در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش‌های محیطی

اجرای متنی از ادوارد آلبی در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر

نمایش «خرده ریز» نوشته ادوارد آلبی به کارگردانی سارا کریمیان اقبال و به‌عنوان کاری از گروه «چهره آزاد» در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بازیگران این نمایش مرتضی ضرابی، معصومه عزیز محمدی، علی جدیدی، بیتا مویریان، بنیامین بخشی‌زاده، رها مقدم، احسان بیات‌فر، مژگان نظری و سارا کریمیان اقبال هستند.
سارا کریمیان اقبال کارگردان این نمایش به روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: یکی از مولفه‌های نمایش‌های محیطی ارتباط دو سویه بازیگر با تماشاگران است به طوری که بازیگران با مشارکت تماشاگران نمایش‌ها را اجرا می‌کنند. این نمایش‌ها مخاطبان ویژه خود را دارند ولی متاسفانه این گونه نمایش‌ها به طور کلی در کشور ما جا نیفتاده است و تماشاگران با قواعد نمایش‌های صحنه‌ای آشنایی بیشتری دارند تا نمایش‌های محیطی.
کارگردان نمایش «خرده ریز» اضافه کرد: در کشور ما اجراهای محیطی شناخته شده نیستند و بسیار مهجور واقع شده‌اند. با توجه به این مسائل تماشاگر تربیت شده‌ای در این موارد نداریم و گاهی همین ناآشنایی منجر به ایجاد سوال در ذهن مخاطب می‌شود.
وی ادامه داد: در کشورهای مختلف کارگردان‌ها به تدریج از اجراهای صحنه‌ای فاصله گرفته‌اند و کم‌کم به سمت و سوی نمایش‌های محیطی گرایش پیدا کرده‌اند. ما هم امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور این امر تحقق یابد و ما نیز به این امر مهم دست یابیم و اینگونه اجراها برای تماشاگران بیشتر قابل لمس باشد و از دیدن این نمایش‌ها لذت ببرند.
کریمیان درباره شیوه اجرایی خود بیان کرد: این نمایش درباره دغدغه‌های ذهنی چند شخصیت مانند مرگ، زندگی، تنهایی، بیماری و ... است و شاید به نوعی سرخوردگی را به مخاطب نشان می‌دهد. در این نمایش سعی بر این دارم فاصله مکانی را بردارم تا با مخاطب ارتباطی دوسویه و نزدیک برقرار شود و آنان نیز با این اجرا هم ذات پنداری کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم درآینده از سوی مسئولان تصمیماتی اتخاذ شود که گروه‌های اجرایی نمایش‌های محیطی بدون استرس مکان و فضای اجرایی به راحتی به اجرای نمایش‌ها بپردازند و مشکلاتشان هموار شود و گروه‌های محیطی بیشتر حمایت شوند. 
سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی طی روزهای 1 الی 12 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.




نظرات کاربران