در حال بارگذاری ...
یادداشت های پرونده موضوعی؛خرداد89؛2

5 معیار ارزیابی اثر نمایشی برای جشنواره های بین‌المللی

از آنجا که تنوع و سلیقه ، سبک و شیوه کار در خلاقیت های هنری ، امری بدیهی و غیرقابل انکار است بر ای باورم که در یک داوری حرفه ای و منصفانه ضمن احترام به انوع رویکرد های خلاق (و بیرون از سلیقه شخصی خود داور ) موارد زیر می تواند چارچوب معیار انتخاب یک اثر نمایشی برای جشنواره ای حرفه ای را مشخص کند:

1-پیش از هر چیز دیگر یک اثر نمایشی می بایست در کلیت خود جذاب و توجه برانگیز باشد بدین معنی که ترکیب بندی عناصر صحنه در اجرا به هیچ وجه موجب ملال و خستگی و بی حوصلگی تماشاگر نشود. این مورد مسلماً شامل بازی های تأثیرگذار، طراحی و میزانسن های مناسب ، تصویرسازی و بویژه "ریتم درست اجرا" می گردد.
2-متن و محتوای مورد نظر نویسنده بتواند با مخاطب ( یا لااقل با بخشی از مخاطبان) رابطه برقرار کند بدین معنی که "موضوع" یا "محتوا" در سطحی اجتماعی یا فردی ایجاد برقرار کرده و تأثیرگذار باشد. در اینصورت موضوعات و محتواهای "تفکر برانگیز" ، "احساس برانگیز" و یا "تخیل برانگیز" تأثیر بیشتر یا عمیق تری بر مخاطب خواهند داشت.
3-شکل وشیوه اجرا با موضوع و محتوای اثر متناسب و هماهنگ باشد و هر یک دیگری را جهت انتقال مفهوم مورد نظر تقویت کند.
4-اثر مفرح و لذتبخش باشد ولی نه سرگرم کنندۀ صرف، چرا که "سرگرمی" تأثیری موقت و زودگذر دارد، حال آنکه یک اثر هنری با ارزش ضمن مفرح بودن می تواند تأثیری عمیق و درازمدت بر مخاطب بگذارد.
5-"خلاق" باشد یعنی اینکه راهی نرفته را بپیماید و یا راهی رفته را با نگاهی نو بیازماید. حرفی تازه برای گفتن داشته باشد و یا حرفی قدیمی و گفته شده را به زبانی تازه بیان کند و به اجرا بگذارد.
یک اثر نمایشی حرفه ای و قابل می بایست حداقل سه مورد ازموارد پنجگانه را دارا باشد .

دکتر مسعود دلخواه




نظرات کاربران