در حال بارگذاری ...
از 9 مهرماه

هشتمین جشنواره بین‌المللی های فست با یک نمایش ایرانی افتتاح شد

هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر های فست ارمنستان از دیروز ۹ مهرماه و با اجرای یک نمایش از ایران به صورت رسمی افتتاح شد. روز گذشته، اول اکتبر، هشتمین جشنواره تئاترهای فست که دومین جشنواره مهم و معتبر در میان فستیوالهای تئاتر در کشورهای عضو شوروی سابق (به جز فستیوال مسکو) است، با حضور بیش از ۲۵۰ مهمان از ۲۲ کشور جهان در سالن تئاتر دراماتیک روسیه افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره که بسیار کوتاه بود، آرتور قوکاسیان ضمن خوشامدگویی به مهمانان شرح کوتاهی درباره های فست ارایه کرد و اجرای نخستین نمایش جشنواره را که یک نمایش ایرانی بود، اعلام کرد.
بعد از صحبتهای دبیر جشنواره، نمایش “ANNAt” به کارگردانی امیر حسین آسانی از ایران به روی صحنه رفت که افتتاح کننده جشنواره بود.
آسانی که قرار بود در سومین روز جشنواره های فست اجرا داشته باشد، با اعلام رضایت از اجرای نمایش اش گفت : «اجرای ما به دلیل نوع و سبک آن میبایست در سالنی کوچک‌تر و محیطی محدودتر اجرا میشد و اصلاً این اجرا نمیتوانست در یک سالن بزرگ قاب صحنهای ارتباط نزدیک و مورد نظر ما را با مخاطبانش برقرار کند. اما به دلیل آنکه مسئولان جشنواره خواستند تا نمایشمان جایگزین نمایش افتتاحیه شود ما هم قبول کردیم و صرف‌ نظر از شرایط سالن از بقیه موارد راضی هستیم.»
آسانی که نمایش‌اش در نخستین روز برگزاری این جشنواره با استقبال و تشویق زیادی مواجهه شده بود، ضمن اشاره به سابقه تولید این نمایش گفت: «ما نمایش را پیش از این در فرهنگسرای نیاوران و جشنواره تئاتر دانشگاهی اجرا کرده بودیم و در این اجراها هم شاهد استقبال تماشاگران بودهایم. اما مسلماً در مراسم افتتاحیه جشنواره های فست تماشاگران بیشتری نمایش را دیدند و از واکنش آنها میشد فهمید که تقریباً همه آنها از کار خوششان آمده است.»
"مونیکا آریان" منتقد تئاتر ارمنستان هم ضمن تایید این مطلب از استقبال خوبی که سال گذشته از اجرای نمایشهای ایرانی در های فست به عمل آمده بود ابراز خرسندی کرد و گفت: «استقبال خوب از نمایشهای ایرانی باعث شد که امسال بعد از کشور خودمان، ایران بیشترین سهم را در تعداد اجرای نمایشها در این جشنواره داشته باشد. حقیقت امر اینست که اشتراکات سلیقهای و فکری زیادی میان اندیشه و کار هنرمندان ایرانی و ارمنی وجود دارد و همین مسئله باعث شده تا استقبال از تئاترهای ایرانی در ارمنستان روز به روز بیشتر شود. ضمن اینکه تئاتر ایران و به خصوص کار هنرمندان جوان تئاتر ایران در حوزه تئاتر مدرن و به روز دنیا نیز آثار قابل توجهی را به این جشنواره معرفی کرده و به نظر من نمایشهای ایرانی میتوانند حتی کیفیت جشنواره را نیز ارتقا دهند.»
آریان، نمایش آسانی را هم با همین رویکرد مورد توجه قرار داد و افزود: «این نمایش ایده بسیار خوبی برای اجرا داشت و تصاویر و کولاژهایی که از ترکیب حضور بازگران و شخصیتها در صحنه ایجاد میشد به زیبایی میتوانست موضوع مسئله را نشان بدهد.
امروز در دومین روز برگزاری جشنواره و از ساعت 12 "داستان اکتشاف" از ارمنستان در سالن نمایشهای عروسکی، نمایش "شمشیر" از آفریقا در محوطه باز میدان چارلز آزناور، "تصویر قرون وسطایی" از ارمنستان در تئاتر هامازگایان و "زنهای بی‌کس" از رومانی در سالن کوچک تئاتر عروسکی به اجرا در خواهند آمد.
همچنین طبق معمول هر شب مهمانان جشنواره از ساعت یازده شب در لبوشون رستوران گردهم خواهند آمد و مبادلات و تعاملات خارج از فضای جشنواره در این مکان صورت خواهد گرفت.
هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر های فست از اول تا هشتم اکتبر در شهر ایروان ارمنستان برگزار میشود و چهار گروه نمایش از ایران در این جشنواره حضور دارند.




نظرات کاربران