در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با هنرآنلاین مطرح شد؛

کیفیت آثار جشنواره شرایط داوری را سخت و پیچیده می‌کند

رضا مهدی‌زاده طراح صحنه و استاد دانشگاه یکی از داورهای بخش صحنه‌ای و علیرضا استادی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از داورهای بخش خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از آثار شرکت‌کننده در این جشنواره گفتند.

رضا مهدی‌زاده گفت: تاکنون دو روز از برگزاری بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره گذشته و نمی‌توان نظر دقیقی در ارتباط با آثار روی صحنه در این رویداد ارائه کرد اما با وجود اینکه تا الان به اتفاق دیگر اعضای هیئت داوران، 5 نمایش را در بخش صحنه‌ای این دوره از جشنواره دیده‌‌ام، باید بگویم که انصافاً آثار دیده شده جای بحث دارند. همه این آثار دغدغه‌مند هستند و بر مسائل روز حوزه‌های اجتماعی تمرکز داشته‌اند.  

او در ادامه افزود: خوشبختانه نمایش‌هایی را که در دو روز نخست جشنواره دیده‌ام نشان از آن داشتند که هنرمندان به روز حرکت می‌کنند و دغدغه‌های روز را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند. به نظرم با وجود آثار خوبی که در این جشنواره حضور دارند، شرایط کار داوری بسیار سخت، دشوار و پیچیده خواهد بود.

مهدی‌زاده درباره قیاس کیفی میان آثار تهران و شهرستان در این جشنواره عنوان کرد: به شخصه آثار تهران و شهرستان را جدا نمی‌کنم. با وجود شرایط نامطلوب شهرستان‌ها به لحاظ امکانات فنی و وجود مشکلات، آنچه حائز اهمیت است این است که هنرمندان شهرستان مضمونی را انتخاب کرده و به طبع آن فرم اجرایی را انتخاب می‌کنند که در حوزه اندیشه است و براین اساس تفاوتی میان کیفیت آثار تهران و شهرستان نمی‌بینم.

او همچنین اضافه کرد: پنج اثر نمایشی را که تاکنون به تماشای آن نشستم، همگی دارای اندیشه، دغدغه ملی و همچنین نگاه جهانی بودند. این روزها به واسطه وجود شبکه‌های ارتباطی و مخابره لحظه به لحظه اطلاعات و دسترسی به آثار تولید شده در نقاط مختلف دنیا، دیگر تفاوتی میان آثار تهران و شهرستان و حتی افراد تحصیل‌کرده و تحصیل نکرده نیست و همه به یک اندازه به اطلاعات دسترسی دارند و این موضوع بر تولیدات نمایش‌ها تاثیرگذار بوده است.  

این طراح صحنه با بیان اینکه آنچه که در سرزمین ما دارای اهمیت است، محتوا و مضمون آثار نمایشی است، عنوان کرد: این سرزمین به برقراری دیالوگ و گفت‌وگو نیاز بیشتری دارد. هنرمندان باید بتوانند نگاه دقیق‌تری نسبت به آنچه در حال رخ دادن است همچون معضلات محیط زیست، بحران آب، بحران عدم تفاهم، فاصله میان نهادهای اجتماعی و... داشته باشند تا دیالوگ شکل بگیرد و پس از محتوا به این موضوع بیاندیشند که مضمون را با چه فرمی ارائه کنند. خوشبختانه هنرمندان در این جشنواره انعکاس دقیقی از دغدغه‌های اجتماعی داشته‌اند.

رضا مهدی‌زاده همچنین افزود: انتخاب فرم اجرایی از مضمون و محتوا رمزگشایی می‌کند و در تاثیر و سرعت ارتباط اثر با مخاطب نقش دارد. فرم اجرایی به منظور چگونگی به کارگیری دستگاه‌های بصری برای ارائه مضمون اهمیت پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه داوری تنها گفت‌وگوست ولاغیر، گفت: به اعتقاد من جهان امروز بیش از گذشته به گفت‌وگو نیاز دارد خصوصا اهالی تئاتر چه در مقام داور چه در جایگاه تولیدکننده اثر و چه مخاطب، باید بیشتر به برقراری دیالوگ و گفت‌وگو اهمیت دهند. گفت‌وگوی سه‌گانه میان داور، تولیدکننده و مخاطب قضاوت عادلانه‌تری نسبت به اثر را در بر خواهد داشت.  

نمایش‌های خیابانی خلاقیت بیشتری نسبت به تئاترهای صحنه‌ای داشتند

علیرضا استادی عضو هیئت داوران بخش تئاتر خیابانی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: تئاتر خیابانی در برخی استان‌ها پیشرفت چشمگیری کرده است و در حال حاضر حتی مناطق محروم از امکانات هنری نیز در این حوزه صاحب سبک هستند.

علیرضا استادی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که به عنوان داور بخش مسابقه تئاتر خیابانی در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، درباره وضعیت تئاتر خیابانی در ایران و فعالیت هنرمندان استان‌ها در این زمینه گفت: بخش تئاتر خیابانی همیشه یکی از پویا و زنده‌ترین گونه‌های نمایشی در تئاتر است. در نمایش خیابانی مهمترین رکن، ایده‌پردازی و موضوع کلی اثر است، خوشبختانه در سال‌های اخیر در بخش تئاتر خیابانی ما ایده‌های جدید و نابی را می‌بینیم که نشان از پیشرفت تخصصی در حوزه تئاتر خیابانی می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی استان‌ها در تئاتر خیابانی صاحب سبک هستند، بیان کرد: ما در تئاتر خیابانی جشنواره‌های مستقل فراوانی داریم که در چند سال اخیر بسیار شناخته شده هستند. استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و استان فارس هر کدام قطب تئاتر خیابانی محسوب می‌شوند و در طول سال همیشه فعالیت دارند. من اخیرا داوری جشنواره ارس را برعهده داشتم که بسیار شگفت‌زده شدم و با جرات می‌توانم بگویم که نمایش‌های خیابانی خلاقیت بیشتری نسبت به تئاترهای صحنه‌ای داشتند.

این بازیگر تئاتر درباره برگزاری جشنواره‌های هنری از جمله جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: نکته قابل توجه جشنواره فجر همدلی و همکاری است که میان بچه‌های تئاتر اتفاق می‌افتد و یک تبادل و تعامل را شکل می‌دهد تا شاهد رشد تئاتر به وسعت همه استان‌های ایران باشیم. درخواست من از پیشکسوتان در حوزه تئاتر این است که اگر فرصت رفتن به استان‌ها را ندارند حداقل در جشنواره‌ای ماننند فجر حاضر شوند تا هم باعث دلگرمی هنرمندان کمتر شناخته شده استان‌ها شوند و هم اینکه آن‌ها بتوانند از پیشکسوتان کسب تجربه کنند.

استادی با اشاره به لزوم حمایت بزرگان و پیشکسوتان تئاتر از جشنواره‌های نمایشی کشور تصریح کرد: ما امروز در تئاتر نیاز داریم تا شاهد حضور پررنگ همه اهالی آن باشیم تا این عرصه بتواند راه خودش را پیدا کند و منحرف نشود. هنرمندان استان‌های محروم، جشنواره‌ای مانند فجر را محلی برای دیده شدن و یادگیری می‌دانند و نباید بی‌توجهی باعث دلسردی‌شان شود.

سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن ماه در حال برگزاری است.




نظرات کاربران