در حال بارگذاری ...
یادداشت دبیر جشنواره تئاتر فجر بر کتاب عکس «لحظه قطعی»؛

عکس تئاتر تکرار پذیرکردن تکرار ناپذیرهاست

نادر برهانی مرند در یادداشتی که بر کتاب آثار برگزیده مسابقه عکس «لحظه قطعی» نوشته است، عکس تئاتر را عاملی برای تکرار پذیرکردن تکرار ناپذیرها دانست. 

به گزارش ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، دبیر این رویداد در یادداشت خود که در کتاب عکس تئاتر «لحظه قطعی» چاپ شده است، نوشت:
«هنر تئاتر علیرغم گستره درخشان و وسعت معنای بیکرانش هنری میراست و بخشی از درخشش معنایی خود را وامدار همین میرایی است: مجموعه ای از رخدادها که جز یک بار رخ نخواهند داد و دیدن دوباره شان ناممکن است اما عکاسی تئاتر در پهنه ای بینارشته ای سویه هایی تازه از هنر تئاتر و عکاسی را پیش چشم می گذارد. عکس تئاتر علاوه بر آن که با تکرار پذیر کردن تکرار ناپذیری تئاتر و ثبت لحظه فرار تئاتری شبکه های نشانه ای جدیدی را خلق می کند، جنبه هایی زیبایی شناختی بدیعی را نیز به تئاتر عرضه می دارد. بیانگری هنر تئاتر در ساحاتی مختلف از گفتار و کلام گرفته تا رفتارها و ژست ها و ... گسترش یافته است، اما عکس تئاتر با به تصویر کشیدن یک لحظه ی خاص و جدا کردن آن تصویر از پیوستگی بیانی تئاتر، شبکه معنایی جدیدی می آفریند که بیانی تازه را به بیان تئاتری خواهد افزود. این بیان جدید توسط مولفی علاوه بر مجموعه مولفان یک اثر تئاتری اتفاق می افتد. در این معنا عکاس تئاتر خود مولفی است که از مجموعه ی تالیف شده توسط عوامل اجرا و در فرایندی بینامتنی اثری مجزا و مستقل از اثر اصلی را خلق خواهد کرد. باید اذعان کرد که عکاسی تئاتر به عنوان هنری مستقل افق های متعدد پژوهشی و هنری را در برابر خود دارد و امید است که بخش عکس تئاتر جشنواره بین المللی تئاتر فجر درگاهی باشد بر نمایاندن این افق ها در پهنه ی تئاتر ایرانی.»
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 21 بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.




نظرات کاربران