در حال بارگذاری ...
کامران جباری در گفت‌و‌گو با ایرنا مطرح کرد؛

تئاتر کارکردن یک انتخاب است

کارگردان و مدیر گروه تئاتر «چرک‌نویس» با اشاره به علاقه‌مندی زیاد به هنر تئاتر در شهرستان‌ها گفت: مهم‌ترین مشکل ما مشکلات سخت‌افزاری مانند کمبود سالن و تجهیزات است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند از روز پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه فعالیت خود را آغاز کرد و شامگاه ۲۱ بهمن‌ماه به کار خود پایان خواهد داد. این جشنواره فرصت خوبی برای گروه های مختلف تئاتر، علاقه‌مندان و دانشجویان رشته نمایش و رشته‌های مرتبط است تا ضمن دیدن نمایش های مختلف با تجربیات دیگر مناطق خارج از تهران نیز آشنا شوند. 

کامران جباری کارگردان و بازیگر تئاتر و مسئول گروه تئاتری چرک‌نویس از شهر بیجار استان کردستان با نمایش شصت‌دقیقه‌ای «رسن‌های گور» به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر آمده است که در تالار مولوی اجرا می‌شود. این نمایش با بازی پیمان جباری، محمد وطن خواه، آرین سجادی، شایسته فرمانی فرد، حجت اسداللهی سرایدار و کامران جباری و نویسندگی باقر سروش روایتی از دهه ۶۰ در مدرسه‌ای به دست می دهد که حین ساخت پناهگاه در ایام بمباران جنگ تحمیلی هشت ساله گورستانی در آن کشف می‌شود. گورها حاوی اجسادی قدیمی است؛ ولی موهای یک جسد زن در آن تازه است و این امر به گفت‌وگوهای درونی و رویارویی معلم و شاگردان و حین آن برملا شدن داستان می‌انجامد...

جباری در مورد فعالیت در حوزه تئاتر گفت: از سال ۸۳ کارآموز تئاتر بودم، از سال ۹۰ گروه چرک نویس را تشکیل دادیم و هر سال حداقل یک نمایش برای اجرای عمومی و جشنواره ها داشته ایم.

وی افزود: چهار سال است که مداوم در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش مسابقه نمایش داریم، سال گذشته با نمایش استرالیا نوشته پیام لاریان و همین گروه در بخش بین الملل حضور داشتیم. سال ۹۶ با نمایشی به نام دیگران به کارگردانی غلامرضا همتیان به عنوان بازیگر با گروه همراه بودم و در سال ۹۵ با کار پستو نوشته باقر سروش در بخش مسابقه ایران حضور داشتیم.

جباری در مورد شکل گیری طرح اصلی نمایش گفت: متن از قبل آماده نبود؛ در گفت وگوهایی که با باقر سروش داشتیم راجع به داستان صحبت کرد و صحنه اول آماده شد، ۵ صحنه بعد در طول کار در تمرین ها نوشته و در نهایت نمایش آماده شد.

جباری در مورد اجرای عمومی نمایش رسن‌های گور توضیح داد: این نمایش اواخر تابستان در شهر بیجار اجرای عمومی شد و بعد در جشنواره استانی برگزیده شدیم، همچنین بعد از برگزیده شدن برای جشنواره فجر، باز هم اجرای عمومی در بیجار داشتیم که با استقبال روبرو شد.

وی ادامه داد: اجراهای عمومی خوب هست و با استقبال روبرو می شود؛ ولی درآمد آن به اندازه ای نیست که بتوان به عنوان ممر درآمد استفاده کرد. در شهر بیجار یک سالن داریم که هم باید در آن تمرین کنیم و هم اجراهای عمومی در آن روی صحنه می رود. در حالیکه ما دو گروه ثبت شده در مرکز هنرهای نمایشی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر داریم و گروه های تجربی زیادی هم هستند که فعالیت می کنند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نمایش های باق وحش و است را در جشنواره امسال دیده است، گفت: به نظر می رسد تا حدی از تب و تاب سال های قبل افتاده است؛ البته تئاتر کارکردن یک انتخاب و دور شدن از تئاتر هم انتخاب است، بعضی از گروه ها تصمیم گرفتند امسال این انتخاب را بکنند. 




نظرات کاربران