در حال بارگذاری ...
پیام عزیزی به هنرآنلاین گفت؛

ظهور تئاتر صامت در جشنواره تئاتر فجر

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی گفت: یکی از جالب‌ترین تفاوت‌های نمایش‌های این دوره از جشنواره، اجرای تئاتر بدون دیالوگ است، میزبانی جشنواره تئاتر فجر از این گونه آثار می‌تواند بخش خیابانی را به سرافرازی و آن جایگاهی که تئاتر خیابانی در دنیا دارد، برساند.

پیام عزیزی، عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی با اشاره به ملاک‌هایی که داوران برای انتخاب نمایش‌های خیابانی در نظر می‌گیرند، گفت: یکی از ملاک‌هایی که برای انتخاب اثر در بخش تئاتر خیابانی مورد توجه قرار می‌گیرد این است که تئاتر بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. در تئاتر خیابانی موضوعات هر چه اجتماعی‌تر باشد می‌تواند مخاطب بیشتری جذب کند. در اکثر کشورهای دنیا یکی دیگر از موضوعاتی که تئاتر های خیابانی به آن می‌پردازند، حوزه سیاست است. اما برای ما موضوعات اجتماعی در اولویت قرار دارد.

او افزود: بسیاری از گروه‌های تئاتر تازه کار هستند و به دلیل نداشتن بودجه مناسب مجبور می‌شوند تئاتر خود را متناسب با ملاک‌های تئاتر خیابانی طراحی کنند و نمایشی که برای اجرای روی صحنه مناسب است را به بخش تئاتر خیابانی ارسال می‌کنند. البته یکی دیگر از دلایلی که منجر به این اتفاق می‌شود عدم ارتباطی است که هنرمند نتوانسته آن را در تئاتر صحنه‌ای با مخاطب برقرار کند. در نتیجه تئاتر خیابانی را انتخاب کرده و در این بخش شرکت می‌کند.

عزیزی با بیان اینکه امکان تبدیل تئاتر خیابانی به تئاتر صحنه‌ای صفر است، ادامه داد: معمولا نمایش‌هایی که برای اجرای خیابانی طراحی می‌شوند، ملاک‌ها و خصوصیات متفاوت‌تری از تئاترهای مناسب صحنه دارند. در این زمینه نه تنها ابعاد اجرای تئاتر مدنظر است، بلکه موضوعی که کارگردان و نویسنده تئاتر به آن می‌پردازند هم مسئله بسیار مهمی است.

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی گفت: برای مثال تئاترهایی که به مبحث محیط زیست می‌پردازند با توجه به اتمسفری که نیاز دارند و حتی ارتباطی که مخاطب باید با آن برقرار کنند باید در خیابان اجرا شوند. اگر این نمایش در سالن و روی صحنه اجرا شود، نمی‌تواند با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کند.

او با اشاره به برگزاری جشنواره مستقل تئاتر خیابانی در شهرهای کردنشین ایران افزود: یکی از شهرهایی که تا به حال به صورت اختصاصی به تئاتر خیابانی پرداخته است و حتی جشنواره مستقلی برای آن ترتیب داده، شهر مریوان است. این جشنواره قرار بود در تهران هم برگزار شود اما این اتفاق نیافتاد.

عزیزی ادامه داد: برگزاری جشنواره‌ها قطعا مزایا و معایب زیادی دارد. یکی از بهترین اتفاق‌هایی که در طول برگزاری جشنواره‌ها می‌افتد، تولد یک فرم جدید است.

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال ما شاهد حضور گروه‌های تئاتر تازه کاری هستیم که طرح‌های متفاوت‌تری را ارائه داده‌اند. یکی از جالب‌ترین تفاوت‌ها، اجرای تئاتر بدون دیالوگ است. تئاتر خیابانی بدون دیالوگ در اکثر کشورهای دنیا اجرا می‌شود و میزبانی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر از این‌گونه نمایش‌ها می‌تواند بخش تئاتر خیابانی را به سرافرازی و آن جایگاهی که تئاتر خیابانی در دنیا دارد، برساند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران