در حال بارگذاری ...
سجادی حسینی به مهر گفت؛

تزریق ایده‌های نو به تئاتر با حضور گروه‌های بین‌المللی در جشنواره

کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است تئاتر زنده ترین و بی بدیل ترین گونه هنری است از همین رو باید به میان مردم برده شود.

کاوه سجادی حسینی  نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون درباره اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: به نظرم جشنواره تئاتر فجر پیشتازترین و مهم‌ترین جشنواره‌ای است که در حوزه فرهنگ و هنر ایران برگزار می‌شود و شاید حتی بتوان گفت بزرگ‌ترین فستیوال هنری خاورمیانه است.

وی ادامه داد: این جشنواره معرف تئاتر ایران و گروه‌های جوان نمایش است. جشنواره تئاتر فجر جریانی پویا در نمایش کشور ایجاد می‌کند و از آنجایی که ذات مسابقه فارغ از برد و باخت بر پویایی متکی است، نتیجه خوبی را به دنبال دارد.

این کارگردان سینما با اشاره به اهمیت و ضرورت دعوت از گروه‌های بین‌المللی و برگزاری بخش تئاتر ملل در این رویداد هنری عنوان کرد: پیشرفت تئاتر ایران در مقایسه با نمایش در سایر کشورها روند کندی دارد. برخی از نمایش‌ها که اتفاقا با اقبال مخاطبان هم روبرو می‌شوند، صرفا کپی آثار خارجی آن هم با ارائه در نسخه ای ضعیف هستند. از این نظر حضور گروه‌های بین‌المللی در جشنواره تئاتر فجر، می‌تواند به تزریق ایده‌های نوآورانه و سازوکارهای اجرای خلاقانه متون و نمایشنامه ها کمک کند. ضمن این که برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی قبل و حین جشنواره بازدهی این حضور را برای هنرمندان جوان تئاتر تهران و استان‌ها افزایش می دهد.

سجادی حسینی اجرای کپی را اجرایی عاری از خلاقیت تعریف و تصریح کرد: منظور من از کپی کردن، اجرای به اصطلاح نعل به نعل یک نمایش بدون خلاقیت است و با الهام گرفتن تفاوت دارد. کپی کردن هرگز مساوی هنر نیست اما الهام گرفتن و ارجاع دادن به آثار فاخر ایرانی یا غیرایرانی در عین اضافه شدن نگاه خاص و تالیفی هنرمند به محصول نهایی هنر، باعث جذابیت آن می شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «بوفالو»، «شب بیرون» و «بی سر» بیان کرد: بخش بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر به شرط معرفی آثار پیشتاز، علاوه بر گسترش افق دید هنرمندان و دست اندرکاران تئاتر، شیوه های نوین اجرا را به طور مستقیم یا ضمنی آموزش می دهد. تئاتر زنده ترین و بی بدیل ترین گونه هنری که خلق در لحظه آن مقابل نگاه تماشاگران معانی خواسته یا ناخواسته ای را به ذهن متبادر می کند و خوانش هایی خاص و ویژه ای را عرضه می کند.

این مدرس کارگردانی و بازیگری متذکر شد: معمولا تصور می شود مخاطبان تئاتر در کشورهای اروپایی افراد میانسال هستند اما من در فلورانس به تماشای تئاتر نشسته ام و برایم جالب بود که همه جوان بودند. البته مخاطبان متون کلاسیک و قدیمی اغلب افرادی مسن‌ هستند اما در این کشورها تماشاخانه‌های مستقلی هم فعالیت دارند که نمایش‌هایی پیشرو را اجرا می‌کنند و عمده مخاطبان آن نیز جوانان هستند.

سجادی حسینی با اشاره به یکی از وجوه تمایز تئاتر ایران با سایر کشورها گفت: تماشاخانه‌های تئاتر در اروپا فعالیت مشخصی دارند اما در ایران برای هر سالن تعریف مشخصی از شیوه فعالیت وجود ندارد و مخاطبان دقیقا نمی دانند باید چه اثری را در چه گونه ای در کدام سالن نمایش دنبال کنند. این وضعیت البته در شهرها و شهرستان هایی غیر از پایتخت به جهت کمبود یا نبود سالن های نمایش نیز به مراتب بدتر می شود.

وی درباره فعالیت بخش خصوصی در تئاتر تاکید کرد: خصوصی کردن سالن‌های تئاتر خوب است اما ممکن است منجر به حذف گروه هایی شود که نتوانسته اند مخاطبان زیادی را جذب کنند بنابراین شاید لازم باشد در ابتدای کار سالن های خصوصی، از آنها حمایت شود تا تمامی گروه های نمایشی فرصت اجرای آثارشان را در این سالن ها پیدا کنند.

سجادی حسینی در پایان با اشاره به رویکرد حمایتی جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: جشنواره تئاتر فجر به رونق تئاتر استان ها و دیده شدن گروه های نمایشی جوان کمک می کند. این جشنواره نباید مهجور واقع شود و تئاتر باید همچون سینما به میان مردم برده شود. چراکه تئاتر به ارتقای سلیقه عامه مردم کمک می کند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

حسین اسدی: عشق وجه بارز نمایش «کهته» است

حسین اسدی، کارگردان نمایش «کهته» که در بخش تازه‌ها حضور یافته می‌گوید تمامی آثار بخش مسابقه با هم ارزیابی و داوری می‌شوند و این شاید خیلی منصفانه نباشد، چراکه برخی از آثار بخش مرور تاکنون در چند تماشاخانه به روی صحنه رفته‌اند و آثاری که مثل ما برای جشنواره آماده شده‌اند، ...

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

نظرات کاربران