در حال بارگذاری ...
در کارگاه «تجربیات صحنه: کارگردانی» عنوان شد؛

صادقی: تئاتر باید به فرهنگ تاریخ و جامعه کمک کند

قطب‌الدین صادقی می‌گوید تئاتر باید به فرهنگ، تاریخ و جامعه کمک کند و کارگردان باید با توجه به این هدف یک نمایش را روی صحنه ببرد.

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاه «تجربیات صحنه: کارگردانی» با حضور قطب‌الدین صادقی و با اجرای محسن حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی شامگاه جمعه ششم دی در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.

قطب‌الدین صادقی در ابتدای این جلسه، درباره نخستین فعالیت‌های هنری خود، بیان کرد: زمانی که ما کار تئاتر را شروع کردیم، در شهرستان هنری به معنای تئاتر وجود نداشت، فعالیت‌های تئاتری ما متمرکز بر انجمن فرهنگی و هنری دبیرستان‌ها بود، ما در سنندج شش دبیرستان داشتیم که هرکدام سالن نمایش داشتند و این اتفاق بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: نسل ما خودساخته بود، پنجشنبه‌ها همه دبیرستان‌ها برنامه انجمن فرهنگی و هنری داشتند و دانش‌آموزان خود به تولید آثار فرهنگی و هنری می‌پرداختند، ما نسل مولد بودیم. نسل امروز چندان اهل تمرین و تولید نیست.

صادقی تاکید کرد: ما با سواد و فرهنگ بالایی به تهران آمدیم و از این بابت سربلند هستیم، ما آرمانگرا بودیم و به کم رضایت نمی‌دادیم. به شخصه خود را مدیون سه فرهنگ و آیین می‌دانم، فرهنگ کردستان، فرهنگ ایرانی و سوربون که نظم، متدلوژی و خلاقیت را به من آموخت.

این هنرمند سپس درباره هنر و تقسیم‌بندی آن بیان کرد: هنر دو شامل دو دسته نقد و تفنن می‌شود؛ هنر به معنای نقد دارای هدف است، به مسایل مهم می‌پردازد و دغدغه‌مند است اما هنر تفننی دغدغه‌ای ندارد.

در بخش دیگر این نشست صادقی درباره موضوعاتی که در مسیر حرفه کارگردانی به آن‌ها توجه داشته است، توضیح داد: در کارگردانی از چند مقوله بهره بردم، ایران تنها کشوری است که تراژدی، کمدی، نقالی، خرده نمایش‌های مردمی و سه نوع نمایش کودک دارد، اجداد ما خلاق بودند و در بدترین برهه‌‌های تاریخ که توسط اقوام وحشی دائما مورد حمله قرار گرفتند به فعالیت‌های هنری پرداختند، این ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی ماست و تلاش کردم در اولین گام کارگردانی از تاریخ بهره ببرم.

وی افزود: دومین گام استفاده از کتاب‌های تاریخ است، ما کتاب‌های بی‌نظیری در این حوزه داریم، مانند «تاریخ بیهقی». به نظرم همه باید از این منابع استفاده کرده و آن‌ها را به روز کنند نه آنکه تکرارشان کنند، تکرار گذشته درست نیست. هنر دائما در حال تغییر و پیشرفت است و هیچ وقت تکراری نمی‌شود، ما هم نباید در کار هنری گرفتار تکرار شویم. سپس آیین‌های بومی ایرانی مورد توجه ام بود که بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین موضوع در کارگردانی، داشتن ایده بزرگ مرکزی است که بدون آن اصلا کارگردانی شکل نمی‌گیرد.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس با اشاره به میزانسن مطلوب در تئاتر ایران گفت: در حال حاضر کارگردان باید میزانسنی متناسب با مفاهیمی که گفتم طراحی کند و میزانسن باید به نحوی باشد که مردم با آن ارتباط برقرار کنند، تئاتر باید به جامعه درس بدهد. تئاتر باید به فرهنگ، تاریخ و جامعه کمک کند. ضمن اینکه پژوهش اصل مهمی در کارگردانی است.

وی در پایان گفت: هنر یعنی تاثیرگذاری. اگر نمایشی که اجرا می‌کنید بر مخاطب تاثیر نگذارد، به درد نمی‌خورد.

چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران