در حال بارگذاری ...
در پنل «گفت و گوی نسل‌ها» مطرح شد؛

رضا گشتاسب: تئاتر بستر دموکراسی است

پنل «گفت و گوی نسل‌ها» با حضور مهدی لزیری، ناصر ایزدفر، رضا گشتاسب روز شنبه هفتم دی در سالن اجتماعات هتل باباطاهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در ابتدای پنل «گفت و گوی نسل‌ها» مهدی لزیری هنرمند پیشکسوت تئاتر درباره آغاز فعالیت تئاتری خود گفت: من هنوز به 20 سالگی نرسیده بودم که فعالیت تئاتری خود را در تبریز آغاز کردم، تبریز در آن سال‌ها شاهد اجرای نمایشنامه‌های مهم و مطرح دنیای تئاتر بود. در دبستان با دیدن نمایشنامه شاه عباس به تئاتر علاقه‌مند شدم، در آن دوره مدیران مدارس به فعالیت‌های هنری از جمله تئاتر و موسیقی توجه بسیاری داشتند.

سپس ناصر ایزدفر درباره تاریخ تئاتر قزوین، بیان کرد: قزوین چهارمین شهر پس از تبریز، تهران و گیلان است که در زمان مشروطه تشکیلاتی به نام انجمن پرورش داشته است که اولین نمایش‌ها را در این شهر روی صحنه بردند. ما هم به مانند همه اهالی تئاتر از مدارس فعالیت هنری خود را آغاز کردیم.

در ادامه این پنل رضا گشتاسب هم درباره تجربیات خود در آغاز راه اینچنین گفت: تئاتری که نسل من در آن کار خود را آغاز کرد، آکادمیک نبود. ما از روی دست هم، آموخته‌های اساتید و تجربی تئاتر را آموختیم. تئاتر براساس مناسبات هر زیست بوم شکل می‌گیرد، نسل ما آداب و رسوم شهرمان را به شکل کارت پستالی نشان ندادیم بلکه سعی کردیم با تحقیق و پژوهش آداب و رسوم خود را در قالب یک اثر نمایشی روی صحنه ببریم.

در بخش دوم این نشست لزیری درباره تفاوت‌های نسلی در تئاتر ایران، بیان کرد: زمانیکه ما کار می‌کردیم رشته تئاتر در دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی تدریس نمی‌شد اما امروز خوشبختانه شاهد آموزش گسترده این هنر در کشور هستیم و به همین دلیل نسل امروز باید بسیار پیشروتر از ما باشد.

ایزدفر در ادامه این پنل با تاکید بر اینکه جامعه امروز ما گفت‌و‌گو محور نیست، توضیح داد: متاسفانه فردگرایی از جمع گرایی امروزه بیشتر مورد توجه است. این مسئله در تئاتر کشور هم وجود دارد و نسل‌ها نمی‌توانند با هم گفت‌و‌گو و تعامل داشته باشند.

گشتاسب هم در این باره، گفت: تئاتر بسیار نیاز به گفت‌و‌گو دارد، تئاتر بستر دموکراسی است. ما به عنوان کارگردان یا نمایشنامه نویس باید در تئاتر به طور مساوی به موافقان و مخالفان خود فرصت اظهار نظر و صحبت بدهیم، به نظرم دلیل شکل گیری این رویکرد توجه بیش از حد ما به سطح و غافل شدن از عمق است.

ایزدفر نیز در پاسخ به اینکه وقتی نسل جدید با نسل او ارتباط و فهم متقابلی ندارد، چه باید کرد، توضیح داد: اگر تئاتر را به شکل مربع ببینیم، هنرمندان، مخاطب، محل اجرا و سیاستگذاران فرهنگی و هنری چهار ضلع آن را تشکیل می‌دهند. وقتی سیاست به شکلی تاثیرگذار در عرصه هنر تاثیرگذار است، دیگر امکان کسب تجربه برای همه فراهم نمی‌شود. هنرمند اهل تئاتر وقتی با مخاطب رو به رو شود و اثرش را به نمایش بگذارد، خیالش آسوده می‌شود اما اگر چنین امکانی برایش فراهم نشود، او را نگران و مضطرب می کند.

چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا ۱۰ دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران