نقدی بر نمایش «لومییر» نوشته و کار تکسما مونوز از اسپانیا یک رضایت نسبی رضا آشفته: نمایش «لومییر» سرگرمکننده و شادیآور است و بیشتر برای مخاطب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اما میتواند مخاطب بزرگسال را نیز راضی نگه ...
نظری به نمایش «دو خاطره خیس» به کارگردانی رحیم قرایی و مسلم نارکی از گچساران نبرد دوگانه و موازی بهنام حبیبی: زن و شوهری در آبادان در زمان پیش از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، درباره بچهدار شدن، بحث میکنند. مرد که از آغاز جنگ و مشکلات مربوط به آن برای ...
درباره نمایش «مادرم زری سر زا رفت» به نویسندگی محمود خرمآزادی و کارگردانی داوود پارسا جادوی لذت و رنج مهدی نصیری: جادویی در تئاترهای این سالهای یاسوج و گچساران وجود دارد که خیلی دوستش دارم. این جادوی تئاتری مخصوص نمایشهای همین منطقه است. جور دیگری از آن مثلاً ...
جلسه نقد و بررسی آثار روزِ دوم جشنواره تئاتر فجر منطقه یک (کرمانشاه) برگزار شد عرفان پهلوانی، منتقد و پژوهشگر حاضر در جشنواره تئاتر منطقهای فجر یک (کرمانشاه)، در جلسه نقد و بررسی آثار دومین روز جشنواره با معرفی انواع کیفی درام، اغلب آثار اجرا ...
جلسه نقد و بررسی آثار روزِ نخست جشنواره تئاتر فجر منطقهیک (کرمانشاه)برگزار شد عرفان پهلوانی، منتقد و پژوهشگر حاضر در جشنواره تئاتر منطقهای فجر یک (کرمانشاه)، در نخستین جلسه نقد و بررسی آثار، از هنرمندان خواست ژانر کمدی را جدیتر بگیرند و در ...
نقد نمایش «خوابگرد» به کارگردانی «امیر کلهریپور» حاضر در فجر38 روایت تباهی و سرگردانی ایران تئاتر - محمد حسن خدایی :رویکرد روایی خوابگرد به سوژهای که بازنمایی میکند روانشناختی است. نوجوانی که در آستانه بلوغ، با ترومایی هولناک، تباهی خانواده را به ...
نقد نمایش «قزل حصار» به کارگردانی «امین ابراهیمی» حاضر درفجر38 مستندنگاری از یک رویداد دراماتیک ایران تئاتر ـ هومن نجفیان:تراژدی نمایش هم به علت نادانستگی و کم دانستگی کاراکترها صورت میپذیرد. آنها اندک میدانند و شتابزده رفتار میکنند. اگرچه کارگردان ...
نقد نمایش «سرزمین پدری» حاضر در فجر 38 ندا، نام تمام زنان زمین است ایران تئاتر ـ جواد متین:نمایش«سرزمین پدری» روایت قتل همسر و دو فرزند زنی به دلیل اطلاع از خیانت شوهر خویش است. زنی که برای رسیدن با همسرش به خانواده و قبیله و عشیرهی ...
نگاهی به نمایش «رسنهای گور» حاضردر جشنواره تئاتر فجر چه رازها که مدفون شده ایران تئاتر - محمد حسن خدایی : رسنهای گور را میتواند اجرایی مسئلهمند دانست در رابطه با تاریخ معاصر که تن به ابتذال نداده اما همچنان در انتخاب شیوه اجرایی، مردد ...
نقد نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» به کارگردانی «جواد صداقت و الهام ابنی» حاضر در فجر38 آدرسی اشتباه برای رسیدن به کوچهی مختار ایران تئاتر - فاطمه فلاح :تکرار در شعر، داستان، نمایش و فیلم کارکردهای زیادی دارد. در این نمایش تکرار تصاویر بیمارگونه عظیم باعث شده که انتظار در مخاطب بیشتر شود؛ ...
نقد نمایش «مدهآ» به کارگردانی «شبنم یوسفی»حاضر در فجر38 خواب زمستانی اکنونیت ایران تئاتر - سید حسین رسولی :تفسیرهای مدرن «مدهآ» به نگاه فمینیستی و زنانه نزدیکتر است. مثلا این نمایش توسط داریو فو و فرانکا رامه هم مورد اقتباس قرار گرفته است. ...
نقد نمایش «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» به کارگردانی «جواد صداقت و الهام ابنی» حاضر در فجر38 آدرسی اشتباه برای رسیدن به کوچهی مختار ایران تئاتر - فاطمه فلاح :تکرار در شعر، داستان، نمایش و فیلم کارکردهای زیادی دارد. در این نمایش تکرار تصاویر بیمارگونه عظیم باعث شده که انتظار در مخاطب بیشتر شود؛ ...
هفت درس کارگردانی نگاهی به اجرای «درخت» به کارگردانی «یوجینو باربا» از تئاتر اودین نمایش «درخت» گروه اودین که این روزها به ایران آمده، بنا به سبک و فلسفه خاص کارگردان تفسیر نشدنی ست. «چگونه می توان تفسیر و نقدی کامل و جامع ارائه داد وقتی که هر فرد ...
نقد میهمان :نگاهی به نمایش جهان انزوا، نوشتهی نائومی والاس و به طراحی و کارگردانی رضا کوچکزاده،بخش مسابقه بین الملل نمایشى با معیارهاى اجرا در آینده صهبا منیرزاد
مقاله ای تحلیلی بر اجرای « همسرایی یتیمان» نوشته و کار یژی ژون از لهستان، بخش مسابقه بین الملل جهان اینطور نیست، اما همینگونه رفتار می کندرضا سرور همسرایی یتیمان، بر اساس رمان گلهای گندم نوشته ی گوی کروسی، نمایش بیکلامی است که زندگی مصیبت بار یتیمان را روایت می کند. زندگی روزمره و مشقت بار آنها در ...
نگاهی به اجرای «کابوس حضرت اشرف»، نوشته و کار حسین پاکدل، بخش مسابقه ی بین الملل کاناپه ی قدرت رضا آشفته