در حال بارگذاری ...
ایوب آقاخانی:

جشنواره فجر نفسی مصنوعی به پیکر کم جان تئاتر است

ایوب آقاخانی معتقد است برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط فعلی نفسی مصنوعی به پیکر کم جان تئاتر است.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از خبرگزاری فارس، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره‌ی برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط شیوع ویروس کرونا گفت: در حال حاضر جدی گرفتن جشنواره تئاتر فجر، عینی‌ترین  تنفس مصنوعی به این رویداد است. این در حالی است که حذف بخش بین الملل در سال جاری منجر به تمرکز بیشتری بر بخش ملی شده و به آن جریان بیشتری می دهد. بنابراین برگزاری این جشنواره به عنوان نقطه‌ی عطفی برای دیگر جشنواره‌ها تلقی شده و  بسیار مفید، مؤثر و حتی ضروری است.

وی افزود: معتقدم که برگزاری این دوره از جشنواره در تقویت و ادامه حیات تئاتر مفید و مؤثر محسوب می‌شود. چراکه این روزها با ریزش مخاطبان تئاتر روبرو هستیم. بنابراین اگر این جشنواره ‌های تئاتر هم خورده نفسی به این پیکره کم جان نرسانند با سرعت بیشتری به سمت نابودی این هنر مهم پیش می‌رویم. قطعا راه‌های دیگری برای تقویت تئاتر هم وجود دارد که مستلزم اتخاذ تدابیر جدیدی خواهد بود.

آقاخانی افزایش حمایت مالی از هنرمندان را ترفندی برای بهبود جشنواره تئاتر فجر دانست و خاطر نشان کرد: اختصاص بودجه بخش بین‌الملل به حمایت از گروه‌های تئاتری جبرانی برای خسارات ناشی از کرونا است. بنابراین بهترین پیشنهاد عملیاتی حمایت از هنرمندان بدون در نظرگرفتن هزینه‌های تولید آثار است. همچنین افزایش تعداد و مقدار جوایز اقدامی در جهت حفظ تئاتر بوده و منجر به ترمیم آسیب ها می شود. 

وی ادامه داد: برگزاری آنلاین جشنواره‌ها از نظر من اقدامی بیهوده است اما در شرایط کنونی راه دیگری وجود ندارد. زمان دیگری نداریم و نباید فراموش کنیم که مدیریت شرایط بحرانی مستلزم برنامه ریزی جدید است. ویروس کرونا بحرانی بزرگ و فراگیر است و راهکار مقابله با آن بهره مندی از تفکر جهانی و هم‌اندیشی جغرافیایی است. استفاده از ظرفیت فضای مجازی در برگزاری آ‌نلاین جشنواره‌ها در حال حاضر بهترین راهکار موجود است.

کارگردان نمایش «تکه‌های سنگین سرب» درباره بازگشت بخش «تله‌تئاتر» پس از 10 سال به جشنواره عنوان کرد: صد درصد موافق این بازگشت هستم زیرا «تله تئاتر» گفتمانی ضروری است. این بخش به همراه بخش رادیوتئاتر تولیداتی را در اختیار رسانه ها قرار می‌دهد و تئاتر را معرفی و تقویت می‌کند. قطعا هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند در مقابل این جریان ایستاده و با آن مخالفت کند و چه بسا رادیو و تلویزیون از اصلی‌ترین ابزارهای این معرفی محسوب می‌شوند.

 

این مدرس تئاتر که به تازگی سی‌ونهمین کتاب خود را با عنوان «رگ» به نگارش درآورده است، درباره فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی هنرمندان در شرایط کرونا بیان کرد: کرونا یک بلا است اما خالی از برکت هم نبوده است. شکنندگی معیشت خانواده تئاتر در این شرایط مورد توجه تصمیم گیران حوزه‌های مختلف قرار گرفته است. راهکارهای زنده ماندن در کرونا نیز عاملی برای پیگیری تدابیر از پیش تعیین شده است. این بیماری فرصت مطالعه را بالا برده و تئاتر نیز نیازمند مطالعه بوده و هست. افزایش پژوهش‌ها و انتشار آثار پژوهشی طی یک سال گذشته را از جمله نتایج کرونا دانست.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.




نظرات کاربران