در حال بارگذاری ...
در سومین نشست عرضه داشت بازار هنرهای نمایشی ایران مطرح شد؛

از معرفی تئاتر ایران تا داستان دانشجویی که به یاد او تئاتر روی صحنه می‌رود

در سومین نشست عرضه داشت پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران، گروه‌های نمایشی به ارائه آثار خود پرداختند.

به گزارش ستاد خبری سی‌‌و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ظهر امروز (چهارشنبه ۱۶ بهمن) در چهارمین روز از پنجمین بازار بین‌المللی هنرهای نمایشی ایران گروه‌های نمایشی به ارائه و معرفی آثار خود پرداختند.
در ابتدای نشست، نمایش «به کفش‌هایت نگاه کن» به کارگردانی حمیدرضا حاجی ملاحسینی معرفی شد. این نمایش شاد و موزیکال برای تمام گروه‌های سنی بالای سه سال مناسب است. نمایش بعدی «بهار میاد» به کارگردانی محمد برومند بود. این اثر قابلیت اجرا در خیابان و سالن تئاتر را دارد. 
سپس نوبت به معرفی آثار گروه تئاتری «کوانتم» رسید. این گروه برای معرفی آثارشان نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر را در نظر گرفته بودند. مخاطب در مواجه با اثر «هملت»، تفاوت را تجربه می‌کند؛ هملتی که از تراژدی به سمت کمدی میل دارد و به‌ اصطلاح به کمدی تراژدی نزدیک می‌شود که با توجه به روحیات انسان امروز، شیرین کردن تلخی تراژدی با چاشنی طنز انتخاب درستی به نظر می‌رسد.
در ادامه نمایش «خون عروسک» به کارگردانی یاسر میرحمیدی معرفی شد. پرفورمنس «خون عروسک»، تلاشی برای بازسازی موثر حقیقت مصائب انسانی است. این نمایش می‌تواند نمادی برای نسل جوانان ما نیز باشد.
سپس نوبت به نمایش «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری رسید. این نمایش بر اساس نمایشنامه «تعقیب و قتل ژان پل مارا» با اجرای گروه بازیگری «آسایشگاه شارنتون»، به هدایت دو ساد نوشته پیتر وایس است.
طبق این فراداستان، در سال ۱۸۰۸ و در تیمارستان شارانتون پاریس، مارکی دوساد که نویسنده است نمایشنامه‌ای را کارگردانی می‌کند که بازیگران آن از بیماران روانی انتخاب شده‌اند.
اسکندری نمایش «بیرون پشت در» را نیز معرفی کرد. 

سپس نوبت به نمایش «برداشتن» به کارگردانی مشترک راحله تعبدی و شهاب آگاهی رسید. 
این نمایش در ژانر رقص معاصر گونه ای از رویکرد فیزیکال بود که توجه خود را به فعالیت حرکت‌های روزمره معطوف می نماید و جریان روز پرداختن به حرکت است.
در ادامه نوبت به گروه نمایشی «اوینار» به سرپرستی مهدی صالحیار رسید که به معرفی سه اثر خود به نام‌های «یاشیل»، «سوگلین» و «عروسک آب» پرداختند.
بعد از استراحتی کوتاه نوبت به ارائه نمایش «یوسف، یوزف، جوزپه» به کارگردانی کیانوش احمدی رسید. این نمایش در فضایی ساختارشکن با تلفیقی از مکاتب اکسپرسیونستی، سورئالیستی و رئالیستی از نگاه یوسف جانباز اعصاب و روان ناشی از جنگ تحمیلی روایت می‌شود. این نمایش تصویرگر زندگی اوست که هنوز  آماده‌ مبارزه چه با دشمن، چه با درونیات شر، چه با آنتاگونیست برونی است.
سپس نمایش «میمون» به کارگردانی حسین ملکی معرفی شد. این نمایش در گونه مستند ارائه می‌شود. تئاتر مستند، گونه ای از نمایش است که با تکیه بر اسناد، مدارک، گزارش‌ها و تمامی اطلاعات موجود در مورد یک واقعه به بازسازی آن می پردازد.
«میمون» درجستجوی تحت تاثیر قراردادن مخاطب است.به گفته حسین ملکی «میمون» گزینه های زیادی را برای فکر کردن در اختیار مخاطب می گذارد، از بیماری ایدز و تفاوت آن با HIV گرفته تا زندگی هنرمندی که تئاترِ شقاوتش از گذشته های تلخ او نشات گرفته و همین طور داستان دانشجویی که به یاد او این تئاتر به روی صحنه آمده است.
در آخر هم نوبت به سعید ارغوانی برای ارائه نمایش «ازدواج‌های مرده» رسید. ارغوانی نمایش را سفری دانست میان واقعیت و تخیل و پیوند دنیای مرده ها و زنده ها که به نوعی مرگ و زندگی را در هم آمیخته است.
سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران