در حال بارگذاری ...
یادداشت محمدهادی نامور، کارگردان تئاتر

تبادل اندیشه و افکار در جشنواره تئاترفجر

برگزاری جشنواره تئاتر فجر بیشتر یک رویکرد فرهنگی هنری است. در دهۀ اول انقلاب این گردهمایی بیشتر به گروههای شهرستانی اختصاص داشت اما بعد از گذشت دو دهه با آمدن مرکز نشین ها و دعوت از بعضی کشورها این جشنواره رونق تازه ای پیدا کرد.

حضور گروه های نمایشی خارجی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر این نتیجه را در بر داشت تا گروه های داخلی به خصوص شهرستانیها عالمانه تر به تئاتر بیندیشند. 
اصل مهم در این جشنواره تنوع در اندیشه و قالب های اجرایست. گروه های شهرستانی غایت هدف خود را اجرا در این جشنواره می بینند و همین اهمیت جشنواره تئاتر فجر را دو چندان میکند. چون هدف از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر و سایر جشنواره های تئاتری، دست یابی به شکلی از تئاتر است که در پس نیاز های جامعه، نیمه مدرن امروز ما برآید. 
اگر به تئاتر شهرستان به طور جدی توجه شود یکی از این گزینه ها باشد. برگزاری جشنواره تئاتر فجر ضمن اینکه نوعی تبادل اندیشه و افکار است، شکلی از فراخوان تماشاچی به سوی سالن های تئاتر، نیز هست. چون یکی از طرق پر کردن سالن های تئاتر برگزاری این قبیل جشنواره هاست. بر متولیان فرض است هر چه بیشتر بر کیفیت این رویداد هنری بیفزاید تا شکوهش عالمگیر شود چون هنر بالاحض تئاتر، بهترین ابزار برای معرفی آرمان هاست که بر اساس آن شخصیت یک ایرانی مسلمان شکل گرفته است.




نظرات کاربران