در حال بارگذاری ...
در دومین جلسه از کارگاه «قصه‌گویی در درام» مطرح شد؛

کیانی: آغاز رخداد مساله بسیار مهمی در نوشتن درام است

حسین کیانی در کارگاه «قصه‌گویی در درام» گفت: آغاز رخداد مساله بسیار مهمی در نوشتن درام است.

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین جلسه از کارگاه «قصه گویی در درام» با حضور حسین کیانی یکشنبه هشتم دی در همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.
حسین کیانی در این کارگاه با اشاره به عناصر مهم در نوشتن درام، گفت: کشیدن چوبک تعادل و آغاز رخداد مساله بسیار مهمی در نوشتن درام است، تعریف مشخص کاراکتر و پیرامون برای آغاز رخداد الزامی است. در واقع به دست آوردن تعادل همان خواست یا میل است و ما هیچ کاراکتری در ادبیات نمایشی نداریم که خواست و میل نداشته باشد. 
وی ادامه داد: عمل دراماتیک کاملا درونی است اما رفتار بیرونی محل ابراز آن است. آنچه مهم است نحوه برخورد عمل با کاراکتر است، نحوه برخورد نویسندگان با اعمال شخصیت‌ها و نحوه پرورش اعمال دراماتیک کاراکترها متفاوت است و به تفکر، شیوه و جهان‌بینی‌شان بستگی دارد و نمی‌توان رویکرد ثابتی برای آن‌ها در نظر گرفت اما در ضرورت اینکه باید عملی را برای کاراکتر طراحی کنیم و نحوه مواجهه او را با آن عمل طراحی کنیم، شکی نیست. 
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: عمل از این لحاظ مهم است که شما را وادار می‌کند موقعیت و وضعیت شخصیت را پیگیری کنید، اگر عملی وجود نداشته باشد موقعیت و وضعیتی به وجود نمی‌آید.
در بخش دیگر این کارگاه کیانی درباره چگونگی طراحی پایان‌بندی برای شخصیت در درام توضیح داد: به نظرم پایان‌بندی برای شخصیت پس از مواجهه‌هایی که با اتفاقات مختلف در درام داشته است جز سه حالت نیست که اگر بخواهم به شکل تصویری بگویم عبارتند از گودال و چاهی عمیق، دیواری بلند و دری که او را وارد جهان دیگری می‌کند.
وی سپس درباره پرداختن به ضد قهرمان در درام، گفت: هرچه موقعیت ضدقهرمان را وخیم کنید، یعنی صورتی با وخامت بیشتر برای آن تعبیه کنید، شگردی است که در اثرگذاری بیشتر بر مخاطب نقش دارد و باعث بزرگ شدن قهرمان می شود.
کیانی در پاسخ به اینکه فرآیند تحول شخصیت در درام چگونه صورت می‌گیرد، بیان کرد: بحث تحول یا دگرگونی برای شخصیت ممکن است پیش بیاید یا نیاید، تحول یا دگرگونی همان پیشرفت دراماتیک است اما این فرآیند در نمایشنامه به گونه‌ای است که باید ابتدا و انتهای آن دو قطب متضاد باشد. البته لغت تحول کمی شبهه برانگیز است، تحول الزاما رو به جهت مثبت رفتن نیست بلکه دگرگونی است که ممکن است سمت و سوی منفی هم داشته باشد.
این هنرمند اضافه کرد: آغازگاه تحول و دگرگونی جایی است که شخصیت به خیال خودش یا به صورت واقعی تصور می‌کند عملش به نتیجه رسیده است، یک پنجم پایانی نمایش که فرود یکی کاراکتر است. اما مخاطب تحول شخصیت را چه زمانی باور نمی‌کند؟  وقتی که  همه اتفاقات رخ داده را مرور می‌کند و می‌بیند تضاد دارد و تحولی رخ نداده است.
کیانی در بخش پایانی این کارگاه خطاب به حضار گفت: همواره هنگام نوشتن به خاطر داشته باشید مطلبی می‌نویسید که تاثیرگذار باشد، برای آنکه متن خوبی بنویسیم باید از خود پرسش‌های بسیاری داشته باشیم. از پرسش انگیزی نهراسید، نسبت به طرح خود پرسشگر باشید.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا 10 دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران