در حال بارگذاری ...
دعوت به همدلی؛

نامه دوم نادر برهانی‌مرند به خانواده تئاتر منتشر شد

نادر برهانی‌مرند پس از وقایع اخیر مرتبط با انصراف گروه‌های نمایشی با دعوت مجدد خانواده تئاتر ایران به همدلی، نامه دوم خود را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشایش‌گر مهربان
همکاران ارجمند؛
همانگونه که مستحضرید جان باختنِ جمعی از هم‌وطنان عزیز و شهروندان برخی کشورها در سانحه تلخ هوایی اخیر و اتفاقات پس از آن، منجر به جریحه‌دار شدن عمیق احساساتِ مردم کشورمان از جمله هنرمندان تئاتر شد.
این فضای غم‌بار در نزدِ برخی از هنرمندانی که قرار بود در سی و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر حضور داشته باشند، به صورت انصراف از جشنواره بروز پیدا کرد.

در تلاطم بروزِ واکنش‌ها نسبت به این فاجعه‌ی دردناک، در نظر گرفتن این ایده که این رویداد متعلق به هنرمندان و آثار آن‌ها با سلایق و مضامین متنوع است و اعتقاد به این امر که تداوم فعالیت‌های هنری در هر قالبی نیاز این روزهای پُرغم برای ارتقای همدلی ملی با هدف تحمل و گذر از رنج هاست، در یادداشتی از عزیزانِ منصرف خواستم تا خانه‌ی خود را ترک نکنند. 

جمعی از کارگردانان محترمِ منصرف دعوت به جلسه‌ای با هدف گفت‌و‌گو (که در این روزها ضرورتی انکارناپذیر است) را پذیرفتند، این جلسه در  بعد از ظهر چهارشنبه 25 دی 98 برگزار شد.
برآیند این گفت‌و‌گو با احترام به دغدغه‌ی همه‌ی عزیزان و در نظر گرفتن این موضوع که جشنواره در طی دوران برگزاری خود به خانه‌ی هنرمندان با انواع سلایق و اندیشه‌ها تبدیل شده و ترک خانه با هر تحلیل و کنش‌های قابل احترام برآمده از آن جز به افتراق بیشتر اهل خانه نمی‌انجامد، به پیشنهادی از سوی اینجانب در راستای رسالت اجتماعی تئاتر منجر شد:

«در راستای کاستن از آلام هموطنان شریف و داغدیده‌ی سیستان و بلوچستانی، با رضایت گروه‌هایی که به جشنواره باز خواهند گشت، بخشی از کمک هزینه آنان، درآمد حاصل از فروش بلیت‌های جشنواره، قسمتی از هزینه‌های بخش ملل و بخشی از حق‌الزحمه‌ی نیروهای ستادی از طریق انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان به عنوان محور این پویش، به این هموطنان عزیز رنج دیده اختصاص می‌یابد.
متاسفانه امروز پنجشنبه 26 دی 98، در این روزهایی که نیاز به همگرایی بیشتر داریم، اظهارنظری غیرمسئولانه از یک مقام مسئول منتشر شده است که به آتش گسست اجتماعی می‌دمد. من با هر نوع برخورد سلبی که راه مفاهمه و گفت‌و‌گو را مسدود می‌کند، شدیدا مخالفم و این مسئله عزم مرا بر اصرار به همگرایی فزاینده‌ی هنرمندان تئاتر برای حضور در خانه‌ی خود بیشتر کرده است.
همکاران عزیز، تاریخ کشورمان کم نداشته ایامی را که غم و خشم توامان ظهور کرده‌اند اما مردم این سرزمین توانسته‌اند سیاوش‌وار از آتش بگذرند. باری این برادر کوچکتان با تاکید دوباره بر همگرایی برای عبور از این روزهای سخت موارد زیر را با شما در میان می‌گذارد:
1- از همکاران عزیز منصرف دیگر بار می‌خواهم که با در نظر گرفتن پویش حمایت از هموطنان سیستانی و بلوچستانی در کنار یکدیگر باشیم.
2- از همکاران عزیزی که علیرغم برخی طعنه‌ها و دلشکستگی‌ها در کنار ما ماندند سپاسگزارم.
3- به همکاران عزیزی که به هر دلیلی تمایلی به حضور در کنار ما نخواهند داشت احترام می‌گذارم.
4- از دوستان محترمی که تصور می‌کنند زبان عتاب گره‌گشای مسائل در این روزهاست، برادرانه و مشفقانه می‌خواهم که بر درد و رنج هنرمندان نیفزایند.
5- به احترام خانواده‌های داغدارِ حوادث اخیر، رویدادها متناسب با شان این فضا تدارک دیده خواهد شد.
برای همه‌ی هنرمندان و هم‌وطنان عزیزم آرزوی روزهای بهتر همراه با آرامش دارم.

نادر برهانی‌مرند
دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر
این نامه دعوت مجدد نادر برهانی مرند برای همدلی خانواده ی تئاتر است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران