در حال بارگذاری ...
...

در دومین جلسه از کارگاه «طراحی اجرا مستقل از متن» مطرح شد؛

دشتی: روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد

در دومین جلسه از کارگاه «طراحی اجرا مستقل از متن» مطرح شد؛

دشتی: روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد

علی‌اصغر دشتی معتقد است روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد اما الزاما در فرم روایی قصه نیست، در اصل روایت می‌تواند قالبی باشد که نقطه آغاز و پایین موضوعی را به هم متصل کرده و مسیر حرکت آن را از نقطه آغاز تا پایان مشخص کند.

به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دومین جلسه از کارگاه «طراحی اجرا مستقل از متن» با حضور علی‌اصغر دشتی یکشنبه هشتم دی ماه در چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در پلاتو شماره دو تئاتر شهر برگزار شد.
علی‌اصغر دشتی در این کارگاه درباره مفهوم ایده و فرآینده شکل‌گیری آن گفت: ایده‌های اولیه پدیده‌های ناقصی هستند که به ذهن ما خطور می‌کنند، هر ایده‌ای وقتی به ذهن می‌رسد، نکته‌ای نهفته دارد که تبدیل آن به ایده‌ای اجرایی از خودش مهم‌تر است. 
وی افزود: ایده اولیه در واقع  جرقه‌ای است که باید آن را کالبد شکافی کرد اما برای طی کردن این مسیر به فردی بیرون از خودمان نیاز داریم تا ناخودآگاهی را به خودآگاهی بدل کند، در واقع ما را از آنچه در خود داریم و از آن ناآگاهیم، مطلع کند، بدین ترتیب چکیده‌ای از آن ایده استخراج می‌کنیم که آن نخستین نقطه اتکای ما برای پروراندن ایده است.
این کارگردان عنوان کرد: ما با پیدا کردن این نقطه اتکا به مرحله ثابتی می‌رسیم، هر کجا به نقطه ثابت برسیم می‌توانیم از داخل آن متغیرهایی پیدا کنیم که ایده ثانویه نام دارند، سپس از درون ایده‌های ثانویه ایده تازه و نهایی را می‌یابیم. در این مرحله تفاوت ایده اول و پایانی بسیار مهم است، ایده اولیه تنها شبیه یک جرقه برای اجراست، ایده ثانویه که در مرحله دوم قرار دارد نیز براساس موضوعی ساخته شده است که در مرحله سوم فکر ما را به ایده‌ای نو بدل می‌کند.
وی با توصیه به شرکت کنندگان گفت: اگر ایده اولیه به ذهن‌تان خطور کرد حتما با یک نفر آن را مطرح کنید و بگذارید این ایده برای اجرا گسترش یابد و در این فرآیند هر کجا به مانع برخورد می‌کنید آن موانع را یادداشت کنید تا مشکل‌شان را دریابید.
دشتی در بخش دیگری از این کارگاه درباره فرم روایی توضیح داد: روایت در تمام قصه‌ها وجود دارد اما الزاما در فرم روایی قصه نیست، در اصل روایت می‌تواند قالبی باشد که نقطه آغاز و پایین موضوعی را به هم متصل کرده و مسیر حرکت آن را از نقطه آغاز تا پایان مشخص کند. ما برای آنکه فرم‌های روایی را کشف کنیم باید به پیرامون خود به درستی و با دقت بنگریم.
وی ادامه داد: فرم را از قالب‌های مختلفی می‌توان کشف کرد که به نظر من شامل معماری، اشیا و طبیعت  و... می‌شوند.
چهارمین همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌های کشور تا 10 دی ماه در مجموعه تئاتر شهر و هتل باباطاهر در حال برگزاری است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.