در حال بارگذاری ...
یادداشت سعید اسدی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر

رویکرد «تولید- محوری» جایگزین عادت «جشنواره- محوری» در جشنواره تئاتر فجر می شود

سی و چهارمین دوره این جشنواره با این امید آغاز به کار می کند که کاستی های نظام تولید، توزیع و حمایت آثار نمایشی در بیرون جشنواره سامان مناسبی بیابد و جشنواره تئاتر فجر تنها نمایانگر کیفیت تولیدهای به اجرا در آمده در یک سال تئاتری باشد و برای حرکت به این سوی، در فراخوانیِ خود می کوشد با تغییراتی آرام، در این سال، دیدگاه «تولید- محور» تئاتر را جایگزین عادت «جشنواره- محوری » موجود نماید.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همزمان با انتشار فراخوان این دوره از جشنواره مقدمه را در قالب یادداشت نوشت که به شرح ذیل است:

تئاتر ضرورت و یکی از مولفه های توسعه فرهنگیِ جوامع بشری است و به گواه تاریخ، هنر نمایش در گونه های متفاوت، از آیین ها و سنت های نمایشی ایرانی تا صورت های نوین تئاتری نقش پراهمیتی در هویت فرهنگی جامعه ما داشته است. 
قانون های فرهنگی تئاتر مقوِم قانون های سامان بخش اجتماعی بوده، و تصویری از باورها و اندیشه های انسان ساز و تعالی بخش را در هیأت هنری شریف بازتابانیده است. تئاتر سامان بخش وجدان جمعی، امکانی آگاهی بخش، نگاهی هوشیار و کاوشگر و یکی از کوشش های اساسی آدمیان در شکل دادن ساختار مطلوب اجتماعی به حساب آمده است. 
از این رو هنر تئاتر را باید یک نهاد اجتماعی دانست که در کنار نهادهای دیگر ساختاری کمال یافته از یک جامعه را نمایان می سازند. این نهاد موثر شامل ارکانی است که کاستی و یا توانایی آن شاکله اجتماعی و فرهنگی هر جامعه ای را متأثر خواهد کرد و در این میان نظام های چهارگانه تولید، توزیع، حمایت و مصرف آثار نمایشی ستون های اساسی این نهاد را شکل داده و شامل گروه ها و سازمان هایی است که ویژگی ها و توانایی های هر کدام خصلت ها و هویت تولیدی این هنر را تعیین می کند.

در ایران عزیز ما و در تاریخ تکوین و استقرار نوین این هنر، فراز و نشیب هایی در عملکرد هر کدام از این ارکان وجود داشته و جشنواره های تئاتر بیش از هر امکان دیگری تأثیرات این ضعف و قوت ها را نمایان کرده است. جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز، به عنوان بزرگترین رخداد تئاتری ایران، پس از گذراندن سی و سه دوره از حیات خود، هر ساله نمایی از این خصایل را آشکار ساخته و از کیفیت عملکرد این ارکان متأثر بوده است و گاه به ناگزیر بار نقایص موجود را به دوش کشیده است.

سی و چهارمین دوره این جشنواره با این امید آغاز به کار می کند که کاستی های نظام تولید، توزیع و حمایت آثار نمایشی در بیرون جشنواره سامان مناسبی بیابد و جشنواره تئاتر فجر تنها نمایانگر کیفیت تولیدهای به اجرا در آمده در یک سال تئاتری باشد و برای حرکت به این سوی، در فراخوانیِ خود می کوشد با تغییراتی آرام، در این سال، دیدگاه «تولید- محور» تئاتر را جایگزین عادت «جشنواره- محوری » موجود نماید. در این مسیر هنرمندان گرامی با مطالعه فراخوان در خواهند یافت که گام های نخست برای تحقق این امر پیش بینی شده و دادن اهمیت ویژه به هویت گروه های نمایشی متقاضی و افزایش بیشتر سهم تولیدات پیشین و اجرا شده نمایش ها برای حضور در جشنواره از نمونه های قابل توجه آن است.

بدین ترتیب بنابر رویکرد «تولید- محوری» روح کلی حاکم بر ساختار دوره سی و چهارم جشنواره بین المللی تئاتر فجر بیشتر متمایل به انتخاب و حضور آثاری است که پیش از برگزاری جشنواره تولید و اجرا شده، و یا بیرون از روند جشنواره در فرایند تولید و اجرای عمومی در تالارهای سراسرکشور قرار داشته باشند.

این رویکرد در شرایط حضور در بخش های «مرور تئاتر ایران» ( اعم از آثار اجرا شده در تالارهای نمایشی کشور و برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی) و همچنین «نسل نو» مورد نظر قرار گرفته است و سهم عمده ای از حضور در جشنواره را آثاری با این شرایط شامل خواهد شد. در قیاس با مورد پیش گفته، تنها درصد اندکی از آثار حاضر در مرحله نهایی جشنواره از آثار پیش تر اجرا نشده و تولید جدید، با عنوان «تولیدات تازه تئاتر ایران» شرکت خواهند داشت.

دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی آرزومند است در سالِ موسوم به «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، با همکاری و همیاری هنرمندان و هم افزایی توان تمامی حاضرانِ گرامی در ارکان تولید این هنر گرانقدر، جشنواره ای شایسته و در خور شأنِ میهن و فرهنگ بزرگ ایران برگزار نماید.

 




نظرات کاربران