در حال بارگذاری ...
...

گزارشی درباره بازار تئاتر ایران

شکل برگزاری بازار تئاتر منصفانه ترین شکل است

گزارشی درباره بازار تئاتر ایران

شکل برگزاری بازار تئاتر منصفانه ترین شکل است

شیدا سلامیان : دومین بازار تئاتر ایران همزمان با جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر با تغییرات محتوایی نسبت به سال قبل از ۱۶ تا ۲۵ بهمن در تهران برگزار می شود.

هرچند در ابتدا اعلام شد که این بازار با هدف ارتقا سطح کیفی و افزایش بازدهی و ارایه تصویری شفاف از تئاتر ایران برگزار می شود، اما امسال برخلاف سال پیش خبری از برپایی غرفه‌ ثابت برای گروه ها نیست و 10 گروه نمایشی در روزهای برگزاری جشنواره، براساس زمانبندی، در یک فرصت 20 دقیقه‌ای به معرفی آثار و سبک اجرایی گروه می پردازند. 
ارزیابی هنرمندان از این تغییرات متفاوت است. بهروز غریب‌پور اولین منتقد این تغییر است و به ایسنا می گوید:«اگر قرار است بازار تئاتر ایران به شکل قبلی برگزار نشود، در آن شرکت نمی‌کنم.» به اعتقاد او برخی از این تغییرات، تغییرات نادرستی است. 
به نظر غریب پور، بسیاری از میهمانان با گرفتن دی‌وی‌دی آثار می توانند با کارهای هنرمندان ایرانی آشنا شوند و زمینه حضور نمایش های ایرانی در جشنواره فراهم شود. 
اما سیروس همتی معتقد است که این شکل برگزاری بازار تئاتر، اتفاق ایده آلی است و هنرمندان ایرانی می تواند چه غرفه داشته باشند و چه نداشته باشند، 20 دقیقه به معرفی خود و گروهشان بدون واسطه بپردازند. به نظر او این شکل برگزاری بازار تئاتر منصفانه ترین شکل است. 
این کارگردان تأکید می کند که امسال حتماً در بازار تئاتر شرکت می کند و با خیال راحت برای معرفی آثارش برنامه ریزی می کند. 
مسعود موسوی کارگردان دیگری است که به این شکل برگزاری بازار تئاتر منتقد است و آن را به ضرر هنرمندان می داند و می گوید:«سال گذشته ما یک هفته فرصت داشتیم تا کار خود را در بازار تئاتر ارایه دهیم و هر گروه برای خود یک مترجم داشت. اما امسال این یک هفته به 20 دقیقه تقلیل یافته است.» 
به گفته او، هیچ گروهی نمی تواند در 20 دقیقه ماهیت کارهایش را ارایه دهد و فرصت موجود برای معرفی آثار یک گروه کافی نیست. 
موسوی می گوید اگر قرار باشد در 20 دقیقه برای آثارش بازاریابی کند، ترجیح می دهد امسال از حضور در بازار تئاتر صرف نظر کند. 
در همین شرایط برخی دیگر از کارگردانان معتقدند، این زمان بازار بین المللی نیست که می تواند در جذب مخاطب خارجی موثر باشد، کیفیت و چگونگی ارایه اثر است که موجب جذب مخاطبان و تهیه کنندگان خارجی می شود. 
سال گذشته برخی از هنرمندان مانند: زهرا صبری، سهراب سلیمی، سیامک احصایی، علی اصغر دشتی در گفت و گوهای خود با وجود استقبال از برگزاری نخستین بازار تئاتر، به ضعف ها و کاستی هایی در آن اشاره کرده بودند که یکی از آن نبود امکانات و فضای مناسب در غرفه ها بود.