به بهانه احیای دوباره جشنواره تئاتر منطقهای فجر حال خوب تئاتر استانها با جشنوارههای تئاتر منطقهای
یادداشت عضو هیات انتخاب بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر تجربه خوب بازبینی آثار در تلویزیون تئاتر ایراننمایش های متفاوت ، ویژه و صاحب سبک در جشنواره چهلم ایران تئاتر- مجید امرایی: «تئاتر خیابانی هنری که در دل مردم است»، «میدانش همه جا و همه کوی»، «موضوعاش همه کس و همه گوی»، «نمایشگرش همهگان و همه روی» و «تماشاگراش ...
یادداشت دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر کتاب «نمایشنامههای برگزیده فجر سی و هشتم»؛ نمایشنامه چونان قطاری است که در طول زمان سفر میکند نادر برهانی مرند در یادداشتی که بر کتاب «نمایشنامههای برگزیده فجر سی و هشتم» نوشته است نمایشنامه را چونان قطاری دانست که در طول زمان سفر میکند و با خود چیزی برای ...
پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ ستایشگر همت و هوشیاری هنرمندان مردماندیش باشیم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و خطاب به هنرمندان و مخاطبان این رویداد عنوان کرد: رواست که خاصه بدین ...
یادداشت دبیر جشنواره تئاتر فجر بر کتاب عکس «لحظه قطعی»؛ عکس تئاتر تکرار پذیرکردن تکرار ناپذیرهاست نادر برهانی مرند در یادداشتی که بر کتاب آثار برگزیده مسابقه عکس «لحظه قطعی» نوشته است، عکس تئاتر را عاملی برای تکرار پذیرکردن تکرار ناپذیرها دانست.
پیام مدیر کل هنرهای نمایشی به سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ حرف مردمان این سرزمین بر صحنه تئاتر جاری میشود مدیر کل هنرهای نمایشی در پیامی به سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تئاتر را حرف مردمان این سرزمین دانست که بر صحنه تئاتر جاری می شود.
روایتی شاعرانه از زندگی/ نگاهی به نمایش «پرواز بر فراز شهر» کار نارینه گریگوریان از ارمنستان نمایش «پرواز بر فراز شهر» از کشور ارمنستان که روز چهارم و پنجم جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت، خلوت، شاعرانگی و لطافت روح را در تقابل با شلوغی و محدودیت فضاهای واقعی ...
درباره ی هملت اوستر مایر محمدحسین ناصربخت پژوهشگر ، منتقد ومدرس تئاتر دانشگاه هنر"آن که خبر مرگ می آورد،خود را آدم مهمی می پندارد .احساس او-هرچه هم ...
پیشواز سیوچهارمین جشنواره تئاتر فجر تحویل سال تئاتر ارمغان بهداروند مسئله این بود که امسال، «سال تئاتر» بود، سالی که باید رنگ و شکلی دیگر میداشت. سال تئاتر بود ...
یادداشتی درباره طرح پوستر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تئاتر در قفس تقویم نمیگنجد و هر روزی، میتواند روز تئاتر باشد. تئاتر، ستایش خالق و همایش مخلوقی است که رستگاری خویش را نه در انزوا و عزلت که در آمیختگی با ...
خانوده، اجتماع و جنگ در نمایش «آسمان روزهای ابری» به کارگردانی محمد رسائلی مهدی نصیری: همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، راحله دختر شش ماههاش را جلو در خانه خواهرش (الهه) میگذارد و با همسرش از کشور خارج میشود. الهه که باردار است، با ...
روایتهایی جن زده نگاهی به نمایش «چند روایت نامعتبر، نادیدنی» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمیزاده «چند روایت نامعتبر، نادیدنی» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمیزاده از استان کهگیلویه و بویر احمد، از جمله نمایشهای اجرا شده در جشنواره سیوسوم تئاتر ...
قصه ۲۰ سال انتظار در نمایش «واپسین رقص برگ با باد» به کارگردانی بهمن پارسا آرا «واپسین رقص برگ با باد» به نویسندگی امیر زاوش و سینا دلشادی و کارگردانی بهمن پارساآرا از جمله نمایشهای اجرا شده در سیوسومین جشنواره تئاتر فجر بود.
بازی قدرت و نمایش/ نگاهی به نمایش «هزار شلاق» نوشتۀ ناصر حبیبیان و کار احسان ملکی نمایش «هزار شلاق» به نویسندگی ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی، با اتکا بر نمایش ایرانی، میخواهد قدرتی را که خودمدارانه به نابودی و ویرانی همه انجامیده است، به ...
«پذیرایی» به کارگردانی ابوالفضل کاهانی؛ نمایشی که نمی خواهد داستان بگوید «پذیرایى» به نویسندگى و کارگردانى ابوالفضل کاهانى که در دهمین روز جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه باران به صحنه رفت، نمایشی است که ایده مرکزی ندارد و نمیتوان ...
طنازیهای نمایش «ترانههای تلخ تارا» به کارگردانی علی فتوحی «ترانههای تلخ تارا»، داستان تر و تازهای را نقل نمیکند، اما نویسنده و کارگردان، این قصه تکراری را مجال مناسبی برای ایجاد فضای کمتر کار شده یک مجلس تقلید زنانه ...
نشان از «شهرزاد» و «گردآفرید» / نگاهی به نمایش «بوقلمون» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانیپور «بوقلمون» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانیپور که روز هفتم جشنواره در تالار چهارسو تئاتر شهر روی صحنه رفت، بر پایه فرهنگ، زیباییشناسی و شیوههای نمایش ...
نمایش «فراموشی» به نویسندگی داریوش ربیعی و کارگردانی اسکندر اسکایف؛ گفتمانی میان فرهنگی نمایش «فراموشی» نوشته داریوش رفیعی و کار اسکندر اسکایف از کشور روسیه را میتوان یک اثر صاحب تز اجتماعی دانست که تماشاگر را به اندیشیدن فرا میخواند، اما چگونه ...
«به لی لی پوت خوش آمدید» کار حسن میرزایی؛ از نمایش روانشناختی تا قصه گویی خلاق یکی از مهمترین عوامل موفقیت نمایش «به لیلیپوت خوش آمدید» به نویسندگی و کارگردانی حسن میرزایی، درک درست بازیگران از شیوه بازیگری مورد نیاز و ارتباط مناسب با ...
نمایش «کامنت» به کارگردانی یوسف باپیری؛ بدون شرح «کامنت» به نویسندگی محمد منعم و بهار کاتوزی و کارگردانی یوسف باپیری که در چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر به نمایش درآمد، اساساً انگار برای فهمیده نشدن تولید شده است ...
متافیزیک حضور نگاهی به نمایش «مکبث» به کارگردانی حسین نوشیر نمایش «مکبث» به کارگردانی حسین نوشیر که در روز چهارم بهمن در تالار حافظ روی صحنه رفت، از لحاظ پیرنگ سازی و تسلسل علت و معلولی در قصهپردازی، با روایت شکسپیر تفاوت ...
مسئله غامض روابط در نمایش «تقدیربازان» به نویسندگی هاله مشتاقینیا و کارگردانی سیما تیرانداز سیما تیرانداز در تجربه دوباره همکاری باهاله مشتاقینیا، در نمایش «تقدیربازان»، بار دیگر روابط انسانی را مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.
گمشده در هزارتوی رسیدن به معنا نگاهی به نمایش «گفتوگوی فراریان» به کارگردانی میلاد شجره «گفتوگوی فراریان» به کارگردانی میلاد شجره که در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر حضور دارد و پنجشنبه دوم بهمن در تالار چهارسو روی صحنه رفت، نمایشی در رابطه با ...
نمایش «کمپلکس اودیسه» کار فیلیکس ماتیاس اُت از آلمان؛ نقد مدرنیته با تکنولوژی نمایش «کمپلکس اودیسه» به کارگردانی فیلیکس ماتیاس اُت از کشور آلمان که روز دوم و سوم جشنواره فجر در سالن استاد سمندریان اجرا شد، به نقد دستاوردهای جهان ماشینیزم و ...
بیهودگی های زندگی نگاهی به نمایش «به اتفاق خانواده» نوشته و کار رسول کاهانی اگرچه در اجرای «به اتفاق خانواده»، کار رسول کاهانی که شامگاه چهارشنبه اول بهمن در تالار استاد سمندریان روی صحنه رفت، میتوان به تماشای یک اتفاق ناب نشست و لذت برد، ...
کارگردان صحیح میباشد یا کرگدن؟ بهروز غریبپور: غرض جز این نیست که به سیاق اهل تحقیق. در صحن و سقم این عنوان مطالبی عرض نموده در تنویر افکار علایق، به قدر خدمتی نموده باشیم: در آن زمان که تیاتر یا فن ...
پیتر اشتاین (-1937) مقابله با مطلق گرایی رایج میان کارگردانان تارا فاتحی ایرانی: پیتر اشتاین، کارگردان آلمانی، فعالیت خود در عرصۀی تئاتر از سال ۱۹۶۷ آغاز کرده-است و تا امروز آثاری متعدد و متنوع خلق کرده است. او سال ۱۹۷۰ در برلین ...
یادداشت رضا صابری، نویسنده و کارگردان تئاتر تئاتر فقط برای تهران نیست در ایران سنت تهران گرایی یک سنت دیرینه است از زمانی که قاجار تهران را به خاطر آب و هوای خوب و چشمه های سرشار و کوه های اطراف به عنوان پایتخت انتخاب کرد تا امروز، تهران ...
یادداشت محمدحسین ناصربخت نویسنده و کارگردان تئاتر وظایف ما در قبال هنرمندان شهرستانی دیگر نمی توان انکار کرد که جشنواره تئاتر فجر تاثیر به سزایی در تئاتر پس از انقلاب داشته است زیرا: ۱.جشنواره تئاتر فجر ملی بیست ونه سال گذشته محلی برای ارایه دستاوردها ...
یادداشت محمود عزیزی، نویسنده و کارگردان تئاتر شناخت کافی دبیر جشنواره از برنامه ها و مسایل گذشته تئاتر به نظر می رسد بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دارای ویژگی های خاصی است. از سویی به نظر می رسد که دبیر این جشنواره با شناخت کافی از برنامه ها و مسایل گذشته ...
یادداشت ایوب آقاخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر بزنگاهی به نام جشنواره تئاتر فجر بار دیگر به جشنواره بین المللی تئاتر فجر نزدیک می شویم. جشنواره ای که اگرچه در یک نگاه گذرا می تواند یکی از جشنواره های تئاتری کشور باشد، اما در چشم اندازی وسیع تر و ...
یادداشت بهروز غریب پور، نویسنده و کارگردان تئاتر درخت جشنواره من از تبار کسانی هستم که درخت های خشک شده را نیز دوست دارند. شاید و حتماً به این سبب که باور دارم تا ریشه در آبست امید ثمری هست. من و امثال من را خوش بین می نامند و ...
به نام خالق زیباییها تئاتر امروز؛ اندیشه فرداست! محمد حیدری: روزگار ما روزگار پیدایی است. میبایستی جامعۀ معاصر در همواره در نقطه ای قرار بگیریم که با مروری بر گذشته و ایستادن محکم در حال، آینده را از آن خود کنیم. ...
در جشنواره تئاتر فجر یادداشت دکتر بهزاد قادری به انگیزه بزرگداشت یدالله آقا عباسی آخرین کار مشترک من و آقای یدا... آقاعباسی نمایشنامۀ «احمق» ادوارد باند بود. در اواسط دهۀ هفتاد: سرگذشت جان کلیر، شاعر روستایی قرن نوزده انگلیس، که دوست داشت کارش در ...
در جشنواره بین المللی تئاتر فجر داوود رشیدی در یادداشتی به بهانه بزرگداشت محمود عزیزی داوود رشیدی در یادداشتی به بهانه بزرگداشت دکتر عزیزی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روابط عمومی جشنواره چنین نوشت: "هنرمند،همکار والبته دوست عزیز...
هوشمند و دوستدار صادق هنرهای نمایشی یادداشت علی نصیریان به انگیزه بزرگداشت محمد علی کشاورز علی نصیریان، به بهانه بزرگداشت محمدعلی کشاورز در حاشیه بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر یاداشتی نوشت . متن یادداشت وی به شرح زیر است: در اواسط دههی سی، ...
یادداشت ژاله علو به انگیزه بزرگداشت فریده سپاه منصور در جشنواره تئاتر فجر نگاهش آرام و مهربان و روشن است ژاله علو، به بهانه بزرگداشت فریده سپاه منصور در حاشیه بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر یاداشتی نوشت. متن یادداشت وی به شرح زیر است:نگاهش آرام و مهربان و ...
یادداشت یاسر خاسب، کارگردان تئاتر تئاتر فجر؛تئاتر بایدها و نبایدها جشنواره بین المللی تئاتر فجر من را یاد آن لحظه ای می اندازد که در تالار وحدت، پیرمرد از بین تماشاچیان به روی صحنه آمد و زیباترین عشق را از طرف مردم خوبم به من و گروهم ...
یادداشت علیرضا حنیفی، نمایشنامه نویس و کارگردان سال ارزش گذاری متن تداوم و گذر زمان، دو عامل اساسی در رشد و بالندگی یک اتفاق خصوصا اینکه، این اتفاق، دنباله ای به نام بین المللی را نیز یدک کشد. جشنواره تئاتر فجر، ویترین یک سال عملکرد ...
یادداشت مریم کاظمی کارگردان و بازیگر تئاتر درباره جشنواره بین المللی تئاتر فجر پل ارتباطی یا بنگاه کاریابی با اینکه ما تئاتری ها می دانیم این جشنواره یک اتفاق مهم در جامعه هنری فعلی ما محسوب می شود، ولی واقعیات دیگری هم در کنار آن وجود دارد. جشنواره تئاتر فجر ایران به مرور ...
یادداشت های پرونده موضوعی؛خرداد89؛2 5 معیار ارزیابی اثر نمایشی برای جشنواره های بینالمللی از آنجا که تنوع و سلیقه ، سبک و شیوه کار در خلاقیت های هنری ، امری بدیهی و غیرقابل انکار است بر ای باورم که در یک داوری حرفه ای و منصفانه ضمن احترام به انوع رویکرد های ...
یادداشت های پرونده موضوعی؛خرداد89؛1 جشنواره های تئاتر و انتخاب آثار تئاتر یک فرایند ارتباطی موثر و زنده میان عوامل صحنه و گروه اجرایی با تما شاگران است. در واقع یک تئاتر زمانی محقق می شود و امکان پیدا می کند که گروه اجرایی آن را بر روی ...
یادداشت مهدی مکاری، کارگردان نمایش شرق غزل ارتباطی محکم میان مرکز هنرهای نمایشی و تالار مولوی فضاهای دانشگاهی و مجموعه های دانشجویی همواره از مهمترین مراکز توسعه تحول کشورها و رقم زننده آینده ملت ها هستند. عرصه فرهنگ همچون فضاهای علمی جامعه دانشگاهی نیازمند ...
یادداشت رضا گوران، کارگردان نمایش داستان یک پلکان داستانی به همین سادگی تنهایی و آن لحظه که بردباری بی سرانجام می گذرد، روزها و نسل ها در راه پله های باریک کوچک که یعنی تو جایی هستی روی یک سطح در یک فضای باز تنها و این باز فقط تنهایی ات را ...
یادداشت سید جواد روشن کارگردان نمایش "قتل آقای کاف" شب هایی که دلمان برایش تنگ می شود امروز ، جمعه ۹ بهمن ماه ۱۳۸۸ در بخش میهمان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش "قتل آقای کاف" را به روی صحنه خواهم برد . ساعت ۱۸.۳۰ بامداد است و هنوز نخوابیده ...
یاداشت شهرام کرمی کارگردان نمایش بلوط های تلخ باران شوق انگیز روزهای تئاتر جشنواره تئاتر فجر برای من یادآور خاطرات شیرینی است. از ابتدای سال هفتاد که مشتری جدی و همیشگی جشنواره شدم تا به امروز هر وقت فصل زمستان و ماه بهمن می رسد بیشتر از هر ...
یادداشت محمدهادی نامور، کارگردان تئاتر تبادل اندیشه و افکار در جشنواره تئاترفجر برگزاری جشنواره تئاتر فجر بیشتر یک رویکرد فرهنگی هنری است. در دهۀ اول انقلاب این گردهمایی بیشتر به گروههای شهرستانی اختصاص داشت اما بعد از گذشت دو دهه با آمدن مرکز ...
سعید آلبو عبادی، کارگردان تئاتر بزرگداشت 365 روز زندگی در کنار تئاتر وقتی از تئاتر حرف می زنیم، در اصل از زندگی خودمان می گوییم، یک زندگی در کنار تئاتر است. بزرگداشت اهالی این هنر و نیز گرامیداشت نام فجر در زمان خاصی است.