در حال بارگذاری ...
مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره فجر مطرح کرد

داریوش نصیری: هنرمندان استانی گوی سبقت را از تئاتر خیابانی تهران ربودند

مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت از ۳۱ اثر انتخاب شده برای اجرا در بخش خیابانی فجر، ۲۹ کار شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بودند که همین نشان از توجه به تئاتر خیابانی در اقصی نقاط ایران دارد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره به نقل از آنا، اجرا‌های خیابانی و محیطی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال در پهنه رودکی مورد اقبال عموم قرار گرفت. هرچند که این اجرا‌ها امسال با ریزش مخاطب جدی نسبت به اطراف تئاتر شهر و خانه هنرمندان همراه شد، اما باز هم تا روز‌های پایانی مخاطبش را پیدا کرد.

داریوش نصیری، مدیر بخش نمایش‌های خیابانی و محیطی جشنواره فجر امسال در گفت‌وگویی گفت: «ما در برنامه ریزی برای اجرا‌های خیابانی فجر تابع فراخوان بودیم. سعی کردیم کار‌ها را به درستی انجام دهیم. بازبینی‌ها در مرحله اول براساس فیلم و سپس حضوری صورت گرفت. پس از بازبینی حضوری در طی دو هفته ما به بیست و یک اثر رسیدیم که این کار‌ها به بخش پایانی و اجرای فجر راه پیدا کرد.»

۳۱ اثر از ۲۵ شهر

او در ادامه افزود: «نکته دیگر ما هشت اثر داریم که منتخب جشنواره‌های مختلف هستند و وارد جشنواره فجر شدند و دو اثر هم در بخش میهمان بودند؛ در مجموع ۳۱ اثر که در جدول اجرا‌های خیابانی قرار گرفتند.»

نصیری با تأکید بر اینکه از ۳۱ اثر، ۲۹ کار برای اجرا‌های شهرستانی و ۲ اثر برای تهران بود، توضیح داد: «از مجموع این آثار از ۲۵ شهر ما جدول کار‌ها را تشکیل دادیم. همچنان که کوروش زارعی دبیر جشنواره نیز گفت واقعا امسال کار‌ها از اقصی نقاط ایران عزیزمان تولید شده و ما در این چند روز اجرا از شهر‌های مختلف میزبانشان در تهران هستیم.»

علت انتقال اجرا‌های خیابانی به پهنه رودکی

او با اشاره به اینکه مکان اجرا‌های خیابانی پهنه رودکی بوده، گفت: «بهرحال ما به لحاظ تماشاچی قدری دچار مشکل در این پهنه بودیم، اما به تدریج به تعداد تماشاگران ما اضافه شد با وجود هوای سرد، ما تلاش کردیم اجرا‌ها از ساعت ۱۴ آغاز و تا تاریک شدن هوا به اتمام برسند.»

نصیری در پاسخ به این سوال که علت انتقال اجرا‌های خیابانی به پهنه رودکی چه بود، گفت: «امسال این اتفاق استثنا افتاده و سال‌های دیگر ممکن است دوباره محل اجرا تغییر کند، اما امسال تصمیم گرفتیم به خاطر سلامت هنرمندان و مخاطبان عزیزمان به پهنه رودکی کار‌ها را منتقل کنیم و این تصمیم کاملا آگاهانه صورت گرفت؛ چرا که نمی‌خواستیم برای کسی مشکلی ایجاد شود.»

اجرا‌های خیابانی نیمه دوم جشنواره متنوع‌تر بود

او درباره بخش دوم اجرا‌های خیابانی که از ششم بهمن ماه آغاز شد، توضیح داد: «اکثر کار‌هایی که در نیمه دوم اجرا‌ها اضافه شدند و در پهنه رودکی اجرا شدند، آثاری هستند که هم به جهت تعدد نفرات و هم تکنیک اجرایی و تنوع بسیار متنوع‌تر از بخش اول هستند، علتش هم تعطیلاتی است که اتفاق افتاد و ناخواسته دانشجویان و دانش آموزان عزیز برنامه‌هایشان بهم خورد.»

نصیری اظهار داشت: «ما تلاش کردیم چند باری جدول را با دوستان هماهنگ کنیم؛ ناخواسته برخی گروه‌ها مجبور شدند که وارد بخش دوم و نیمه دوم اجرایی شوند به همین دلیل نیمه دوم اجرا‌ها متنوع‌تر شد.»

این کارگردان و نویسنده تئاتر درباره استقبال از کار‌های خیابانی گفت: «همین نشان می‌دهد که تئاتر در تمام ایران علاوه بر اینکه دوستداران زیادی دارد، در شهرستان‌ها هنوز هم پایه و اساس خود را حفظ کرده است. مردم واقعا تئاتر را دوست دارند و حتی در همین سرمای سوزناک که داوران با بخاری نشسته‌اند و باز هم سردشان می‌شود، همه گرداگرد اجرا‌ها میآیند و تماشاگر هستند، پیر و جوان روی صندلی‌ها می‌نشینند یا اینکه ایستاده کار‌ها را تماشا می‌کنند.»

او افزود: «خوشبختانه تنوع ژانری هم در اجرا‌های خیابانی رعایت شد یعنی هم کار کمدی و اسطوره‌ای داشتیم و هم سوگ‌نامه، اجتماعی، ارزش‌های اسلامی و ایرانی که همه ذائقه‌های مخاطب را حفظ کرد.»

نصیری درباره ایجاد حریم اطراف تئاتر شهر نیز گفت: «متأسفانه الان اطراف تئاتر شهر فضای مناسبی برای یک کار فرهنگی مثل تئاتر خیابانی نیست، اما اگر یک فضایی ایجاد شود مثل اطراف تالار وحدت، واقعا فضا جذاب و مناسب خانواده‌ها می‌شود و دیگر کسانی که علاقه‌مند هستند می‌توانند به راحتی به تماشای نمایش‌های خیابانی بیایند و گروه‌ها نیز رغبت بیشتری به کار پیدا می‌کنند.»




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است
گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است

احمد حسن موسی، داور بخش بین‌المللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکت‌کننده در این رویداد می‌گوید چیزی که باعث شگفتی‌اش شده، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران بوده است.

|

نظرات کاربران