در حال بارگذاری ...

گزارش مشروح دومین نشست رسانه ای دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

نشست رسانه‌ای سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز سه شنبه ۲۲ دی ماه با حضور سعید اسدی دبیر جشنواره، مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی به همراه پیمان شریعتی، مهدی حاجیان، ارمغان بهداروند، جواد مستخدمی، وحید لک، بهزاد صدیقی، عباس اقسامی، سامان خلیلیان، رضا معطریان، جلال تجنگی، افشین خورشید باختری از مدیران بخش های مختلف ستاد جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر فجر برگزارشد.

به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ابتدای این نشست، امیر اسمی مدیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره عنوان کرد: امسال در این بخش سه بخش عمده خواهیم داشت که شامل گرافیک در اجراهای جشنواره، بخش غیررقابتی هویت بصری در گروه های تئاتر که به صورت نشست برگزار می شود و بخش اصلی مسابقه پوستر خواهد بود. در بخش اصلی مسابقه پوستر ۲۴۰ اثر در دو بخش پوسترهای تئاتر و رویدادهای مرتبط با تئاتر پذیرفته شده که ۱۹۴ اثر در بخش پوستر تئاتر و ۴۶ اثر در بخش دیگر به رقابت می پردازند.

اسمی به معرفی هیات داوران این بخش پرداخت و گفت: داوران این بخش از جشنواره از هنرمندان شناخته شده عرصه پوستر و گرافیک هستند که اسامی شان عبارتند از: رنه وانر از سوئیس، قباد شیوا، کامبیز درمبخش، کاری پیپو از فنلاند، گیته کت از دانمارک، الکساندر فالدین از روسیه، ساعد مشکی، پارسوآ باشی، محسن ولیحی،امیرعلی قاسمی، مهدی پاکدل، امیر اسمی از ایران، فیلیکس اشتودینکا از سوییس

وی یادآور شد: کلیه برنامه های بخش پوستر و هویت بصری در امارت مسعودیه برگزار می شود و بر همین اساس در حال حاضر یک گالری قرار است در کنار تماشاخانه مسعودیه ساخته شود که همه برنامه های نشست نیز در این در ادامه سعید اسدی دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر آماری درباره رویدادهای مختلف جشنواره ارائه داد و بیان کرد: ۱۰ روز تا آغاز جشنواره فجر باقی مانده که در این دوره ما شاهد ماحصل بیش از ۸ ماه تلاش همکارانمان خواهیم بود. در بخش تولیدات تازه‌های تئاتر ایران در ارزیابی اولیه ۳۰ متن انتخاب شد که نهایتا ۱۰ اثر به بخش نهایی راه یافت. در بخش نسل نو ۱۵۲ اثر ارائه شد و در ارزیابی نهایی ۸ اثر به این بخش راه یافت.

وی ادامه داد: در بخش مسابقه خیابانی ۲۱۵ طرح به دست ما رسید که ۳۲ اثر پذیرفته شدند و نهایتا ۸ اثر برای بخش مسابقه انتخاب شدند. در بخش مهمان خیابانی ۱۴ اثر از جشنواره تئاتر مریوان و ۴ اثر دیگر در این بخش حضور خواهند داشت. در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی نیز ۱۰ اثر توسط هیات داوران معرفی شد که قبل از جشنواره جلسات نمایشنامه خوانی‌شان برگزار شد. در بخش مرور تئاتر ایران ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال که پس از ارزیابی، ۳۵ نمایش مورد پذیرش قرار گرفت. همچنین در بخش رخدادهای استانی نیز ۱۰ اثر برای حضور در بخش مرور و ۱۴ اثر برای حضور در فجر استانی مورد پذیرش قرار گرفتند. در بخش مهمان نیز جشنواره میزبان ۱۵ نمایش منتخب خواهد بود.

اسدی با اشاره به اینکه مجموعه مقالات برگزیده سمینارها به صورت کتاب جمع آوری شده و در طول جشنواره عرضه خواهد شد، عنوان کرد: در بخش عکس از ۵۵۵ عکس رسیده از ۱۱۳ عکاس نهایتا ۵۷ عکس از ۳۶ عکاس برای حضور در نمایشگاه انتخاب شده است. در بخش پوستر و هویت بصری نیز ما امسال رویکرد نوگرایانه ای در پذیرش آثار و داوری ها داشتیم. همچنین باید عنوان کنم که جشنواره های فجر استانی از نیمه دی ماه آغاز و تا 30 دی ماه ادامه خواهند یافت .

دبیر جشنواره تئاتر فجر با ارائه توضیحاتی درباره پایگاه های آموزشی درباره بخش بین الملل جشنواره گفت: امسال رویکرد ما در بخش بین الملل این بود که تصمیم به معرفی تئاتر یک کشور گرفتیم که در همین راستا هفته تئاتر لهستان را قبل از جشنواره برگزار کردیم که در این هفته علاوه بر میزگردها و سخنرانی ها و نمایشگاه عکس و برپایی کارگاه های آموزشی، ۲ نمایش صحنه ای و یک خیابانی از لهستان و یک نمایش از ایران اجرا شدند. همچنین در بخش انتخاب آثار ملل بعد از بررسی ۲۲۵ تقاضای حضور از کشورهای مختلف آثاری مورد توجه قرار گرفتند که تکنولوژی های جدید اجرا را به مخاطب ارائه بدهند.

وی یادآور شد: در آثار بخش ملل تنوع زیادی وجود دارد از دراماتورژی آثار کلاسیک و شناخته شده همچون «هملت» و «مده‌آ» گرفته تا ارائه فیزیکال تئاتر، میکرو تئاتر و استفاده از تکنولوژی هایی مثل ویدئو آرت و... همچنین در این بخش از ۳ داور غیرایرانی و ۲ داور ایرانی استفاده شده است.

او در ادامه این نشست با تأیید اینکه تحولات سیاسی بر برنامه‌های فرهنگی همچون جشنواره تئاتر فجر هم تأثیر می‌گذارد، درباره مشکلات احتمالی در حضور گروه‌های خارجی در این دوره از جشنواره گفت: تا به حال گروه انصرافی نداشته‌ایم و امیدوارم تا پایان جشنواره همه گروه‌های خارجی طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده حاضر شوند. اما میهمانانی از مدیران کمپانی‌ها، مدیران تئاترها و هنرمندانی سرشناس داریم که در دعوت از بعضی از آن‌ها دچار مشکل شدیم و تعدادی از آن‌ها به دلیل مصوبه اخیر امکان سفر به ایران را نداشتند.

اسدی در ادامه درباره وضعیت تالارهای قشقایی و مولوی که در حال بازسازی هستند و در پاسخ به این پرسش که آیا این تالارها تا روز برگزاری جشنواره به طور کامل آماده خواهند شد؟ توضیح داد: چندی پیش از تالار مولوی بازدید کردیم که خوشبختانه در بازسازی آن اتفاقات خیلی خوبی افتاده و همکاران فنی جشنواره هم با آن ها در ارتباط هستند. به احتمال قوی این تالار تا زمان برگزار جشنواره کاملا آماده خواهد بود، هر چند به دلیل اینکه در این مدت اجرایی در آن انجام نشده، قدری ریسک دارد اما با انجام کارهای فنی مشکلی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه برق‌کاری تالار قشقایی نیز به پایان رسیده افزود: حضور این تالار در جشنواره بسیار ضروری است چرا که مجموعه تئاترشهر به نوعی کاخ جشنواره است و تالار قشقایی آن هم باید در جشنواره باشد. به همین دلیل مراحل تکمیلی آماده‌سازی این تالار با سرعت در حال انجام است و برای احتیاط بیشتر، سه روز اول جشنواره را در این تالار نمایشی نگذاشته‌ایم تا تست فنی انجام شود.

این استاد دانشگاه سپس درباره وضعیت ممیزی در این دوره از جشنواره و نیز درباره حضور پرشمار متون ایرانی متذکر شد: خوشبختانه با همکاری شورای نظارت و ارزشیابی مشکلی در حیطه ممیزی نداشته‌ایم. در جشنواره امسال فقط در یک بخش بود که به قانون گذشته لزوم اجرای نمایشنامه‌های ایرانی پایبند بودیم اما در دیگر بخش‌ها این محدودیت وجود نداشت، بنابراین توصیه‌ای نبود که گروه‌ها ملزم باشند متون ایرانی را اجرا کنند.

اسدی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره نظارت بر تماشاخانه‌های خصوصی و اینکه این تماشاخانه‌ها برای میزبانی از گروه‌ها پول می‌گیرند، تصریح کرد: این مسئله در طول سال در تماشاخانه‌های خصوصی وجود دارد و در جشنواره هم همین وضعیت هست اما ما در انتخاب آثار این تماشاخانه‌ها که میزبانان این دوره از جشنواره هستند، دخالتی نداشته‌ایم بلکه از خودشان خواستیم از میان کارهایی که در طول سال اجرا شده‌اند، تعدادی را برای برگزاری یک رپرتوار در کنار جشنواره تئاتر فجر انتخاب کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه بار مالی کمتری به گروه‌ها متحمل شود بخشی را به عنوان کمک هزینه به تماشاخانه‌ها کمک دبیر جشنواره تئاتر فجر با تشریح بخش جنبی که در کنار بخش اصلی جشنواره‌های بزرگ جهان برگزار می‌شود، یادآور شد: این بخش که از آن به عنوان بخش آف نامبرده می‌شود، تفاوت ماهوی با بخش اصلی جشنواره دارد و ما هم این حرکت را آغاز کرده‌ایم. اما مثل همه جای دنیا تماشاخانه‌های خصوصی روی پای خود می‌ایستند و این چنین نیست که ما بتوانیم به گروه‌هایی که در این تماشاخانه‌ها اجرا دارند، بودجه‌ای را بپردازیم.

اسدی درباره کم شدن آثار بخش «تازه‌ها» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: جشنواره باید محلی برای اجرای آثاری باشد که از پیش آماده شده‌اند، نه اینکه خودش به عنوان تهیه‌کننده وارد عمل شود. البته جشنواره تئاتر فجر در سال‌های گذشته حالت تهیه‌کننده پیدا کرده بود. اما ما امسال نگاه‌مان این بود که کمیت آثار تازه کم شود و به جای آن کیفیت این آثار بالا برود و مطمئنم این آثار به گونه‌ای هستند که مدیران سالن‌ها علاقه‌مندند که به آن‌ها اجرا بدهند. در حالی که قبلا گاهی کارهای کم کیفیت جشنواره به سالن‌های تئاتر تحمیل می‌شد. .

اسدی در ادامه با اشاره به حضور تماشاخانه‌های خصوصی در این دوره از جشنواره که با عنوان بخش «+فجر» برگزار می‌شود، تشریح کرد: از تماشاخانه‌های خصوصی دعوت کردیم تا رپرتوآر تئاترهای خودشان را در کنار جشنواره ارائه دهند و این اقدام سرآغازی برای توجه بیشتر به تماشاخانه‌های خصوصی خواهد بود. در این میان شش تماشاخانه با ما همراه هستند.

مدیر پیشین تالار مولوی اضافه کرد:‌ توجه به برندینگ و پیدا کردن قابلیت‌های آن برای معرفی بهتر و تلاش برای جذب حامیان مالی از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال بود، اما زمان کافی برای تحقق آن نداشتیم ولی خوشبختانه برنامه‌های ما تا حدودی پیش رفته است.

او همچنین از ارائه تسهیلات ویژه‌ای به دانشجویان خبر داد و گفت: 1000 کد که شامل 6000 بلیت است با تخفیف دانشجویی در نظر گرفته شده که در دانشکده‌های مرتبط با تئاتر ارائه می‌شود.

به گفته مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره برنامه افتتاحیه و اختتامیه جشنواره برای اولین بار به صورت زنده در سایت آپارات پخش می‌شود و شبکه خبر برنامه زنده برای جشنواره دارد، ضمن اینکه رادیو تیوال نیز همزمان با جشنواره فعالیت‌های آن را منتشر می‌کند.

اسدی در این نشست از برگزاری برنامه افتتاحیه جشنواره در تماشاخانه سنگلج خبر داد و گفت: از آنجا که امسال پنجاهمین سال تأسیس تماشاخانه سنگلج است، جشنواره تئاتر فجر با بزرگداشت این تماشاخانه به عنوان یکی از نمادهای تاریخ تئاتر ایران کار خود را آغاز می‌کند. به این صورت که مراسم افتتاحیه‌ای با حضور میهمانان ویژه در این تماشاخانه خواهیم داشت که طی آن بخشی از جوایز جشنواره هم اعلام می‌شوند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته بخش بزرگداشت از هنرمندان را داریم که اسامی آنان در یکی، دو روز آینده اعلام می‌شوند. همچنان که اسامی داوران جشنواره نیز در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

این استاد دانشگاه همچنین از ساخت یک اپلیکیشن موبایل برای این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: این اپلیکیشن رسمی با همراهی سایت تیوال ساخته شده که همه می‌توانند آن را روی موبایل‌هایشان نصب کنند و از طریق آن تمام اطلاعات اجراها را به دست آورند و امکان خرید الکترونیکی بلیت را هم داشته باشند. ضمن اینکه امسال بیشتر بلیت‌های جشنواره به صورت الکترونیکی عرضه می‌شود.

اسدی از ساخت یک موسیقی ویژه برای جشنواره نیز خبر داد و افزود: این موسیقی توسط سعید ذهنی آهنگساز و هنرمند تئاتر ساخته شده و به عنوان آرم جشنواره در مکان‌های مختلف شنیده خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|