در حال بارگذاری ...
در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد؛

توجه بیشتر به استان‌ها آینده تئاتر را تضمین می‌کند

عبدالزهرا محمودی، کارگردان نمایش «در دهانم حرف بزن» در جشنواره فجر ؛ معتقد است کیفیت تئاتر استان‌ها ثابت کرده توجه بیشتر به این بخش می‌تواند آینده تئاتر را تضمین کند.

«عبدالزهرا محمودی»، کارگردان نمایش «در دهانم حرف بزن» که در بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره شکل‌گیری ایده اولیه این نمایش گفت: علاوه بر فقدان سابقه‌ پرداخته شدن به سوژه جذاب و واقعی، علت رغبت من به این موضوع ابتدا داستان ملموس در محیطی که در آن زندگی می‌کنم و پس از آن دسترسی به نویسنده‌اش بود.

وی در ادامه افزود: این اولین اجرایی بود که از این نمایشنامه به روی صحنه می‌رفت و از طرفی فهم نمایشنامه می‌توانست برای ما آسان باشد؛ از طرف دیگر نمونه‌های غیری در دسترس نبود تا شاهد نگاه‌های متعددی برای اجرای این نمایشنامه و در نهایت رسیدن به نگاه منحصر به خودمان باشیم لذا یا می‌توانستیم نظری وفادارانه و مشابه به نگاه نویسنده در اجرا داشته باشیم و یا به دنبال نظری دور از نگاه او برای کشفی متفاوت باشیم. 

وی افزود: الگوی نظری من بیش از هر چیز بر مبنای تجربه شکل گرفته است؛ آن هم نه به معنی رایج آن بلکه به معنی ریسک پذیری در نتیجه گرفتن. از این رو شکافی آگاهانه بین خود و نویسنده ایجاد کردم و محتوای متن را از زبان خودم تعریف کردم.

محمدی اظهار داشت: شغل غیر مرتبط‌ ام با تئاتر و زیستن در محیط کارگری، چراغ راهم بود و می‌توان آن را ابتدا در طراحی صحنه و لباس و سپس در تطبیق عنوان‌گذاری اجتماعی با کاراکترهای محوری داستان متوجه شد. 

محمودی، درباره رویکرد جشنواره تئاتر فجر نسبت به حمایت از تئاتر استان‌ها توضیح داد: به نظر من وجود جشنواره خلاف نظر جشنواره ستیزی که گاها از نسل جدید می‌شنویم به خصوص برای استان‌ها می‌تواند عامل رشد تئاتر باشد به شرطی که سهم بیشتری از جشنواره را به آن‌ها اختصاص دهیم.

وی در ادامه افزود: کیفیت تئاتر استان‌ها ثابت کرده‌ توجه بیشتر به این بخش می‌تواند آینده تئاتر را تضمین کند. فعالیت‌های امروز محمدرضا کوهستانی‌ها و ابراهیم پشت کوهی‌ها و... در تئاتر ایران صحت این حرف را تایید می‌کند.

این هنرمند درباره نقش انجمن‌های هنرهای نمایشی در زمینه ارتقای تئاتر در استان‌ها بیان کرد: این انجمن‌ها اگر بودجه خوبی در اختیار داشته باشند و در صورت وجود امکانات در وهله‌ اول، می توانند در زمینه آموزش و گردآوری ابزار لازم و راه‌اندازی محل‌های مناسب برای اجرای تئاتر و ساماندهی اجراهای عمومی بسیار کمک کنند. 

وی درباره حضور هنرمندان تئاتر استان‌ها در جشنواره تئاتر فجر و به تبع بهبود وضعیت تئاتر در شهرهای دیگر گفت: این حضور قطعا به ارتقای تئاتر در استان‌ها کمک می‌کند، بخشی از آن جنبه خبری است و بخشی دیگر انگیزشی؛ انگیزه دیدن شدن سبب  بهبود کیفیت آثار خواهد شد.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئارت فجر به دبیری نادر برهانی مرند بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران