در حال بارگذاری ...
محمد برومند به فارس گفت؛

نمایش‌های کهن مورد اقبال مردم است

محمد برومند، کارگردان نمایش خیابانی «بهار میاد» در جشنواره تئاتر فجر گفت: آیین‌های نمایشی و نیایشی که در فرهنگ و هنر کهن ایران وجود دارد، همیشه مورد استقبال طیف وسیعی از دوست‌داران هنر بوده است.

«محمد برومند»، نویسنده و کارگردان تئاتر که با نمایش «بهار میاد» در بخش تئاتر خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره داستان نمایش خود و سوابق حضورش در این رویداد گفت: این نمایش چندی پیش در جشنواره‌های بین‌المللی مریوان ، کودک و نوجوان و رایان در کشور هندوستان اجرا شده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۹ تاکنون در فستیوال‌های بین‌المللی نمایش‌های مختلفی را به صحنه برده‌ایم. متاسفانه گاه پیش آمده که به خاطر مسائل سیاسی یا اداری به ما ویزا نداده‌اند، مثل جشنواره انگلستان و لیتوانی ، حتی تلاش دبیرخانه جشنواره‌ها هم نتیجه نداده است.

این کارگردان درباره مضمون نمایش خود و داستان هم تصریح کرد: این نمایش به معرفی آیین‌های نمایشی و نیایشی ایران می‌پردازد، هفت آیین نمایشی همچون جیگی جیگی، باران خواهی، اسب چوبی، شکرگزاری، تکم گردانی، چوپانی و عروسی در این نمایش معرفی می‌شوند، بی آنکه از دیالوگی بهره ببرد.

وی اظهار داشت: نمایش دارای دو شکل اجرایی متفاوت است؛ یک اجرای آن برای صحنه تولید شده است که با استفاده از مدیا و نور پردازی و امکانات صحنه است. شکل دیگر برای اجرای میدانی و فضای باز طراحی شده است که با استفاده از تکنیک‌های تئاتر ایرانی با استفاده از حرکت و موسیقی اجرا می‌شود. در هند به صورت صحنه‌ای آن را اجرا کردیم اما در جشنواره فجر به صورت میدانی اجرا خواهیم رفت. 

این کارگردان تئاتر ادامه داد: داستان این نمایش درباره دختری است که بر روی فرش نقش بزی را می‌بافد، بز جان می‌گیرد و با دختر دوست می‌شود آنها در کنار هم بزرگ می‌شوند، سختی‌ها و شادی‌ها را در کنار هم تجربه می‌کنند تا آنکه دختر عاشق تکم چی می‌شود و با او ازدواج می‌کند. در مراسم عروسی بر اساس سنت ایرانی قصاب می‌خواهد بز را جلوی پای عروس و داماد قربانی کند .

برومند با اشاره به اینکه به دلیل علاقه به آیین‌های نمایشی و نیایشی ایران این نمایش را طراحی کرده است، درباره نمادهای اثرش عنوان کرد: زنان در طول تاریخ  رویاها، آرزوها و تقدیرشان را بر گِل ، فرش و پارچه نقش می‌زده‌اند و حضوری ارزشمند و تاثیرگذار داشته‌اند.

وی توضیح داد: همچنین در حوزه نشانه شناسی، نقش «بز» در داستان آفرینش شیر دادن به مشی و مشیانه گفت‌وگوی «بز»  با درخت آسوری، طرح «بز»  حکاکی شده بر سنگ نگاره‌های باستانی ، نقوش «بز»  بر کهن‌ترین سفالینه‌های ایران، «بز»  در هیبت خدای باستانی (بهرام) «بز» در آئین‌های نمایشی همچون جیگی جیگی  و  تکم  و... حکایت از حضور ارزشمندش در زندگی و باورهای مردم ایران زمین دارد .  بز کوهی نماد ایران باستان، با مضمون آب خواهی، زایندگی، فراوانی نعمت و محافظت است.

وی در پایان درباره حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: به نظرم یکی از توانمندی‌ها و ارزش‌های تئاتر نسبت به سینما همین زنده و پویا بودن آن و جشنواره‌ای مختص آن است که هر اجرا با اجرای دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 10 تا 21 بهمن ماه به دبیری نادر برهانی مرند در تهران برگزار می شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران