در حال بارگذاری ...
در گفت‌و‌گو با فارس مطرح شد؛

میرحمیدی: چند پازل از زندگی در «#همه_همدردیم» روایت می‌شود

نمایش «#همه_همدردیم» به نویسندگی و کارگردانی یاسر میرحمیدی برای گرامیداشت یاد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همدردی با خانواده‌هایشان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.

این نمایش در روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 بهمن ماه، ساعت ۱۷:۳۰ در محوطه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان است. این نمایش روز شنبه 19 بهمن ماه ساعت ۱۶:۳۰ نیز در خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود.

یاسر میر حمیدی کارگردان و نویسنده این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس درباره این اجرا گفت: در آن زمان که هواپیمای اوکراینی سقوط کرد، تصاویری از آن پخش شد که خیلی دردناک بود از یک لنگه کفش یک دختر بچه تا عکس‌های تازه عروس و داماد و ... همه برایم خیلی غریب و ناراحت کننده بود و این را به ذهنم رساند که کاری نمایشی با موسیقی و بدون دیالوگ انجام دهم.

وی در ادامه افزود: در این نمایش چند پازل از زندگی برخی از افرادی که در این هواپیما بودند را که همه از قشر تحصیل کرده بودند در کنار هم قرار دادم . کار با فانتزی نقاشی شروع می‌شود که یک کودک نقاشی می‌کشد از مدرسه و دانشگاه تا خروج از دانشگاه و ورود به هواپیما و آرزوهای او که خلبان و سپس مهماندار شدنش است، ادامه می‌یابد.

میرحمیدی یادآور شد: بازیگر برای هر یک از مسافران قلبی قرار می‌دهد و بعد با مسافران همراه ی‌شود و با یک انفجار و یک فاجعه انسانی قلب‌های زیادی روی زمین می‌ریزند. اینجا بازیگر 176 بار می‌میرد و زنده می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایش سی دقیقه است، افزود: یک همخوانی کوتاهی نیز در انتهای کار در حدود پنج دقیقه با مردم صورت خواهد گرفت.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که تأثیرگذاری نمایش‌های خیابانی در راستای موضوعاتی که چالش زندگی مردم بوده،‌ چگونه است،‌گفت: از دو جنبه می‌توان به این موضوع توجه کرد نخست اینکه اگر کار بتواند تأثیرگذار باشد و مخاطب را پس از اجرای کار به فکر فرو ببرد، نتیجه مثبت دارد اما اگر مثل خیلی از کارهای خیابانی دیگر به هجو کشیده شود،‌نتیجه منفی خواهد داد و تأثیرگذار نخواهد بود.

وی اظهار داشت: متأسفانه یک سری کارهای خیابانی این روزها خوراک مناسبی برای مردم ندارند و در یک لحظه فقط یک اتفاق را روایت می کنند ولی ذهن افراد را درگیر نمی‌کنند.

میر حمیدی با بیان اینکه چهارمین سالی است که در جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کند، گفت:‌امیدواریم امسال نیز چون دیگر سالها کیفیت لازم را کارهای جشنواره داشته باشند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در تهران در حال برگزاری است.




نظرات کاربران