در حال بارگذاری ...
گزارشی از تمرین « بچه آدم بدو» به نویسندگی و کارگردانی علی عابدی

انگار ناف زمین را با جنگ بریده اند

رضا آشفته: قرار است نمایش «بچه آدم بدو» به نویسندگی و کارگردانی علی عابدی در بخش چشم‌ انداز بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه برود.

علی عابدی نمایش «بچه آدم بدو» را با حضور بازیگرانی همچون وحید آقاپور، امیر کربلایی ‌زاده، نوشین تبریزی، فروغ قجابگلی و اتابک نادری برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر آماده اجرا می‌ کند. او در هفته سه روز را اختصاص به تمرین این نمایش داده است و تاکنون همه تمرین ها فقط در اداره تئاتر پیش رفته است. در این رابطه مشکلی پیش نیامده است ولی گروه معتقد است که با تمرین های بیشتر از عهده آثار بهتر برخواهند آمد. 
فضای فانتزی
این نمایش که تمرین ‌های آن همچنان تا لحظه برگزاری جشنواره تئاتر فجر ادامه دارد، همچون کار قبلی عابدی داستانی ضد جنگ دارد که در فضایی فانتزی روایت می‌شود. در آن هیچ جغرافیا و هویت مشخصی وجود ندارد. کاراکتراها به جای خاصی تعلق ندارند. 
علی عابدی در این باره معتقد است: «انگار ناف زمین را با جنگ بریده اند. تصور خلقت از آغاز تاکنون با کلمه جنگ گره خورده و این دغدغه ذهنی شده برایم. از سوی دیگر آثار ضد جنگی که تاکنون خوانده ام ذهنم را به سمت نوشتن فضاهای ضد جنگ برده است. مثل پیک نیک در میدان جنگ آرابال و ننه دلاور و فرزندانش برتولد برشت...»
این نمایش از سه اپیزود مستقل تشکیل شده و با وجود داستان‌ های مستقلی که هر یک از اپیزودها دارند به لحاظ موضوع با یکدیگر ارتباط دارند. در اپیزود اول، مادری منتظر شوهرش است تا از جنگ برگردد. او 49 سال انتظار می کشد تا با برگشت شوهر، فرزندش را به دنیا آورد. در اپیزود دوم، بچه به دنیا آمده است. او به دلیل حضور اجدادش در جنگ های متعدد باروتی به دنیا می آید. این بچه باروتی تصور می کند دنیا را باید تمام کند تا جنگ هم تمام شود. این اتفاق با یک عملیات انتحاری انجام می شود. در اپیزود سوم، زئوس آدم های زمین را متهم می کند چرا باید برای مسأله کوچکی مانند جنگ زمین را منفجر کرده اند. 
گروتسک و جنگ
عابدی سبک و شیوه اجرا را متکی بر القای یک فضای گروتسک می داند. از آنجا که جنگ موضوع اصلی است و در آن خشونت غالب است، گروتسگ بهتر می تواند دربرگیرنده این موضوع باشد. عابدی در حین تمرین ها بازیگران را آزاد می گذارد تا آنچه در ذهن خود در رابطه به نقش و متن دارند، بیرون بریزند. او خود بر اساس این رفتارها، آنچه مورد نیاز است گلچین خواهد کرد. 
جلال تهرانی طراحی صحنه را عهده دار است و به سمت جنگ و گروتسک رفته است. اما عابدی بر این باور است که شتابزدگی برگزاری جشنواره باعث می شود به سمت سادگی پیش بروند. در عین حال آن چیزهای ضروری برای حفظ قصه را نگه داشته اند. البته از وسایل غیر ضروری و دست و پاگیر کاملاً پرهیز شده است. رکن همان سادگی است. در طراحی لباس هم زری کریمی دقیقا به سمت لباس های بی هویت رفته تا شخصیت های نمایش را برساند. 
در طراحی نور هم سعی شده تا فضاهای حاشیه ای تاریک باشد و بنابر آنچه الزامی است، و باید قابل رویت شود، نورهای لازم طراحی شده است. این گونه از فضاهای پرت و پلا جلوگیری شده است. فرناز مرتضوی در طراحی چهره ها و چهره پردازی بعد از خواندن چندباره متن، شخصیت ها را فانتزی گونه دیده است. او در عین حال از آنچه رو و نخ نماست، دوری کرده است. به گونه ای نقش ها کاریکاتور هستند و این بر وجه اغراق آمیز و اگزجره کمک خواهد کرد. 
مهدی وجدانی هم در آهنگسازی نمایش «بچه آدم بدو» به دنبال ایجاد ملودی نبوده است و با اجتناب از آن، فضای ریتمیک را جایگزینش کرده است. در آن عناصر تکرار شونده حضور دارد. در ضمن این موسیقی برای القای فضای سرد است. بنابراین موسیقی جنبه کارکردی دارد. یعنی صرفاً فضا پر کن نخواهد بود. 
نظم حسن جشنواره امسال
علی عابدی برگزاری جشنواره امسال را با نظم بیشتر نسبت به سال های گذشته ارزیابی می کند. در ضمن اطلاع رسانی و پیگیری ها هم به موقع بوده است. او درباره کیفیت جشنواره هم پس از برگزاری خود جشنواره تئاتر فجر می تواند اظهار نظر کند. 
مروری بر زندگی و آثار 
علی عابدی در واقع 8 نمایش تولید کرده و با 4 نمایش هم در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است. او متولد 1349 در بجنورد است. عابدی در مقطع کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، در سال 1376 فارغ التحصیل شده است. 
اجراها:
1. کارگردانی و بازی در نمایش «آخرین اثر»، مشهد؛
2. کارگردانی و بازی در نمایش «خاک آلوده»، تهران، تالار مولوی؛ 
3. بازی در نمایش «شطرنج باز» به کارگردانی «مهدی فخرآبادی»، تهران، تالار مولوی؛ 
4. نگارش، طراحی صحنه و کارگردانی نمایش «حیدر»، تهران، جشنواره سراسری تئاتر دانشجویان، تالار آوینی؛ 
5. نگارش و کارگردانی نمایش «میرسالار»، تهران، بجنورد، خرم‌آباد؛ 
6. بازی در نمایش «جزیره»، نوشته «آئول فورگارد» به کارگردانی «سعید اسدی»، تهران، دانشکده هنرهای زیبا؛ 
7. نگارش و کارگردانی نمایش «تارا»، تهران، جشنواره تئاتر دانشجویان کشور، تالار شهید آوینی؛ 
8. نگارش، طراحی صحنه و کارگردانی نمایش «مرد حلبی»، تهران، جشنواره دانشجویان، تالار تجربه، ایتالیا؛ 
9. نگارش، طراحی صحنه و کارگردانی نمایش «شیون»، تهران، جشنواره بین‌المللی فجر، تئاترشهر، تالار شماره2؛
10. نگارش و کارگردانی نمایش «همسرایی فرزندان آسمان»، بجنورد؛ 11. کارگردانی و بازی در نمایش «خواستگاری»، بجنورد.
علی عابدی سال گذشته نمایش «عروسی در سایه» را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد که در آن نمایش هم وحید آقاپور، نوشین تبریزی و امیر کربلایی ‌زاده به ایفای نقش پرداختند. نمایش «عروسی در سایه» بعد از اجرا در تهران در آلمان هم اجرا شده بود.




نظرات کاربران