امین رهبر: مسیر علمی و تخصصی برای رادیوتئاتر هموار شده است
مدیر بخش رادیو تئاتر سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معتقد است گونه رادیوتئاتر در مسیر علمی و تخصصی قرار گرفته و به زودی مخاطبان بیشتری را با خود همراه خواهد کرد.
امین رهبر مدیر بخش رادیو تئاتر این رویداد درباره کیفیت آثار دریافتی این بخش گفت: رادیوتئاتر یک حوزه نوظهور است، آثار انتخابی این بخش هم از لحاظ کیفی در سطح نمایش رادیویی قابل تامل و خوب هستند اما اینکه به چه صورتی میتوانند عناصر اجرایی و رادیویی را به صورت خلاقانه باهم تلفیق کنند باید در زمان جشنواره به تماشا نشست.
امین رهبر درباره معیارها و ملاکهای انتخاب آثار این بخش توضیح داد: اعضای هیات انتخاب این بخش متشکل از میرطاهر مظلومی، جهانشاه آل محمود و فریبا متخصص سالهاست در رادیو مشغول فعالیت هستند و از لحاظ کسوت، تجربه و توانایی فنی و خلاقانهشان هم آثار را با دقت زیادی انتخاب کردند.
مدیر بخش رادیوتئاتر درباره تاثیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر بر گسترش مخاطبان این گونه و رونق آن بیان کرد: تئاتر و رادیو میتوانند به یکدیگر کمک کرده و فضا را برای پیشرفت یکدیگر فراهم کنند، در واقع اینکه رادیو در قالب جشنواره فجر به شکلی مستقل کنار تئاتر قرار گرفته است اتفاق بسیار مثبت و مهمی است که امیدوارم تداوم داشته باشد. اما چون رادیوتئاتر رسانه جدیدی است و نگاه تازهای به حوزه نمایش رادیویی دارد مسلما بدون ضعف نیست و این ضعفها به مرور زمان برطرف خواهد شد.
وی افزود: جشنواره تئاتر فجر بهترین رویداد برای ارائه آثار رادیو تئاتر است چون بزرگترین و بهترین ویترین تئاتری کشور و منطقه است و هنرمندان فعال در حوزه رادیوتئاتر باید از ظرفیت جشنواره برای معرفی و رساندن هنر خود به گوش مخاطبان استفاده کنند.
رهبر درباره وضعیت رادیو تئاتر در سالهای اخیر گفت: خوشبختانه مدیریت حال حاضر اداره کل هنرهای نمایشی رادیو بسیار به این گونه توجه دارند و به نظرم این حوزه در سالهای آینده به شکلی علمی و حرفه ای دنبال خواهد شد و مخاطبان خود را پیدا خواهد کرد.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید در این اثر تلاش کرده است تنها بهعنوان یک راوی و بدون قضاوتگری نقاط عطف زندگی طیب حاجرضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهههای ...
کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میگوید این اثر بر پایه اندیشه چشمهای بینایی که حقیقت را کتمان میکنند بنا شده است. حقیقتی که میتواند به کل روابط جوامع انسانی ...
حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازهها وارد مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شده است، میگوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...
کارگردان «آشپزخانه فنلاندیها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی میداند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آنها دارد.
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...