در حال بارگذاری ...
در ایران تئاتر مرور شد؛

معرفی نسل جدیدی از زنان به تئاتر ایران

در روند جشنواره سی‌وهشت ساله تئاتر فجر که با انگیزه ارزیابی سالانه فعالیت هنرمندان عرصه تئاتر شکل گرفت، با نگاهی اجمالی، می توان دریافت حضور زنان هنرمند سال های سال به شکلی کم رمق ولی محسوس تداوم داشته تا اینکه در سال های اخیر به قدم های آهسته و مقتدر زنان در تئاتر ایران تبدیل شده است.

بی تردید در سی‌وهشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور و تاثیر زنان در مقام کارگردان، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و... نقش زیادی دارد؛ بطوری که در 37 دوره گذشته این جشنواره بسیار بودند بانوانی که جوایز مهمی را از آن خود کردند. جایگاه زنان در بردن جوایز جشنواره تئاتر فجر تا جایی خالی است که تازه در دهمین دوره برگزاری این جشنواره، برای اولین بار زنی در بخش کارگردانی برگزیده می‌شود. نبود نامی از زنان در فهرست برگزیدگان بخش‌های شاخص یک جشنواره تنها به بخش‌های نویسندگی کارگردانی محدود نمی‌شود، بلکه در فهرست اسامی هیئت‌داوران، کفه ترازوی زنان در داوری بخش‌های مختلف به‌صورت میانگین، بسیار سبک‌تر و کم‌رنگ‌تر از مردان به نظر می‌رسد. در روند جشنواره سی‌وهشت ساله تئاتر فجر که با انگیزه ارزیابی سالانه فعالیت هنرمندان عرصه تئاتر شکل گرفت، با نگاهی اجمالی، می توان دریافت حضور زنان هنرمند سال های سال به شکلی کم رمق ولی محسوس تداوم داشته تا اینکه در سال های اخیر به قدم های آهسته و مقتدر زنان در تئاتر ایران تبدیل شده است. ایران‌تئاتر در 4 گزارش هر دهه حضور زنان در این جشنواره را مورد بررسی قرار می‌دهد. در دومین شماره گزارش ده سال دوم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حضور پررنگ بدون جایزه
بهمن‌ماه سال 71 بود و یازده سال از آغاز به کار جشنواره تئاتر فجر می‌گذشت و حسین جعفری دبیر این دوره بود. حضور کمی و کیفی زنان نسبت به سال‌های ابتدایی فعالیت جشنواره اندکی افزایش یافت، درحالی‌که دوره یازدهم فجر غیررقابتی برگزار شد. ویژه‌نامه یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به کوشش لاله تقیان بوده است. افروز فروزند در بخش نشست‌ها با تعزیه در میان مسلمانان اثر پیتر چلکوفسکی به عنوان مترجم حضور داشته است. در بخش بزرگسالان که 17 نمایش حضور داشتند؛ زینب عوض‌پور به عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «عنکبوت» حضور داشت. در بخش کودک و نوجوان هم 9 نمایش به صحنه رفت که سهیلا احمدی به عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «بند انگشتی» و فریبا ایزدشناس به عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش «خانم بزی و گرگ حیله‌گر» در این بخش حضور داشته‌اند. در 4 بخش کمدی، تعزیه، جنبی و نقالی هیچ زنی حضور نداشت.

دوره دوازدهم؛ بدون حضور زنان نویسنده و کارگردان

بازیگران زن برگزیده دوره دوازدهم لادن طباطبایی جایزه سوم برای نمایش «سورنا مادر لوک»، فرشته سرابندی جایزه دوم برای نمایش «سورنا مادر لوک» و سپیده نظری پور جایزه دوم برای نمایش «شهرزاد» بودند. در این بخش جایزه اول اهدا نشد و از فرشته انصاری بازیگر «فاجعه ای با موهای ترد قهوه ای» و دیدار رزاقی بازیگر «بی تو مهتاب شبی» تقدیر شد. در بخش جشنواره جشنواره‌ها ناهید ظهوریان برای نمایش «هرا» و بهار ارجمند در بخش بازیگری کودک و نوجوان برای نمایش «ماه میهمان شب» برگزیده بازیگری شدند و کانون ملی منتقدان تئاتر که این بار در بین داوران آن نام چیستا یثربی به عنوان یک بانو می درخشید؛ حمیرا ریاضی و دیدار رزاقی را به‌عنوان برگزیده برای نمایش «بی تو مهتاب شبی» معرفی کردند. این دوره از جشنواره با سه یخش مسابقه، جنبی و جشنواره جشنواره‌ها برگزار شد؛ اما هیچ زنی به عنوان نویسنده و کارگردان در این دوره حضور نداشت.

دوره سیزدهم؛ بدون برگزیده کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی برای زنان
در سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر فجر با دبیری حسین فرخی که دوره قبل نیز دبیر جشنواره بود، بخش تئاتر خیابانی هم به جشنواره اضافه شد؛ اما در بخش کارگردانی و نمایشنامه نویسی هیچ برگزیده ای نداشت. مهین میهن از داوران بخش مسابقه این دوره بوده است. جشنواره با 28 نمایش در بخش مسابقه با حضور 3 زن؛ سپیده نظری‌پور به عنوان کارگردان نمایش «ترانه دختر شاه پریان»، چیستا یثربی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «جمعه دم غروب» و مریم معترف به عنوان کارگردان نمایش «شب»، 22 نمایش در بخش جنبی نیز با حضور 4 زن؛ مریم ادهمی و شادی پورمهدی به عنوان نویسندگان «از آدم تا آدم»، فریبا رئیسی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «پارچه و حرکت» و آرزو اسلامی به عنوان کارگردان نمایش «در سوگ حقیقت»، 12 نمایش در بخش جشنواره جشنواره‌ها و با حضور 1 زن؛ رویا مختاری به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «دلم دریا» و 9 نمایش در بخش خیابانی و حضور 2 زن؛ شکوفه ماسوری به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «بادبادکها» در بخش خیابانی و فاطمه فاطمی به عنوان نویسنده در نمایش «شما بگین کدوم یکی» برگزار شد. 

اولین جایزه برای زنان دست به قلم در چهاردهمین دوره

چهاردهمین سال جشنواره تئاتر فجر با دبیری محمود عزیزی سال ظهور یکی از نویسندگان زن صاحب‌نام معاصر ایران چیستا یثربی بود. یثربی همراه با شبنم طلوعی اولین جوایز نمایشنامه‌نویسی را برای زنان به ارمغان آوردند. چیستا یثربی برای کارگردانی نمایش «سرخ سوزان» جایزه دوم کارگردانی را هم به دست آورد. شبنم طلوعی در همین دوره به‌عنوان بازیگر برگزیده اول برای بازی در نمایش فردا به نویسندگی خودش در کنار فرزانه گودرزی و مهروش جعفرقلی زاده منتخب شدند. از منا میرزاجانی در بخش بازیگری کودک و نوجوان و سوسن رحیمی در بخش طرح و ایده تئاتر خیبانی تقدیر شد. فریندخت زاهدی با عنوان «شخصیت‌پردازی در نمایش» و لاله تقیان با عنوان «رسانه‌های همگانی و توسعه تئاتر» در بخش گردهمایی بررسی نمایش در ایران حضور داشته‌اند. جشنواره با 24 نمایش در بخش مسابقه و حضور 3 زن؛ مینا ابراهیم‌زاده به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «افسانه»، چیستا یثربی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «سرخ سوزان» و شبنم طلوعی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «فردا» و  9 نمایش در بخش خیابانی و حضور یک زن؛ سوسن رحیمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «هفت‌خوان» برگزار شد. در بین 6 اثر بخش مهمان هیچ زنی حضور نداشت.

حضور پررنگ چیستا یثربی در دوره پانزدهم

سهم زنان در پایان پانزده‌سالگی جشنواره فجر و دو دوره دبیری رحیم نجفی برزگر در بخش نمایشنامه‌نویسی به چیستا یثربی و در بخش بازیگری به گلبرگ ابوترابیان، شیوا بلوریان، شبنم طلوعی و شهره سلطانی رسید. مریم ابراهیم مطلق هم در بخش بازیگری کودک و نوجوان منتخب و از آیدا کیخایی تقدیر شد. سهیلا نجم با عنوان «تطابق تئاتر ملی شرق و غرب» در بخش دومین گردهمایی بررسی نمایش در ایران حضور داشته است. جشنواره با 38 اثر در بخش مسابقه و حضور 7 زن در این بخش؛ مینا ابراهیم‌زاده به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «بر کرانه باد»، چیستا یثربی به عنوان نویسنده نمایش‌های «تونل وحشت»، «دخترک شب طولانی» و «شعبده و طلسم»، سیما تیرانداز به عنوان کارگردان نمایش «دخترک شب طولانی»، شیوا بلوریان به عنوان کارگردان نمایش «روزهای بلوط»، سپیده نظری‌پور به عنوان کارگردان نمایش «گفت‌وگوی بی‌پایان ستاره با مادرش»، شبنم طلوعی به عنوان نویسنده نمایش «مراد» و زهرا خیالی صبری به عنوان کارگردان نمایش «مراد»، 11 اثر در بخش خیابانی و حضور 1 زن؛ سپیده نظری‌پور به عنوان کارگردان نمایش «پهلوان» و 29 نمایش در بخش مهمان و حضور یک زن؛ چیستا یثربی به عنوان نوینده نمایش «پشت شب» برگزار شد. در بخش ویژه و با حضور 8 اثر هیچ زنی حضور نداشت.

سال ستاره‌های چشمک‌زن در آسمان آینده تئاتر
در شانزدهمین دوره جشنواره فجر زهرا اسماعیلی برای کارگردانی نمایش «بدرود آتش» جایزه سوم را به دست آورد و مهتاب نصیرپور، پوپک گلدره و پانته‌آ بهرام به ترتیب بازیگران اول تا سوم جشنواره شدند. کانون ملی منتقدان تئاتر هم زهرا اسماعیلی را کارگردان منتخب و پوپک گلدره را بازیگر منتخب دانست و از مهتاب نصیرپور و مریم معینی تقدیر کرد. در بخش ویژه هم شهره سلطانی بازیگر برگزیده شد. فریندخت زاهدی و پروانه مژده از اعضای هیئت داوران بخش مسابقه بوده‌اند. جلسات نقد و بررسی سه نمایش در این دوره با حضور لاله تقیان برگزار شده است. فرشته وزیری‌نسب با عنوان «زنان و هویت زنان در هنر تئاتر»، پروانه مژده با عنوان «موقعیت و مفهوم زبان در هنر ادبیات دراماتیک»، مهین تجدد و لاله تقیان در بخش همایش زبان و هویت تئاتر حضور داشته‌اند. جشنواره با 37 اثر در بخش مسابقه و حضور 3 زن؛ شبنم طلوعی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «بازی هفتم»، مریم موحدیان به عنوان نویسنده نمایش «یکی از میان همه» و لیلا پرویزی به عنوان کارگردان نمایش «یکی از میان همه»، 18 اثر در بخش خیابانی با حضور 2 زن؛ سوسن رحیمی به عنوان نویسنده نمایش «خوب یا بد» و مهسا هراتی به عنوان کارگردان نمایش «هیاهو»، 12 اثر در بخش وِیژه با حضور 2 زن؛ آزیتا حاجیان به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «آنسوی آینه» و منیژه محامدی به عنوان کارگردان نمایش «روز از نو»، 12 اثر در بخش جشنواره جشنواره‌ها با حضور 2 زن؛ گلاب آدینه به عنوان کارگردان نمایش «سلطان ماره» و رویا مختاری به عنوان نویسنده نمایش «نقش دل در چاه»، 10 اثر در بخش جوان و با حضور 3 زن؛ زینت صالحپور به عنوان نویسنده نمایش «انتظار با بوی نرگس»، نسرین سیدابوالقاسم خان به عنوان کارگردان نمایش «انتظار با بوی نرگس» و لیلا قاسمی به عنوان کارگردان نمایش «سیمرغ» برگزار شد. 5 اثر در بخش میهمان و 5 اثر در بخش نمایش تلویزیونی در جشنواره بدون حضور زنان برگزار شد.

سال های خوش حرفه ای
جشنواره تئاتر فجر هفدهم با دبیری حسین سلیمی که دوره گذشته نیز دبیر جشنواره بوده، در بخش بازیگری پرستو گلستانی، مهتاب نصیرپور، نرگس هاشم‌پور و الهام پاوه‌نژاد برگزید و در بخش طرح و ایده خیابانی سوسن رحیمی دوم و از بیتا عبائیان تقدیر شد. کانون ملی منتقدان تئاتر در بخش بازیگری زن نرگس هاشم‌پور را منتخب دانست و از ریما رامین‌فر تقدیر کرد. در بخش کارگردانی ویژه نیز از پری صابری تقدیر شد و گوهرخیراندیش بازیگری زن برگزیده و سودابه سالم طراح موسیقی برگزیده بخش ویژه شد. بر لاله تقیان سردبیر خبرنامه این دوره بوده است. پروانه مژده با عنوان «هنر ایجاز در تئاتر نوین»، پری صابری با عنوان «جوهره تئاتر با عنوان اقتباس» و فریندخت زاهدی با عنوان «جایگاه تئاتر خیابانی در تئاتر نوین جهان» در بخش گردهمایی دریچه‌ای به تئاتر نوین جهان حضور داشته‌اند. سپیده نظری‌پور به عنوان کارگردان نمایش «اژدهاک» در بخش مسابقه جشنواره جشنواره‌ها، افروز فروزند به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «پارک نبش خیابان» در بخش مسابقه، چیستا یثربی به عنوان نویسنده نمایش «جریره زنی برای سپیده دمان» در بخش مسابقه، منیژه دلدار گلچین به عنوان کارگردان نمایش «جریره زنی برای سپیده دمان» در بخش مسابقه، پردیس افکاری به عنوان کارگردان نمایش «رکوئیم» در بخش مسابقه، سودابه مجاوری به عنوان نویسنده نمایش «رکوئیم» در بخش مسابقه، پری صابری به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «رستم و سهراب» در بخش ویژه،گلاب آدینه به عنوان کارگردان نمایش «شبی در طهران» در بخش ویژه، مریم معترف به عنوان کارگردان نمایش «فرود سیاوشان(غم‌نامه جریره)» در بخش ویژه، منیژه محامدی به عنوان کارگردان نمایش «مسافر بی‌توشه» در بخش ویژه، زهرا مسجدی به عنوان نویسنده نمایش «سرنوشت من» در بخش خیابانی، مهسا هراتی به عنوان کارگردان نمایش «سنت مدرن» در بخش خیابانی، آنا ثانی به عنوان نویسنده نمایش «ضرب‌المثل‌های معروف» در بخش خیابانی، بیتا عبائیان به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «مجسمه» در بخش خیابانی و سوسن رحیمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «مسابقه» در بخش خیابانی حضور داشته‌اند.

معرفی نسل جدیدی از زنان در فجر هجدهم

زمانی که فجر هجده‌ ساله و در اوج جوانی بود، بازیگران زن جوانی هم به جامعه تئاتری معرفی شدند. نگار عابدی، پانته‌آ بهرام، شکوفه تیموری و مهسا مهجور آن سال‌ها از زنان فعال تئاتر بودند که منتخب جشنواره هم شدند و در این حرفه تثبیت شدند. همچنین گلبرگ اوترابیان در بخش نمایشنامه نویسی و پانته‌آ حمیدخانی و سپیده نظری‌پور در بخش طراحی صحنه جایزه دریافت کردند. مهتاب نصیرپور برگزیده کانون ملی منتقدان تئاتر در بخش بازیگری زن بوده است. کتایون حسین‌زاده از اعضای هیئت داوران کانون ملی منتقدان تئاتر و الهام معظمی طراح پوستر این دوره از جشنواره بوده‌اند. در دوره نوزدهم نمایشگاه بیست سال فعالیت‌های عکاسی فتانه دادخواه برگزار شد. جشنواره با 37 اثر در بخش داخلی-مسابقه با حضور 6 زن؛ ریما رامین‌فر به عنوان نویسنده نمایش «پس تا فردا» و نغمه ثمینی به عنوان نویسنده نمایش «تلخ بازی قمر در عقرب»، شهره لرستانی به عنوان کارگردان نمایش «تلخ بازی قمر در عقرب»، مرضیه طلایی و مهرالسادات میرحسینی به عنوان کارگردانان نمایش «کشته به درگاه»، گلبرگ ابوترابیان به عنوان نویسنده نمایش «واپسین سودا»، 13 اثر در بخش داخلی-خارج از مسابقه و با حضور 2 زن؛ پروانه مژده به عنوان کارگردان نمایش «دختر گلفروش» و پری صابری به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «شمس پرنده»، 6 اثر در بخش مرور و با حضور 2 زن؛ اکرم قاسم‌پور به عنوان کارگردان نمایش «برخوان هفت‌خوان» و ملیحه مرادی به عنوان کارگردان نمایش «بی‌خانمان»، 14 اثر در بخش دانشگاهی و با حضور 4 زن؛ فریده کریمی به عنوان کارگردان و نغمه ثمینی به عنوان نویسنده نمایش «راحیل»، شیوا ابراهیمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «ماهی سیاه کوچولو» و فرحناز غلامپور به عنوان کارگردان نمایش «میو»، 48 اثر در بخش خیابانی و با حضور 2 زن؛ سوسن رحیمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش «دختر چوپان» و انوشه صالحی به عنوان نویسنده نمایش «کلوگری شیدایی» برگزار شد. 11 اثر در بخش بین‌الملل و 6 اثر در بخش تعزیه بدون حضور زنان نویسنده و کارگردان برگزار شد.

حضور پررنگ‌تر زنان در دوره نوزدهم

«افسون معبد سوخته» نوشته نغمه ثمینی در نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر، در بخش نمایشنامه‌نویسی برگزیده شد و ستاره اسکندری، مهروش جعفر قلی‌زاده، ریما رامین فر، رویا میرعلمی و فروغ قجابگلی هم در بازیگری منتخب شدند. کبری طاهری برای در بخش طراحی لباس و نرمین نظمی در بخش طراحی صحنه جوایز بخش مسابقه را به دست آوردند. لیلا جواهری نفر سوم کارگردانی بخش خیابانی بوده است. کانون ملی منتقدان تئاتر ستاره اسکندری را بازیر برگزیده زن، پریندخت عابدین‌نژاد را برگزیده طراحی لباس و افسانه قلی‌زاده را برگزیده طراحی گریم اعلام کردند. ناهید سپیدنامه از اعضای هیئت بازخوان بخش دانشجویی، افسر اسدی از اعضای هیئت بازبین بخش دانشگاهی، رویا تیموریان از اعضای هیئت داوری بخش مسابقه، هایده حائری از اعضای هیئت داوری بخش دانشگاهی، مریم معترف از اعضای هیئت داوری بخش خیابانی و کتایون حسین‌زاده از اعضای هیئت داوری کانون ملی منتقدان تئاتر دوره نوزدهم بوده‌اند. کاتالوگ این دوره از جشنواره زیر نظر ژیلا اسماعیلیان و سردبیر خبرنامه نمایش لاله تقیان بوده است. 4 جلسه از جلسات نقد و بررسی با حضور کتایون حسین‌زاده و بزرگداشت سیمین دانشور برگزار شده است. جشنواره با 38 اثر در بخش داخلی مسابقه و با حضور 3 زن؛ نغمه ثمینی به عنوان نویسنده نمایش‌های «افسون معبد سوخته» و « خاله ادیسه»، چیستا یثربی به عنوان نویسنده نمایش‌ «هتل عروس» و سیما تیرانداز به عنوان کارگردان نمایش‌ «هتل عروس»، 16 اثر در بخش دانشگاهی-مسابقه و حضور 2 زن؛ بنفشه توانایی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «بازی تمام شد» و کتایون اعظمی به عنوان کارگردان نمایش‌ «قوی‌تر»، 48 اثر در بخش خیابانی و حضور 4 زن؛ مژگان رضائیان به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «چگونه یاد گرفتم دست...»، لیلا جواهری به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «گدا به گدا...»، کتایون آقا اعظم به عنوان نویسنده نمایش‌ «مرده‌شور» و سوسن رحیمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «مهمانی سپاسگذاری از شهروند نمونه»، 21 اثر در بخش خارج از مسابقه و حضور 4 زن؛ پری صابری به عنوان کارگردان نمایش‌ «آنتیگونه»، مهتاج نجومی به عنوان کارگردان نمایش‌ «جستاری بر افسانه صلح آرش»، منیژه محامدی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «سووشون» و نرگس هاشم‌پور به عنوان کارگردان نمایش‌ «ماریای بی‌نام» برگزار شد. 8 اثر در بخش دانشگاهی-جنبی، 1 اثر در بخش دانشگاهی-ویژه، 3 اثر در بخش انتفاضه، 14 اثر در بخش بین‌الملل، 7 اثر در بخش تعزیه و 10 اثر در بخش مرور بدون حضور زنان نویسنده و کارگردان برگزار شد.

دوره بیستم میزبان 175 گروه نمایشی داخلی و خارجی با شعار «تئاتر، صحنه صلح و اندیشه»

دوره بیستم جشنواره با حضور 175 گروه نمایشی داخلی و خارجی با شعار «تئاتر، صحنه صلح و اندیشه» و به دبیری مجید شریف خدایی، که از دوره هجدهم تا بیست و دوم دبیر بود؛ برگزار شد. در این جشنواره سه کتاب منتشر شد که از میان آن ها می توان به «افسون معبد سوخته» نغمه ثمینی که اثر برگزیده نوزدهمین دوره جشنواره بود اشاره کرد. پری صابری از داوران بخش مسابقه و فرح یگانه از اعضای هیئت داوران کانون ملی منتقدان تئاتر بودند. خبرنامه نمایش این دوره هم با سردبیری لاله تقیان بوده است. در این دوره جلسات نقد و بررسی‌ای با حضور بیتا ملکوتی، پرستو آل رسول، مریم فشندی، آزاده سهرابی، مریم رجایی، محبوبه زمانی، نغمه ثمینی و بهاره برهانی و نمایشگاه تئاتر عروسکی اختر تاجیک برگزار شد. جشنواره با 35 اثر در بخش مسابقه و حضور 9 زن؛ ندا هنگامی به عنوان کارگردان نمایش‌ «اژدهاک»، رویا کاکاخانی به عنوان کارگردان نمایش‌ «خاموشی ماه»، نغمه ثمینی به عنوان نویسنده نمایش‌ «رازها و دروغ‌ها»، مهری میرحسینی و رزیتا طلایی به عنوان کارگردانان نمایش‌ «شاهدی برای فردا»، چیستا یثربی به عنوان نویسنده نمایش‌ «محاله فکر کنین این جوری‌ام ممکنه بشه...»، سیما تیرانداز به عنوان کارگردان نمایش‌ «محاله فکر کنین این جوری‌ام ممکنه بشه...»، ریما رامین‌فر به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «همان همیشگی» و زهرا نجف‌پور به عنوان نویسنده نمایش‌ «یک کاسه نذر»، 21 اثر در بخش خارج از مسابقه و حضور 2 زن؛ منیژه محامدی به عنوان کارگردان نمایش‌ «دشمنان جامعه سالم» و مریم معترف به عنوان کارگردان نمایش‌ «مادر همه آن اسفندیاران»، 38 اثر در بخش دانشگاهی-مسابقه و حضور 8 زن؛ مینا حبیلی به عنوان کارگردان نمایش‌ «خواهش می‌کنم»، فاطمه ابرار پایدار به عنوان کارگردان نمایش‌ «ژاندارک در آتش»، سپیده صفدری و آزاده میرتقی‌نیا به عنوان کارگردانان نمایش‌ «قوی‌تر»، سارا رستمی به عنوان کارگردان نمایش‌ «گفت‌وگوی بی‌پایان»، آرزو افشار به عنوان کارگردان نمایش‌ «مده‌آ»، سارا آقائیان به عنوان کارگردان نمایش‌ «معرکه در معرکه» و مه‌لقا باقری به عنوان کارگردان نمایش‌ «میمون میمون است»، 42 اثر در بخش خیابانی و حضور 7 زن؛ سودابه میرکریمی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «تخم مرغ ما»، ماندانا عبقری به عنوان نویسنده نمایش‌ «حضور»، مهرنوش فرج‌پور به عنوان کارگردان نمایش‌ «در انتظار مرگ یا...»، بهناز امیری به عنوان کارگردان نمایش‌ «روح لطیف»، منیژه ریحانی به عنوان نویسنده نمایش‌ «طرز تهیه پشمک»، زهرا یعقوبی به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش‌ «کودک و جنگ» و سوسن رحیمی به عنوان نویسنده نمایش‌ «مهمانی سپاسگذاری...» برگزار شد. 9 اثر در بخش مرور؛ 6 اثر در بخش آئینی موسیقیایی، 6 اثر در بخش تعزیه‌های علوی، 5 اثر در بخش دانشگاهی-بین‌الملل، 2 اثر در دانشگاهی-ویژه و 11 اثر در بخش بین‌الملل بدون حضور زنان نمایشنامه‌نویس و کارگردان به صحنه رفت. در بخش نمایشنامه نویسی زهرا نجف پور برای نمایشنامه «یک کاسه نذر» مقام سوم را دریافت کرد. در کارگردانی ندا هنگامی با «اژدهاک» اول شد. در بخش بازیگری زن شراره منصورآبادی برای «رقص روی لیوانها» سوم، پانته آ بهرام برای «رازها و دروغ ها» دوم، سیما تیرانداز برای «محاله فکر کنید اینجوری ام ممکنه بشه» اول و از مژده مشیری برای «تلفن مشترک» تقدیر شد. همچنین در این بخش از مژده مشیری بازیگر نمایش «تلفن مشترک» تقدیر شد. در واقع پس از ده سال بهرام و تیرانداز هر دو دوباره در کنار هم جایزه بازیگری دریافت کردند. در بخش طراحی صحنه لیلا طاهرپسند برای «شهرزاد هورالهویزه» جایزه سوم را دریافت کرد. در بخش موسیقی بیتا قریشی آهنگساز نمایش «دریایی از شراب» مقام اول را کسب کرد. کانون ملی منتقدان تئاتر نیز جایزه بهترین نمایشنامه را به نغمه ثمینی برای «رازها و دروغها»، بهتربن بازیگر زن به پانته آ بهرام برای «رازها و دروغها»، تقدیر از شراره منصورآبادی برای «رقص روی لیوانها»، بهترین طراحی لباس به نسترن آقا کریمی برای «شهادت خوانی قدمشاد مطرب در تهران» و تقدیر از پانته آ حمیدخانی برای «والس مرده شوران» داد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران