میرطاهر مظلومی در گفتوگو با فارس عنوان کرد؛
توجه بیش از حد به «تئاترِ مونولوگ» جذابیت بصری را از اثر میگیرد
عضو هیات انتخاب رادیو تئاتر جشنواره بینالمللی تئاتر فجرعنوان کرد:این روزها شاهد رشد بیش از حد آثار مونولوگ هستیم که قابلیت و جذابیت های بصری را از اثر میگیرد.
«میرطاهر مظلومی»، عضو هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر عنوان کرد: نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و گروه همکار او را سالهاست که میشناسم و به نجابت، شرافت و کاربلدیشان یقین دارم. به همین دلیل و با ایمان کامل به کارشان در هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر را پذیرفتم.
وی درباره معیارهای انتخاب آثار رادیو تئاتر توضیح داد: اگرچه چند شب نخوابیدم اما تک تک آثار را به طور دقیق شنیدم و درباره آنها تحلیل، نقد و نکاتی را نوشتم. همچنین در انتخابهایم به این نکته مهم که آثار قابلیت اجرایی داشته باشند، بسیار توجه کردم.
مظلومی با بیان اینکه قضاوت کار بسیار دشواری است، افزود: من باید با وجدان راحت جلسه انتخاب را ترک کنم که خوشبختانه همینطور هم شد.
این هنرمند ادامه داد: با نگاه خلاقانه و نویی در آثار رو به رو بودیم و متقاضیان توجه عمیق و دراماتیکی به موضوعاتی که جشنواره در نظر گرفته بود، داشتند. از جمله نقاط قوت کارها میتوانم به انسجام کاراکترها، تاثیرگذاری و... اشاره کنم.
مظلومی همچنین با انتقاد از تمرکز تئاتر امروز ایران بر راوی و روایت، بیان کرد: نمایشنامههایی بودند که بسیار بر راوی متمرکز بودند، اتفاقی که مدتی است در تئاتر هم به شکل گسترده رخ داده و شاهد رشد آثار مونولوگ هستیم که قابلیت و جذابیتهای بصری را از اثر میگیرد. ذات هر جشنواره تعالی است و برد و باخت معنایی ندارد.
وی همچنین با اشاره به ارتقای کیفی رادیو تئاترها گفت: در آثاری که از شهرستان ارسال شده بودند، رادیو تئاترهای نابی دیدم که قابلیت اجرایی و موقعیت دراماتیک بسیار دقیقی داشتند و حتی به تفاوت ادبیات پرسوناژها دقت کرده بودند، این مساله که ادبیات گفتاری را براساس ویژگی کاراکتر باید تعریف کرد، بسیار مهم است. خوشبختانه این نکته در آثار بود و شرکت کنندگان هم می توانند مطمئن باشند تمامی آثار مورد توجه قرار گرفته است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود.