در حال بارگذاری ...
در دومین جلسه از کارگاه «طراحی اجرا مستقل از متن» مطرح شد؛

دشتی: روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد

علی‌اصغر دشتی معتقد است روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد اما الزاما در فرم روایی قصه نیست، در اصل روایت می‌تواند قالبی باشد که نقطه آغاز و پایین موضوعی را به هم متصل کرده و مسیر حرکت آن را از نقطه آغاز تا پایان مشخص کند.

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین جلسه از کارگاه «طراحی اجرا مستقل از متن» با حضور علی‌اصغر دشتی یکشنبه هشتم دی ماه در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در پلاتو شماره دو تئاتر شهر برگزار شد.
علی‌اصغر دشتی در این کارگاه درباره مفهوم ایده و فرآینده شکل‌گیری آن گفت: ایده‌های اولیه پدیده‌های ناقصی هستند که به ذهن ما خطور می‌کنند، هر ایده‌ای وقتی به ذهن می‌رسد، نکته‌ای نهفته دارد که تبدیل آن به ایده‌ای اجرایی از خودش مهم‌تر است. 
وی افزود: ایده اولیه در واقع  جرقه‌ای است که باید آن را کالبد شکافی کرد اما برای طی کردن این مسیر به فردی بیرون از خودمان نیاز داریم تا ناخودآگاهی را به خودآگاهی بدل کند، در واقع ما را از آنچه در خود داریم و از آن ناآگاهیم، مطلع کند، بدین ترتیب چکیده‌ای از آن ایده استخراج می‌کنیم که آن نخستین نقطه اتکای ما برای پروراندن ایده است.
این کارگردان عنوان کرد: ما با پیدا کردن این نقطه اتکا به مرحله ثابتی می‌رسیم، هر کجا به نقطه ثابت برسیم می‌توانیم از داخل آن متغیرهایی پیدا کنیم که ایده ثانویه نام دارند، سپس از درون ایده‌های ثانویه ایده تازه و نهایی را می‌یابیم. در این مرحله تفاوت ایده اول و پایانی بسیار مهم است، ایده اولیه تنها شبیه یک جرقه برای اجراست، ایده ثانویه که در مرحله دوم قرار دارد نیز براساس موضوعی ساخته شده است که در مرحله سوم فکر ما را به ایده‌ای نو بدل می‌کند.
وی با توصیه به شرکت کنندگان گفت: اگر ایده اولیه به ذهن‌تان خطور کرد حتما با یک نفر آن را مطرح کنید و بگذارید این ایده برای اجرا گسترش یابد و در این فرآیند هر کجا به مانع برخورد می‌کنید آن موانع را یادداشت کنید تا مشکل‌شان را دریابید.
دشتی در بخش دیگری از این کارگاه درباره فرم روایی توضیح داد: روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد اما الزاما در فرم روایی قصه نیست، در اصل روایت می‌تواند قالبی باشد که نقطه آغاز و پایین موضوعی را به هم متصل کرده و مسیر حرکت آن را از نقطه آغاز تا پایان مشخص کند. ما برای آنکه فرم‌های روایی را کشف کنیم باید به پیرامون خود به درستی و با دقت بنگریم.
وی ادامه داد: فرم را از قالب‌های مختلفی می‌توان کشف کرد که به نظر من شامل معماری، اشیا و طبیعت  و... می‌شوند.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا 10 دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران