در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با داور بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر

ادنا زینلیان: حمایت از هنرمندان به ارتقای تئاتر کشور کمک می‌کند

ادنا زینلیان می‌گوید در این دوره از جشنواره نمایش‌های بسیار خوبی از استان‌ها دیده که امیدوارکننده است و اگر هنرمندان حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد. نباید تهران را از شهرستان تفکیک کرد چراکه همه هنرمندان یک کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، ادنا زینلیان ازجمله هنرمندان پیشگام عرصه طراحی لباس اپرا و تئاتر است که او را به‌عنوان یکی از اولین هنرمندان دانش‌آموخته حوزه طراحی لباس در ایران می‌شناسند. او از سال ۱۳۶۳ تاکنون به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و طی این سال‌ها با دانشگاه‌های الزهرا، تهران، تربیت مدرس، آزاد اسلامی، سوره و هنر همکاری داشته است که تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد. زینلیان در سال ۱۳۷۶ مدرک درجه‌یک هنری (معادل دکتری) را در رشته طراحی لباس از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. او در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر به‌عنوان داور در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای حضور داشت.

ادنا زینلیان آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره را بسیار متنوع دانست و گفت: «در بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای همه نوع اثری دیدیم. نمایش‌های شرکت‌کننده، هم ازلحاظ تکنیک و هم ازنظر محتوا و موضوع دارای تنوع بالایی بودند. من در دوره قبل داور نبودم و نمی‌توانم قیاس دقیقی با گذشته داشته باشم اما آنچه در این دوره دیدم، بسیار متنوع بود.»

او کیفیت آثار حاضر در این رویداد را نیز قابل‌قبول توصیف کرد و افزود: «همان‌طور که همه می‌دانیم تئاتر عموماً به لحاظ مالی حمایت نمی‌شود و حمایت مالی در تولید و روی صحنه بردن یک اثر کم تأثیر نیست؛ بنابراین باید دید گروه‌ها با چه امکاناتی شرکت کرده‌اند و به نظر من گروه‌ها توانستند با توجه به شرایط و امکاناتی که در اختیار داشتند، آنچه را برای حضور در این رویداد لازم بود، انجام بدهند.»

داور بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فجر با اشاره به حضور بسیار چشمگیر استان‌ها و شهرستان‌ها در این دوره از جشنواره گفت: «ما نمایش‌های بسیار خوبی از استان‌ها دیدیم؛ این اتفاق خیلی خوب است و جای امیدواری دارد. این ‌همه اثر دیدنی از شهرستان‌هایی که امکانات زیادی در اختیارشان نیست و حتی گاهی یک سالن تئاتر هم ندارند، خیلی خوب و خوشحال‌کننده است و شهرستان‌ها اگر حمایت شوند در آینده بسیار رشد خواهند کرد.»

زینلیان برگزاری جشنواره‌ها را نیز بسیار تأثیرگذار ارزیابی کرد و توضیح داد: «شرکت در جشنواره‌ها به هنرمندان شهرستانی کمک می‌کند تا مطرح شوند و عرصه‌ای داشته باشند تا نتیجه زحمات‌شان را نشان بدهند؛ و آثار هنرمندان دیگر را هم ببینند.»

او افزود: «ایجاد امکان تماشای آثار خوبی که در تهران روی صحنه می‌رود برای هنرمندان شهرهای دیگر هم بسیار اقدام مفیدی خواهد بود. به‌طورکلی من فکر می‌کنم نباید تهران را از شهرستان تفکیک کرد. همه این‌ها هنرمندان یک کشور هستند. نباید محدودیت ایجاد کنیم، باید ارتباطات را بیشتر کنیم. تا امکاناتی مهیا شود که هر اثر خوبی هرکجا اجرا می‌شود هنرمندان بتوانند تماشا کنند.»

زینلیان آموزش را هم مؤثر دانست و گفت: «کارگردان‌ها و هنرمندان خوب و مطرح کشور می‌توانند در شهرهای مختلف، کارگاه آموزشی بگذارند تا این جوانان علاقه‌مند بتوانند استفاده کنند.»

ادنا زینلیان درباره داوری این رویداد گفت: «از آغاز برگزاری جشنواره، گروه داوری هر دو روز یک‌بار جلسه می‌گذاشتیم و در مورد آثار صحبت می‌کردیم. صرفاً نمایش‌ها را تماشا نمی‌کردیم و گذرا رد نمی‌شدیم و همه کار را نگذاشته بودیم برای روز آخر. بااین‌وجود، روز گذشته یک‌بار قبل از آغاز اجراها جلسه داشتیم و در پایان اجراها هم تا نزدیک صبح صحبت و تبادل‌نظر کردیم. هر اثری را بر اساس توان خودش بررسی و آنالیز کردیم، بحث و نقد کردیم و امکانات تمام جزییات را برای داوری در نظر گرفتیم که ان‌شاءلله امروز در آیین اختتامیه با جزییات بیان می‌شود.»

او با اشاره به اینکه سال‌ها در جشنواره تئاتر فجر حضور نداشته است، افزود: «در گذشته مسئولیت‌هایی داشتم و امسال بعد از سال‌ها به جشنواره برگشتم و دیدم که همه دوستان تمام تلاش خودشان را برای هرچه بهتر برگزار کردن این جشنواره انجام دادند.»

زینلیان در پایان گفت: «امیدوارم جوان‌هایی که این‌قدر زحمت می‌کشند موفق شوند، شناخته بشوند و تحت حمایت قرار بگیرند.»




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر
نگاهی به نمایش «مکبث زار» نوشته و کار «ابراهیم پشت‌کوهی» شرکت‌کننده از تهران

مکبث زار، سریر خون کوروساوا و شکسپیر

سید علی تدین صدوقی: نمایش «مکبث زار» همان‌طور که از اسمش پیداست، همان «مکبث شکسپیر» با همان قصه، با همان رویدادها، با همان شخصیت‌پردازی‌ها، با همان نام‌ها و... است. حال چنانچه ...

|

نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها
نقد و تحلیل نمایش «فنجان در طوفان چای» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی مرتضوی‌راد

آگاهی و درمان بیماری‌­ها

عرفان پهلوانی: بسیاری از اندیشمندان جامعه‌­شناسی ایرانی بر این باور هستند که برای گشودن گره­‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی روزگار اکنون ایران، می‌­بایست نگاهی ...

|

نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال
نظری بر نمایش «دختران» به کارگردانی کیانوش ایازی و علی دل‌پیشه از تهران

انتظاری هشت‌ساله در فضایی سوررئال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «دختران» قصه چهار دوست است که با چهار خواهر ازدواج می‌کنند و به جبهه می‌روند و هشت سال از آن‌ها خبری نمی‌شود. نمایش یک نگاه کمدی-تراژدی به تبعات ناشی از جنگ در ...

|

نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال
نگاهی به نمایش «لیزای بیچاره» نوشته ن- تارامزین و کارگردانی مارک روزوسکی از روسیه

اپرتی از عشقی افلاطونی بدون وصال

سیدعلی تدین صدوقی: نمایش «لیزای بیچاره» یک رومانس عاشقانه است که در انتها عشاق به وصال یکدیگر نمی‌رسند. دختری روستایی به نام «لیزا» با پسری اشرافی از مسکو آشنا می‌شود. آن‌ها مدتی در ...

|

در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه ...

|

رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد
رهاورد سفرِ «جیونگ وو سون» به ایران

سوغاتی گران‌بهایی که داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر خرید و به کشورش بُرد

جیونگ وو سون، داور کره‌ای جشنواره تئاتر فجر، شیوه گفت‌وگوی جمعی و بررسی هر نمایش پس از تماشای آن توسط هیئت داوران را پسندیده است و تاکید می‌کند این روش داوری را می‌خرد و به عنوان سوغات به کشورش می‌برد.

|

گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند
گفت‌وگو با پیشکسوت تئاتر استان گلستان

الله‌قلی نظری: هنرمندان جوان، شتاب‌زده کار می‌کنند

الله‌قلی نظری، پیشکسوت تئاتر استان گلستان می‌گوید اگرچه تولید نمایش در شهر گرگان همچنان ادامه دارد، ولی به نظر او، هنرمندان جوان شتاب‌زده عمل می‌کنند و گاهی اوقات ناپختگی‌هایی در آثارشان دیده می‌شود.

|

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها
در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی با مهمانان خارجی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مطرح شد

تلاش برای عقد تفاهم‌نامه مشترک تئاتری بین ایران و دیگر کشورها

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به منظور فراهم سازی زیرساخت‌های همکاری بیشتر با دیگر کشورها، با هنرمندان ارمنستان، تونس، عمان و کره‌ و ... به طور جداگانه دیدار کرد.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان از همه سلایق حضور داشتند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «صف اول» شبکه خبر با اشاره به تاثیر احیای جشنواره تئاتر منطقه‌ای در مشارکت همگانی هنرمندان سراسر کشور گفت در جشنواره تئاتر فجر امسال هنرمندان بسیاری از همه سلایق با انواع پوشش‌ها و گویش‌ها حضور داشتند و ما می‌توانیم ...

|

گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است
گفت‌وگو با داور بخش بین‌المللی جشنواره 41 تئاتر فجر

احمد حسن موسی: نسل جوان و خلاق تئاتر ایران شگفت‌انگیز است

احمد حسن موسی، داور بخش بین‌المللی چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تنوع موضوعی قابل توجه آثار شرکت‌کننده در این رویداد می‌گوید چیزی که باعث شگفتی‌اش شده، وجود نسل جوان توانمند و خلاق در تئاتر ایران بوده است.

|

نظرات کاربران