در حال بارگذاری ...
در مهر منتشر شد؛

جشنواره تئاتر فجر از پیدایش تا بلوغ

مروری‌بر ۱۰ دوره ابتدایی برگزاری جشنواره تئاتر فجر که سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰ را در برمی‌گیرد، می‌تواند اطلاعاتی را درباره چگونگی شکل‌گیری و برپایی بزرگترین رویداد تئاتری کشور به مخاطبان بدهد.

به زودی دوره سی و هشتم از جشنواره بین المللی تئاتر فجر برگزار می شود؛ رویدادی که در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است از همین رو مروری بر دوره‌های مختلف جشنواره می تواند اطلاعاتی درباره برپایی بزرگترین رویداد تئاتری کشور به مخاطبان بدهد و آنها را از سیر وقایع و چگونگی رسیدن این جشنواره به دوره سی و هشتم آگاه سازد.

مروری‌بر دوره‌های اولیه جشنواره تئاتر فجر که از سال ۱۳۶۱ و همزمان با چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تهران کار خود را آغاز کرد، تفاوت‌ها و شباهت‌های ساختاری این رویداد را با دوره‌های اخیر آن به خوبی آشکار می‌کند.

در این گزارش مهم‌ترین اتفاقات و ویژگی‌های هر دوره از اولین تا دهمین آن مرور شده است و در گزارش‌های بعدی قرار است به مرور دوره‌های دیگر جشنواره بپردازیم.

گام اول: یک شروع پربار با ۳۶ نمایش

اولین جشنواره سراسری تئاتر فجر به دبیری طاها عبدخدایی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۶۱ در شهر تهران و در سالن‌ اصلی و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، خانه نمایش و دانشکده هنرهای زیبا برگزار شد.

در اولین دوره این جشنواره ۳۶ نمایش در بخش مسابقه و ۲ نمایش در بخش تعزیه به صحنه رفت. ۱۳ نمایش از تهران، ۳ نمایش از زنجان، ۳ نمایش از شیراز، ۳ نمایش از مشهد، ۲ نمایش از دزفول و چند نمایش از شهرهای دیگر به صورت ملی در جشنواره تئاتر فجر حضور داشتند.

گام دوم: اجرا به زبان‌های دیگر

دومین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دبیری طاها عبدخدایی از ۱۳ تا ۲۲ بهمن ۱۳۶۲ در شهر تهران و در سالن‌ اصلی و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار محراب، تالار مولوی، تالار وحدت و تالار هنر برگزار شد.

در دوره دوم این جشنواره ۲۱ اثر در بخش مسابقه و یک اثر در بخش ویژه شرکت داشته‌اند؛ ۷ اثر از تهران، ۲ اثر از اصفهان، ۲ اثر از خراسان و از شهرهای دیگر از جمله فارس، قزوین، گرگان، قم، مسجدسلیمان، بوشهر، زاهدان، تبریز و یزد هرکدام با یک نمایش در این دوره از جشنواره شرکت کردند.

همچنین نمایش «قارئه الفنجان» در بخش مسابقه و نمایش «حر» در بخش ویژه این دوره به زبان عربی اجرا شدند.

گام سوم: حضور نمایش‌های بین‌المللی

سومین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری طاها عبدخدایی از ۱۳ تا ۲۲ بهمن ۱۳۶۳ در شهر تهران و در سالن‌ اصلی و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در دوره سوم این جشنواره ۸ اثر در بخش مسابقه، ۳ اثر در بخش مهمان و ۴ اثر در بخش ویژه شرکت داشته‌اند.

همچنین ۳ اثر از مشهد و چند اثر از شهرهای دیگر در این دوره شرکت کردند. نمایش «خیط ام کریم کار خواهران مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق» به زبان عربی در این دوره از جشنواره حضور داشت که با شرکت این اثر نمایشی اولین گام‌ها در جهت بین المللی شدن جشنواره تئاتر فجر در دوره سوم آن برداشته شد.

گام چهارم: رشد کمی آثار شرکت‌کننده

چهارمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دبیری طاها عبدخدایی از روز ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۶۴ در شهر تهران و در سالن‌ اصلی و چهارسوی مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، فرهنگسرای نیاوران و تالار هنر تهران برگزار شد.

در دوره چهارم این جشنواره ۳۰ اثر در بخش مسابقه، ۸ اثر در بخش مهمان و ۵ اثر در بخش ویژه شرکت داشته‌اند که شامل ۵ اثر از خراسان، ۵ اثر از تهران، ۵ اثر از مازندران، ۴ اثر از بوشهر، ۳ اثر از مرکزی، ۳ اثر از اصفهان، ۲ اثر از فارس، ۲ اثر از کردستان، ۲ اثر از آذربایجان شرقی، ۲ اثر از سمنان، ۲ اثر از یزد و ... می شدند.

گام پنجم: تهران رکورددار بیشترین حضور در جشنواره

پنجمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری طاها عبدخدایی از روز ۱۲ تا ۲۳ بهمن ماه ۱۳۶۵ در شهر تهران و در سالن‌ اصلی و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر و سایر تماشاخانه‌های تهران برگزار شد.

در دوره پنجم این جشنواره ۱۵ اثر در بخش مسابقه، ۱۱ اثر در بخش مهمان، ۷ اثر در بخش ویژه و ۴ اثر در بخش جنگ شرکت داشتند که شامل ۵ اثر از خراسان، ۱۶ اثر از تهران و چند اثر دیگر از استان‌های دیگر بودند.

پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز به صورت ملی برگزار شد.

گام ششم: آغاز نشست‌های تخصصی جشنواره تئاتر فجر

ششمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری علی منتظری از روز ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۶۶ در تهران برگزار شد. طراحی پوستر این دوره از جشنواره تئاتر فجر برعهده محمد وجدانی بوده است.

علی منتظری

در این دوره ۶ اثر در بخش ویژه، ۱۶ اثر در بخش مسابقه، ۸ اثر در بخش مسابقه کودکان، ۷ اثر در بخش مهمان، یک اثر در بخش آئینی و ۵ اثر در بخش سنتی جشنواره شرکت داشته‌اند که ۳ بخش مسابقه کودکان، بخش آیینی و بخش سنتی از نوآوری‌های این دوره از جشنواره بوده‌اند.

تعداد ۱۲ اثر از تهران، ۴ اثر از مشهد، ۲ اثر از اردبیل، ۲ اثر از اصفهان و سایر آثار از استان‌های دیگر در این دوره حضور داشتند. اثر شرکت‌کننده از عراق در بخش ویژه این دوره نمایش «فریادزنان مسلمان عراق» به نویسندی و کارگردانی ام‌باقر زلزله بود. در دوره ششم نیز دو نشست تخصصی در تئاتر شهر و نمایشگاه هنرهای نمایشی جهان در تالار وحدت برگزار شده است.

گام هفتم: برگزاری جشنواره در شهرهای مختلف

هفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری علی منتظری از روز ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۶۷ در تهران، اصفهان، شاهرود، کرمان و مشهد برگزار شد.

همچنین در این دوره تئاتر خیابانی در ۱۰ میدان تهران، ۲۲ کارخانه و ترمینال اجرا شد. طراحان پوستر این دوره از جشنواره مرتضی ممیز، محمد وجدانی و حسن متقی بودند.

در این دوره ۸ اثر در بخش ویژه، ۱۷ اثر در بخش مسابقه، ۴ اثر در بخش جنبی، ۶ اثر در بخش مسابقه کودکان، ۵ اثر در بخش عروسکی، ۹ اثر در بخش فیلم تئاتر و ۷ اثر در بخش سنتی جشنواره شرکت داشته‌اند که ۲ بخش عروسکی و فیلم تئاتر از نوآوری‌های این دوره از جشنواره بودند. در بخش فیلم تئاتر ۳ اثر از شوروی سابق در دوره هفتم شرکت کرده بود.

گام هشتم: تاثیرپذیری از رویدادهای جاری

هشتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری علی منتظری از روز ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۶۸ در تهران برگزار شد.

سالن‌های‌ اصلی و قشقایی مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار مولوی میزبان این دوره از جشنواره بودند. طراحی پوستر این دوره از جشنواره برعهده محمد وجدانی و انوشیروان میرزایی کوچکسرایی بوده است.

در این دوره فقط ۸ اثر در بخش جشنواره جشنواره‌ها شرکت داشت. در دوره هشتم، سمینار بررسی تئاتر ایران و جهان در تالار هنر و سمینار انجمن‌های نمایش در تئاتر شهر برگزار شده است.

در این دوره افتتاحیه جشنواره در مرقد امام خمینی(ره) و اختتامیه در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد.

گام نهم: جشنواره‌ای به وسعت یک ایران

نهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری علی منتظری از ۲۴ تا ۳۰ بهمن ۱۳۶۹ برگزار شد. طراحان پوستر این دوره از جشنواره مرتضی ممیز و انوشیروان میرزایی کوچکسرایی بودند.

در این دوره ۱۴ اثر در بخش ویژه، ۱۱ اثر در بخش جنبی، ۴ اثر در بخش مسابقه کودکان و ۸ اثر در بخش جشنواره جشنواره‌های جشنواره شرکت داشتند.

در این دوره و برای اولین بار نمایش‌هایی در ۱۱۲ مکان مانند شرکت ملی فولاد، جزیره کیش، ایران خودرو، بانک کشاورزی، دبستان ایثارگران و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان نمایش‌های کوتاه و بازی‌های نمایشی اجرا شدند. همچنین ۲۴ اثر از تهران، ۲ اثر از شیراز و شهرهای کرج، فومن، گرگان، تبریز، همدان، مشهد و باختران هر کدام با یک اثر در جشنواره حضور داشتند.

گام دهم: میزبانی از نمایش‌های کمدی

دهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر توسط مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دبیری علی منتظری از ۲۲ تا ۳۰ بهمن ۱۳۷۰ برگزار شد. سالن اصلی، سالن ۲ و سالن چهارسوی تئاترشهر، فرهنگسرای بهمن و تالار وحدت میزبان بخش مسابقه و خارجی و پارس، دماوند، قلهک، کسری، گلریز، نصر و ولی‌عصر میزبان نمایش‌های کمدی این دوره از جشنواره بودند.

طراحی پوستر این دوره از جشنواره مرتضی ممیز، انوشیروان میرزایی کوچکسرایی و عباس سارنج بودند.

تعداد ۶ اثر از تهران و از شهرهای یاسوج، اندیمشک، مسجدسلیمان، مشهد، گرگان و شیراز هر کدام با یک اثر در این دوره از جشنواره حضور داشتند. این دوره از جشنواره دارای خبرنامه دهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر به کوشش ناصر بزرگمهر بوده است.

این گزارش مروری ادامه دارد...




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران