمین کار فرهاد شریفی است و رویا افشار نیز با این نمایش سومین همکاری خود را با شریفی تجربه می کند. دیوار روز چهارشنبه 27 بهمن‌ در یک سانس به مدت 50 دقیقه در ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره تئاتر و در بخش چشم انداز جشنواره بین المللی تئاتر فجر به اجرا در خواهد آمد.
شیوه واقع گرا
این نمایش به شیوه واقع گرا اجرا می شود و درباره مشکلاتی است که در جامعه امروز موجود است. این نمایش به این مسأله توجه داد که هر آدمی در ایجاد هر نوع ناهنجاری ضرر خواهد دید. شریفی هم این متن را به دلیل واقع گرا بودنش انتخاب کرده تا مخاطب هم بنابر حساسیت مسایل موجود جذب این کار شود. این نمایش در تهران می گذرد اما شریفی بر این باور هست که در هر کجای دیگر هم می تواند اتفاق بیفتد. بنابراین تاکیدی بر زمان و مکان خاصی در آن نمی-شود. 
تمرین های این نمایش به دلیل حذف یکی از بازیگران طولانی شد. شریفی این بازیگر را که تحصیلکرده تئاتری هم هست به دلیل بی¬نظمی و عدم احترام به گروه از گروه خود حذف کرده است چراکه معتقد است باید به جمع احترام گذاشت. او می¬گوید: «در هنر باید از خیلی از چیزها بگذری تا بتوانی به موفقیت برسی. یکی از این موارد اهمیت قایل شدن به دیگران پیش از خود است. از سوی دیگر یک تئاتری باید در ارتباط با دیگران خود را قوی کند و گرنه از گروه ناخواسته حذف خواهد شد.» 
او در طول تمرین ها غیر از حذف بازیگر مشکل حادی نداشته است. البته حذف بخش هایی از نمایش هم در بازبینی دوم باعث تعجب او شده است اما چون مشکلی در روند اجرا نداشته به آنها توجه کرده است. 
در این نمایش فرهاد شریفی مثل دیگر آثارش به مسایل واقع گرایانه توجه داشته است. او هم به دنبال ارتباط لازم و کافی با تماشاگرش است و بر این اساس نمایشی را به صحنه می آورد که بتواند مشکلات تماشاگر را پیش رویش قرار دهد. در جریان بازی هم به همین شیوه رئال توجه می کند. از نظر شریفی، تئاتر یعنی زندگی، یعنی یک امر واقعی و رئال. او با شکل های مختلف که با سروصدا می خواهند اصل تئاتر را از بین ببرند مخالف است. 
شریفی در طراحی صحنه هم احساس کرده که باید وسایلی را در دسترس بازیگر قرار دهد تا به او کمک کند. این وسایل و دکور باید در ضمن در خدمت میزانسن کارگردان و گروه هم باشد. فکر طراحی صحنه بر ذهن شریفی تراوش کرده و از بچه هایی که کار دکور می کنند خواسته در اجرای آن کمکش کنند. لباس هم بر اساس تحلیل شخصیت ها طراحی و دوخته شده است. از چهره پردازی خاصی در نمایش استفاده نکرده اند. بلکه بازیگران بنابر سن و حالتی انتخاب شده اند که نزدیک به شخصیت های نمایش باشند. او نیاز به تغییر و تحول زیاد در چهره بازیگران ندارد و در این مورد در مرحله گزینش بازیگر خیلی دقیق می شود. شاید چهره پردازی برای نور و رفله نوری تا حدی به کار آید و نه بیش از این! 
در اجرای نمایش «دیوار» طراحی نور شده است. شروع کار نور چند دقیقه ای طراحی شده و در تغییر صحنه نیز شکل کاربردی به خود گرفته است. 
شریفی مخاطب خود را از سن بیست تا پنجاه سال فرض می کند. جنسیت خاص هم ندارد این مخاطب. او به تماشاگرش توصیه می کند شرایط تمرین و جشنواره را مدنظر داشته باشد. این نمایش با سه روز تمرین به جشنواره می آید و مشکلات خود را هم خواهد داشت. اما با رفع این مشکلات در اجرای عمومی بهتر از حال حاضر خواهند بود. 
شریفی به برنامه ریزی امسال جشنواره فجر اشاره می کند که نسبت به گذشته خیلی بهتر است. در عین حال با انتخاب سالن ها چندان موافق نیست. او پیشنهاد می دهد که باید در این باره هیات گزینش به ستاد جشنواره کمک کنند. 
گروه تئاتر راشا
گروه تئاتر «راشا» به سرپرستی «فرهاد شریفی» (کارگردان تئاتر، بازیگر تئاتر و تلویزیون) تشکیل شد. این گروه به طور غیررسمی از سال 1384 فعالیت نمایشی خود را با نمایش «حکایت ناتمام آن زن خوشبخت» با بازی «فریده سپاه منصور» آغاز کرد.
دومین کار این گروه تئاتری، نمایش «باله با انگشتان شکسته» با بازی «رویا افشار» و نویسندگی «طلا معتضدی» بود. همچنین سومین تئاتر گروه مذکور به نام «راز» نوشته داریوش ربیعی و به کارگردانی «زری طالبی» بود که در جشنواره رضوی انتخاب و اجرا شد.
چهارمین اثر این گروه که با شکل گیری رسمی گروه تئاتر «راشا» نیز همراه است، نمایش «نیمکت خوشبختی» است که در آبان و آذرماه سال 87 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر اجرا شد. «نیمکت خوشبختی» به نویسندگی «کبری ملانژاد» کارگردانی «فرهاد شریفی» و بازیگری «رویا افشار»، «امیر محمد‌صمصامی» و «امیر عابدی» به صحنه آمد.
گروه تئاتر راشا دارای اعضای ثابت در سمت های نویسنده، کارگردان دستیار کارگردان، مدیر صحنه، طراح صحنه و لباس، طراح افشین و بروشور، و روابط عمومی است.
به گفته فرهاد شریفی سرپرست گروه، گروه تئاتر راشا برای برگردان آثار خارجی نیز مترجم هایی به زبان های انگلیسی، ایتالیایی، ترکی، روسی و آلمانی دارد.