در حال بارگذاری ...
کریم علیخواه به فارس گفت؛

تئاتر صحنه‌ای همیشه پیشتاز بوده است

کریم علی‌خواه کارگردان «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دیدیم» در جشنواره تئاتر فجر گفت: تئاتر یک هنر فاخر است که پیشتاز همه گونه‌های آن به نظر من تئاتر صحنه‌ای است. متأسفانه بودجه جشنواره فجر اجازه نمی‌دهد که جشنواره در تعداد روزهای بیشتری برگزار شود.

«کریم علی‌خواه» کارگردان نمایش «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دیدم» که از استان آذربایجان غربی در بخش مسابقه تئاتر ایران سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره داستان نمایش خود و همچنین وضعیت تئاتر در استان‌ها گفت: من این نمایش نامه را قبلا خوانده بودم اما در اسفند سال 97 دوباره در گروه خود این متن را دقیق‌تر مورد تحلیل قرار دادیم.

وی افزود: این نمایش همزمان سه داستان را در یک فضای غیر رئال پیش می‌برد. ما در این نمایش داستان سه شخصیت اسد، تیمور و عطا را در دنیای شبیه برزخ دنبال می‌کنیم که به نوعی با هم مرتبط می‌شوند و سرنوشت آن‌ها به هم گره خورده است.  

علی خواه درباره حضور در جشنواره اظهار کرد: در ایران با توجه به بودجه کمی که برای جشنواره‌ها از جمله جشنواره فجر اختصاص داده می‌شود امکان برگزاری جشنواره در تعداد روزهای بیشتری وجود ندارد اما واقعا برای بچه‌های تئاتر استان‌ها امکان این موضوع وجود ندارد که در 10 روز بتوانند همه آثار را ببینند. بنابراین مخاطبان جشنواره مجبورند تا از بین کارها انتخاب کنند.

این کارگردان با بیان اینکه تئاتر صحنه‌ای به نوعی پیشتاز در میان گونه‌های تئاتر است، عنوان کرد: تئاتر یک هنر فاخر است و در کشورهای اروپایی هر کسی می ‌واهد به دیدن تئاتر برود همیشه بهترین لباس خود را به تن می‌کند زیرا این هنر بسیار ارزش بالایی دارد. 

وی درباره رقابت تئاتر خصوصی و دولتی تصریح کرد: در استان‌ها خیلی بیشتر با این موضوع مواجه هستیم. در شهر تبریز تئاتر خصوصی وضعیت خوبی دارد اما در شهر ارومیه در حال حاضر ما یک مجموعه‌ای داریم به نام آکادمی هنر ارومیه که حتی آن‌ها نیز در دخل و خرجشان مشکل دارند.

این کارگردان اظهار داشت: در کشورهای خارجی کمپانی‌هایی داریم که به صورت کاملا حرفه‌ای به تئاتر می پردازند و اتفاقا صنعت پولسازی را هم به وجود آوردند که توانسته سرمایه‌هایی زیادی را به تئاتر وارد کنند اما در ایران تعاریف دیگری از تئاتر خصوصی داریم و جا دارد که بیشتر به این موضوع پرداخته شود تا سر و شکل مناسبی پیدا کند.

علی خواه همچنین درباره سابقه حضورش در تئاتر عنوان کرد: من از سال 71 در شهرستان مرند کار در حوزه تئاتر را آغاز کردم و از سال 83 که به ارومیه آمدم و در اینجا مقیم شدم تا کنون تئاتر حرفه‌ای کار کردم و هر سال به صورت مستمر در جشنواره‌های مختلف هنری کار داشتم. در ایران هم از اساتید بسیاری بهره بردم و خودم کارهای اساتیدی مانند آتیلا پسیانی و رضا کیانیان را بیشتر می‌پسندم. 

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند دهم بهمن ماه در تهران آغاز می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی
مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط» مطرح کرد

ترنابازی با طیب‌ حاج‌رضایی

مجید رحمتی، کارگردان نمایش «ط»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر تلاش کرده است تنها به‌عنوان یک راوی و بدون قضاوت‌گری نقاط عطف زندگی طیب حاج‌رضایی را به تصویر بکشد و نشان دهد که در برهه‌های ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران