گفتوگوی دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با برنامه «گیومه»
نادر برهانیمرند: باید بتوانیم تئاتر را به مردم معرفی کنیم
نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره تئاتر فجر در برنامه «گیومه» رادیو نمایش گفت:برای اینکه بتوانیم تئاتر را به مردم معرفی کنیم و اهالی تئاتر جایی را برای معرفی ندارند. اینطور نیست که بتوانند مثل سینما هزینه کنند. جشنواره چه حمایتی می کند برای گروه های برگزیده.
نادر برهانی مرند در برنامه «گیومه» رادیو نمایش گفت: باید بتوانیم تئاتر را به مردم معرفی کنیم و اهالی تئاتر جایی را برای معرفی ندارند. اینطور نیست که بتوانند مثل سینما هزینه کنند. قبول بفرمایید که بحث درازدامنی است. بحث تبلیغات بخش مجزایی در تئاتر است. اما آنچه که مهم است در دوره های مختلف، گفتمان ها در جشنواره تئاتر فجر فرق کرده است. زمانی این بود که با شرایط تاریخی و فرهنگی، اجرای عمومی سال بعد مشروط به حضور در جشنواره بوده است. یا در دوره های مختلف بسته به نیازهای جامعه، فرق کرده است. با توجه به رشد فزاینده تئاتر در این چند سال، 140 اثر در روز روی صحنه می رود. زمانی این آمار 10 تا نبوده است. اینها تاثیر در روند جشنواره دارد. جشنواره تئاتر فجر به دوره ای که از آن انتظار یک جشنواره می رود. جشنواره می تواند موفقیت مورد توجه منتقدان را کسب کند. در سال گذشته در میان نام اسامی مطرح و نام آشنا، گروهی دانشجویی هم داشتیم که خوش درخشیدند به نام لانچر 5 که خیلی هم مطرح نشده بودند. خوشبختانه کارگردان آن خوش در خشید و مطرح شد. الان یکی از پرفروش های امسال هستند. یعنی در این شرایطی که تئاتر ها نمی فروختند یا مردم گرایشی نداشتند، بلیت هایشان تمام شد. ولی مشخصا در مورد این تئاتر گذشته از ارزش های خود کار، چیزی که باعث شد این جوان خوشنام بدرخشد، حضور در این جشنواره بود. خوشبختانه جشنواره تئاتر فجر، تضمین تبلیغاتی است.
اگر فیلمی سیمرغ گرفته باشد، برای تماشا انتخا می شود یا اسکار؟ اسکار این مقوله را هیجان زده تر کرده است، یعنی به نظر می رسد که جایزه کار خودش را می کند. اگر به این چشم انداز برسیم که جشنواره فیلم فجر اینقد معتبر باشد که بتواند سرنوشت کارگردان را عوض کند، این اتفاق مطلوب است. اما تا آن زمان چه باید کرد؟ گروه های شهرستانی، نمایش شان دیده نمی شود و ما می توانیم کمک کنیم تا جشنواره در این زمینه موثر باشد.
توصیه مهمی که دارم بارها گفته ام که جشنواره تئاتر فجر، یک جشنواره است. پیش درآمد هفت هشت ماهه دارد و جشنواره بین المللی است که می تواند سرآمد باشد. عموما یکی از اشکالاتی که اصحاب رسانه، منتقدان و هنرمندان دارند انتظارات خارج از امکانات و توان جشنواره است.
عنایت دارید که در مرکز هنرهای نمایشی، بخشی مربوط به امور استان ها و حمایت از گروه های شهرستانی است که با همکاری هم بخش شهرستان را پیش و پس از جشنواره پوشش می دهیم. اما مشخصا به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر باید بیشتر تمرکزمان این باشد که کسب افتخار به جاهایی بیانجامد که عرض کردم. اگر جشواره بی کیفیتی تدارک دیده شود، نمی توان رویش حساب کرد. اولین رسالت دبیرخانه جشنواره این است که بتوانیم خود جشنواره را اداره کنیم، فراتر از این باید به زخم هایی برسیم که کم هم نیستند. با توجه به عنایت این مسایل باید به جشنواره فکر کنیم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری، مرکز هنرهای نمایشی و ادارات کل استان ها و صدا و سیما هم دغدغه مند هست.
او نظر خود را درباره جشنواره ای که هادی حجازی فر به نام هامون راه انداخته است، اینطور بیان کرد: خوشحالم برای این اتفاق. بخش خصوصی شکل گرفته است و این اتفاق برای آینده تئاتر ما با توجه به ظرفیت محدود تئاتر دولتی بسیار مهم است. اما بخشی که قواره بخش فرهنگی را داشته باشد. بخشی که نتواند اداره یک سالن را برعهده داشته باشد و بسیاری از مسایل دیگر شاید شوخی باشد که بخواهد همچنین جشنواره ای برگزار کند. اما خوشحالم در بخش به علاوه جشنواره که به بخش خصوصی اختصاص دارد، پرهیاهو است. خوشحالم بابت برگزاری این جشنواره. افق آینده مان این است که در سال های بعد بخش خصوصی تئاتر فجر، پر اثر باشد و سالن های خصوصی، تئاتر ها را پربار کند. این چشم انداز را دیدیم و هدف رسیدن به این بخش بود که آقای حجازی فر زحمتش را کشیده اند و اصلا در تقابل با هم نیستیم. حتی می توانیم این بخش را در جدول هم بیاوریم که مهمانان خارجی بتوانند از آن سالن ها هم بازدید کنند.
رادیو تئاتر هم یکی از بخش های مهم جشنواره است. امسال هم با همت و مشارکت و همکاری خوب مدیر رادیو نمایش و معاونت محترم در دبیرخانه جشنواره این اتفاق افتاد و قلبا دوست داشتم این اتفاق افتاد. دلم گرفته بود که در این فصل به دلیل برخی مشکلات مالی این اتفاق رخ ندهد اما با همکاری رادیو نمایش و همت دوستان، بخش جذاب و دوست داشتنی را به جشنواره اضافه کردیم.