در حال بارگذاری ...
افشین خورشید باختری با فارس مطرح کرد؛

فضای رقابتی، آفت تئاتر کشور است

افشین خورشید باختری ، عضو هیأت انتخاب بخش غیررقابتی تئاتر فجر؛ معتقد است رقابت به جامعه هنری آسیب می زند و آفت تئاتر است. باید بدانیم بزرگترین اعتبار تئاتر ایران، مخاطبان اصیل هستند نه جوایزه و دنبال کنندگان در فضای مجازی.

«افشین خورشید باختری» عضو هیات انتخاب بخش غیررقابتی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره کیفیت آثار این بخش گفت: آثار دریافتی طیف گسترده‌ای داشتند و مجموعه‌ای از اشکال مختلف تئاتر ایران بودند.

وی در ادامه افزود: آثار دارای ایده‌های بسیار خوب و تازه‌ای بودند که برخی کاملا به ظهور رسیده بود و برخی دیگر کمتر. برخی از آثار هم دارای زبان اجرایی منحصر به فردی بودند و این نتیجه بسیار جای خرسندی دارد.

این هنرمند با اشاره به ویژگی‌های مثبت بخش غیر رقابتی بیان کرد: بخش غیر رقابتی این مزیت را دارد که از کلیشه رقابت پرهیز می‌کند. 

خورشیدباختری با تاکید بر اینکه رقابت به جامعه هنری آسیب می‌زند، توضیح داد: فضای رقابتی این روزها به آفت جامعه هنری کشور بدل شده است و تاثیرات منفی بسیاری هم بر فعالیت هنرمندان خواهد گذاشت و باید از این فضا فاصله گرفته و به سمتی برویم که نگاه ضروری به تئاتر داشته باشیم.

وی در این باره یادآور شد: ما باید بدانیم بزرگ‌ترین اعتبار تئاتر ایران، مخاطبان اصیل هستند نه جوایز و دنبال‌کنندگان در فضای مجازی. تئاتر جدا از اقتصاد پویا و متناسبی که باید داشته باشد، حوزه‌ای است که از جامعه برآمده و بر جامعه اثر می‌گذارد.

وی در پاسخ به اینکه تاثیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بر رونق و پیشرفت تئاتر ایران چطور ارزیابی می‌کند، گفت: جشنواره تئاتر فجر سال‌هاست که برگزار می‌شود و خروجی های بسیار مطلوبی هم داشته است، به نظرم هر چقدر این رویداد هنری برآیند اجراهای سالانه و ماحصل خلاقیت و رشد باشد و جنبه رقابتی آن کمرنگ تر شود، بر ارتقای بیش از پیش سطح تئاتر ایران تاثیر مثبت خواهد گذاشت و مسیر پیشرفت هنر نمایش را هموارتر می‌کند.

خورشید باختری در پایان خاطر نشان کرد: باید بپذیریم که جشنواره تئاتر فجر همچون رویدادهای مشابه جهانی به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، طبیعی است که امکان دربرگیری تمامی جنبه‌های تئاتر کشور را ندارد. 

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.




نظرات کاربران